اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

شنبه 1 شهریور 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه آب و برق
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=12910

سایه سنگین تونل انتقال آب کرج-تهران بر رودخانه کرج!

27 مهر 1400 ساعت 18:48
سایه سنگین تونل انتقال آب کرج-تهران بر رودخانه کرج!

انتقال آب از تونل رودخانه کرج به تهران ۱۵ سال پس از کلنگ‌زنی و از سال گذشته آغاز شده است. این تونل ظرفیت آن را دارد که سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب را به طور مستقیم از پشت سد امیرکبیر به تهران منتقل کند. انتقالی که به دلیل حذف مسیر رودخانه کرج مورد اعتراض بسیاری از فعالین زیست محیطی قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد انرژی، منتقدان این طرح معتقدند وقتی آب مورد نیاز تهران سال‌هاست پس از طی کردن مسیر طبیعی رودخانه از آبگیر بیلقان و با خط لوله به تهران منتقل می‌شود دیگر چه نیازی به صرف هزینه گزاف برای احداث تونل بود. تونلی که در مرحله آزمایشی باعث مرگ ماهی‌های رودخانه به دلیل افت سطح آب هم شده بود.

در نهایت پس از کش و قوس‌های زیاد، انتقال آب از آبان سال گذشته از این تونل آغاز شد اما وزارت نیرو در ابتدا با توجه به انتقادات صورت گرفته تصمیم گرفت به جای ۳۴۰ میلیون مترمکعب نزدیک به ۳۰ میلیون مترمکعب را از طریق تونل منتقل کند و انتقال بقیه حق‌آبه به شکل گذشته یعنی از آبگیر بیلقان ادامه داشته باشد.

اگرچه این نحوه انتقال تا حدی از نگرانی‌ها برای بروز آسیب‌های انتقال تونلی مثل از بین رفتن طبیعت زیبای جاده چالوس و ضربه به اقتصاد گردشگری منطقه، فرونشست دشت‌های پایین دست رودخانه که از آب رودخانه تغذیه می‌کنند، ایجاد کانون ریزگرد، سرعت بخشیدن به تغییر کاربری اراضی و افزودن به خشکی و بیابانی شدن البرز کاست اما این تونل همچنان بر سر رودخانه کرج سایه انداخته است و بسیاری را نسبت به تصمیمات لحظه‌ای برای افزایش میزان حجم آب انتقالی از تونل نگران کرده است. ضمن اینکه وزارت نیرو همچنان درخواست البرز برای افزایش حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج را از ۶۴ میلیون مترمکعب به ۱۸۳ میلیون مترمکعب مسکوت گذاشته است…

موضع‌گیری نمایندگان مجلس  در برابر انتقال تونلی آب رودخانه کرج

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع انتقال تونلی آب رودخانه کرج گفت: سال گذشته موضوع انتقال تونلی آب رودخانه مطرح شد و بلافاصله در این مورد موضع گیری کردیم.

علیرضا عباسی در گفت و گو با ایسنا افزود: در واقع تقاضا کردیم این میزان انتقال آب با تونل نباشد و مقدار بیشتری از طریق بستر رودخانه منتقل شود و در نهایت بر اساس تحقیق دانشگاهی که حق آبه زیست محیطی را مشخص کرده  است انتقال صورت بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج گفت: اگر حق آبه زیست محیطی رعایت نشود، جاده چالوس که جزو چهار جاده گردشگری زیبای جهان است و به ثبت ملی هم رسیده، خشک می‌شود و نه تنها  ذخایر گیاهی، جانوری و… آن از بین می‌رود بلکه تبدیل به کانون ریزگرد می‌شود.

عباسی افزود: باید مجموعه اکوسیستم این رودخانه را حفظ کرد تا از بروز معضلات بیشتر نه تنها برای البرز بلکه برای استان تهران نیز جلوگیری کرد.

به گفته عباسی موضع گیری نمایندگان البرز در مقابل انتقال آب رودخانه کرج باعث شده تا انتقال آب که از آبان سال ۹۹ به صورت آزمایشی آغاز شد با ظرفیت پایین‌تر از حد تونل صورت بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم اگر دو سوم این انتقال آب از طریق رودخانه و یک سوم از طریق تونل صورت بگیرد منطقی‌تر است تا اینکه بالعکس باشد.

فعلاً ۳۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه از طریق تونل منتقل می‌شود

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز از انتقال ۳۰ میلیون متر مکعبی آب رودخانه کرج از تونل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تصفیه خانه آب تهران از آبان ۹۹ وارد مدار شده است انتقال آب از طریق تونل از رودخانه کرج درحال انجام است و فعلاً نزدیک به ۳۰ میلیون متر مکعب در سال از آب  این رودخانه از طریق تونل به تهران انتقال می‌یابد.

حمید رضا لشگری درگفت وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه این میزان هنوز به ظرفیت مصوب انتقال که ۳۴۰ میلیون مترمکعب در سال است نرسیده، گفت: برای  انتقال این میزان آب از رودخانه ۶۴ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی تعیین شده است و بر اساس مطالعات این میزان باید حدودا ۳ برابر و به ۱۸۳ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

وی افزود: قرار بود این مطالعه درجلسات مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو مطرح و تصمیمات جدیدی گرفته شود اما تا این لحظه هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

لشگری تصریح کرد: با توجه به شرایط رودخانه کرج به نظر می‌رسد که اگر بخشی از آب از طریق آبگیر بیلقان و بخشی از آب نیز از طریق تونل انتقال یابد خطر مشکلات زیست محیطی کاهش می‌یابد.

وی معتقد است انتقال آب به شکل تونلی تنها به دلیل آلودگی آب، منطقی به نظر نمی‌رسد  و اگر تنها دلیل انتقال تونلی، آلودگی آب بود به جای احداث تونل می‌توانستیم منابع آلاینده راکنترل کنیم، اما به نظر نمی‌رسد تنها دلیل آلودگی آب باشد.

لشگری با اشاره به اینکه باید معیشت مردم، مباحث اجتماعی و محیط زیستی برای انتقال آب در نظرگرفته شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا آنچه برای حیات رودخانه و گونه‌های جانوری و گیاهی این رودخانه لازم است، اتفاق بیافتد.

برچسب: تهرانرودخانه کرج

مطالب مرتبط

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد
آب و برق

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

توسط 0013 ک
5 خرداد 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از ایرنا شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اعلام...

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده
آب و برق

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

توسط 0013 ک
5 خرداد 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از روزنامه ایران علی آبادی: من به عنوان کارشناس نه به عنوان وزیر،...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

بررسی انواع سامانه‌های گرمایشی فضای باز و صنعتی؛ بخاری برقی تابشی و گرمایش تابشی گرماتاب

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

پست جنجالی رونالدو اینترنت را منفجر کرد!

صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

ثبت روزانه ۱۶ هزار قرارداد رایگان در سامانه خودنویس

ایران در رده هفتم فوتبال باشگاهی بانوان آسیا

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

جزئیات تازه از مرگ خواهران بلاگر

ابطال تصمیم وزارت اقتصاد درباره سقف کارت به کارت

همۀ مادران روستاییِ دارای ۳ فرزند و بیشتر امسال رایگان بیمه می‌شوند

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

اظهارنظر دبیر کانون صرافان ارز درباره قیمت دلار

تذکر دیوان عدالت اداری درباره وام مسکن مجردها

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است