به گزارش اقتصاد انرژی، داریوش مختاری با اشاره به لزوم توجه به طرحهای انتقال آب به ایسنا گفت: در سالهای اخیر به دلیل تنشهای عمدتاً اجتماعی ناشی از انتقال آب بین حوضه ای در نقاط مبدأ و مقصد انتقال، این نوع انتقال آبها همیشه با چالشهای اجتماعی همراه بوده است، چالشهای اجتماعی مذکور به حدی بوده که در بعضی از موارد به چالشهای امنیتی در مقیاسهای محلی و یا ملی بدل گشته است.
وی افزود: برای مصداق می توان به انتقال آب بین حوضه ای بین حوضه های آبریز کارون و زاینده رود اشاره کرد که به درگیریها و تنشهای اجتماعی بین استانهای اصفهان و خوزستان، بین استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری و همچنین بین استانهای اصفهان و یزد منجر شده است.
این کارشناس تاکید کرد: لازم است در نظام تصمیم گیری بخش آب کشور و به ویژه در جایگاه شورای عالی آب کشور که کلیدی ترین تصمیم های بخش آب از جمله پروژه های بزرگ انتقال آب در آنجا گرفته می شود نگاه دوباره داشت.
مختاری با بیان اینکه در این میان لازم است از تزریق بیشتر بودجه هنگفت بیش از ۱۴۱ تریلیون تومانی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان که تنها برای استحصال نیم میلیارد متر مکعب آب هزینه می شود، هرچه زودتر جلوگیری کرد، گفت: بهتر است این بودجه یا بخشی از آن را برای اجرای راهکارهای کاهش مصرف آب شهری و روستایی و یا اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی هزینه کرد که به مراتب دهها برابر حجم آب یادشده بازدهی خواهند داشت و امکان استحصال چند میلیارد مترمکعب آب را فراهم خواهند کرد، هزینه شود.
وی اظهار کرد: شایسته است مرکز پژوهشهای مجلس بی درنگ نسبت به تهیه یک گزارش دقیق تحقیق و تفحص و با رویکرد تحلیل منفعت و هزینه و استخراج سنجههای اقتصاد مهندسی از پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی تهیه و برای تصمیم گیری و بازنگری در این بودجه به مراجع مربوطه اقدام کند.
این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب با بیان اینکه به این ترتیب و با افزایش شانس اجرای راهکارهای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و راهکارهای کاهش مصرف آب شهری شاید بتوان از نگرانی های بزرگی که در حوزه آب وجود دارد دوری کرد.