به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، علی مطیع جهانی عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران در این جشنواره، با تاکید بر نقش مهم روابط عمومی ها در هر سازمان فعال، اذعان داشت: ویژگی منحصر به فرد بنگاههای اقتصادی تعاون در اقتصاد ملی، توام با عدالت اجتماعی است و آرمان آن کمک به تحقق توسعه اقتصادی توامان با برقراری عدالت اجتماعی بوده و مسئولیت اجتماعی زیرساخت اساسی تأمین این هدف محسوب می شود.
وی ابراز داشت: ازآنجاییکه مشارکت مؤثر بنگاهها در امور عام المنفعه و اجتماعی در قالب خیریههای مختلف اعم از مدرسهسازی، احداث درمانگاهها و بیمارستانها، تامین مواد غذایی و بهداشتی و غیره بهطور پراکنده صورت پذیرفته، بهطوریکه آثار کارکرد بنگاهها در این خصوص برای جامعه بهدرستی و شایستگی ملموس نیست، با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته که اقدام به تاسیس تعاونیهای مسئولیت اجتماعی نموده و بنگاههایی با عضویت در این تشکل کمکهای نقدی و غیرنقدی خود را در اختیار تعاونی قرار میدهند تا بهدرستی به جامعه مصرف رسانده شود؛ از این رهگذر با ایجاد شفافیت در میزان مشارکت بنگاهها در مسئولیتهای اجتماعی مورد انتظار جامعه با هدفمند نمودن مسیر حمایتها از هرز رفتن و دوبارهکاری و موازیکاری جلوگیری میشود.
وی ادامه داد: امروزه در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به مشارکت مؤثر بنگاههای اقتصادی در مسئولیتپذیری اجتماعی آنها تاکید شده و یکی از زیر شاخههای فعالیت مدیران این بنگاهها، حوزه عملکرد آنها در مقوله مسئولیت اجتماعی بوده و مسئولیتپذیری اجتماعی کنشگران سیاسی و اقتصادی موجب افزایش اعتماد عمومی مردم به حاکمیت و تثبیت سرمایه اجتماعی میشود .
مطیع جهانی افزود: روابط عمومی اصلی ترین رکن هر سازمان فعِال در حوزه فعالیتهای اجتماعی اقتصادی است که بعنوان آئینه تمام نمای انعکاس فعالیتها، اقدامات، دغدغه های سازمانی و جذب و انتقال امانتمدارانه کلّیه مخاطبین با رعایت همه اصول منطقی محسوب می شود و ضرورت دارد روابط عمومی در همه عرصه ها حضوری فعّال و کیفی داشته باشد.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، خاطر نشان کرد: متأسفانه ایجاد و شکافهای عمیق طبقاتی و افزایش ضریب جینی بهویژه در دوران پاندومی کووید ۱۹ موجب فقیر شدن قشر بزرگی از آحاد مردم شده است.
وی در بخش دیگری از این جشنواره بیان داشت: حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و عوامل روابطعمومی در بطن و متن رخدادها و جامعه، بویژه دهکهای مختلف میباید مجرای واقعی انعکاس دغدغهها و دلمشغولیها و انتظارات مردم از حاکمیت و در مقابل رصد مستمر ایفای تعهدات و وعدههای دادهشده مسئولین باشد تا بدینوسیله ضمن کمک به روحیه صبر و تلاش و تعاون، آحاد جامعه میزان اعتماد مردم به حاکمیت را که بالاترین سرمایه اجتماعی است، ارتقا بخشند.
عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقوله مسئولیت اجتماعی، تاکید بر تدوین استاندارد مسئولیت های اجتماعی و فراتر از آن تدوین سند بالادستی ملی حایز اهمیت بوده و می بایستی نسبت به اجرای آن اقدامات شایسته ای صورت پذیرد به همین دلیل نقش روابط عمومی در تدوین این استاندارد بسیار پررنگ است.
گفتنی است در نخستین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، اتاق تعاون ایران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید بهشتی، بیمه ایران و تعدادی دیگر از بنگاه های اقتصادی بزرگ، موفق به دریافت نشان عالی مسئولیت اجتماعی، همچنین نشان سفیر و مروج مسئولیت اجتماعی شدند.