اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

دوشنبه 16 تیر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه انرژی های نو
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=13311

​خودروهای برقی چقدر پاک هستند؟

3 آبان 1400 ساعت 17:25
​خودروهای برقی چقدر پاک هستند؟

در حالی که بسیاری معتقدند افزایش تولید و مصرف خودروهای برقی می تواند به کاهش تولید کربن کمک کند، اما کارشناسان معتقدند خودروهای برقی آلودگی بیشتری برای محیط زیست ایجاد می کنند.

به گزارش اقتصاد انرژی، بسیاری از حامیان محیط زیست، خودروهای برقی را بهترین ابزار مقابله با تغییر اقلیم می دانند. دولت پرزیدنت جو بایدن در نظر دارد تا در سال ۲۰۳۰ میلادی نیمی از خودروهای جدید عرضه شده در بازار ایالات متحده برقی باشند. شرکت خودروسازی فورد در نظر دارد برای سرعت بخشیدن به عرضه خودروهای برقی در بازار ایالات متحده نخستین کامیون برقی تولیدی خود را در مایلد شیپد راه اندازی کند.

چند تولیدکننده دیگر خودرو نیز با سرمایه‌گذاری در فناوری باتری ها امیدوارند تا خودروهای برقی کاراتر، کم هزینه تر و بهتری را روانه بازار کنند. این باتری های جدید لیتیوم یونی نیستند.  این رویکرد جدید شرکت های خودروسازی چندان بهت برانگیز نیست. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، صنعت حمل و نقل عامل انتشار ۲۹ درصد گازهای گلخانه ای به ویژه با مصرف سوخت های فسیلی است.

آنها تلاش می کنند تا خودروها و کامیون ها، آلاینده و گازهای گلخانه ای کمتری منتشر کنند. بدین ترتیب خودروهای برقی یک گزینه مناسب محسوب می شوند. این خودروهای پاک، مزایای چشمگیری دارند.  آیونیس بیلوس، استاد دانشگاه  تجارت جورج مادیسون که پژوهش های مختلفی در مورد خودروهای برقی و توسعه کاربرد آنها انجام داده است، می گوید: برای ارزیابی ردپای کربن هر محصول، باید میزان انتشار کربن در دوره عمر آن را محاسبه کرد. باید دانست که هم اکنون میزان انتشار کربن در زمان تولید خودروهای برقی بیش از خودروهای بنزینی است. تولید باتری ها فرایندی با میزان چشمگیر دی اکسید کربن به شمار می رود.

در فناوری های کنونی تولید باتری های خودروهای برقی، اشکالاتی وجود دارد. موسسه مشاوران استراتژی باریلز پس از پژوهش در این موضوع اعلام کرده توانایی ذخیره سازی باتری ها پس از ۸ سال حدود ۸۰ درصد کاهش می یابد. بدین ترتیب صاحبان این خودروها باید زمان بیشتری را به شارژ باتری ها اختصاص دهند. ماشین های کارکرده برقی در بازار فاقد جذابیت بوده و رانندگان ترجیح می دهند خودروی نو خریداری کنند.

خودروی برقی - میز نفت

همچنین با توسعه خودروهای برقی، تقاضای مواد معدنی کمیاب افزایش یافته است. کوین هیاسلیپ، استاد دانشگاه مهندسی شهری و زیست محیطی در ویرجینیا تک  می گوید: کشف و استخراج مواد معدنی کمیاب یک مسابقه ژئوپلیتیک را در سراسر دنیا آغاز کرده است. برای بهبود عملکرد این خودروها و ساخت آهنرباهای قدرتمند، باید از این مواد معدنی کمیاب بهره برده شود. اما تولید این مواد با  پیامدهای زیست محیطی و آلوده شدن محیط زیست همراه است. بدین ترتیب اگرچه این خودروها آلایندگی کربن تولید نمی کنند، اما باعث ایجاد آلودگی خاک و آب می شوند.

دکتر گوام اوفی، مدیر برنامه مهندسی معدن در دانشگاه علوم و فناوری میسوری می گوید: در مورد پاک بودن خودروهای برقی باید همه جانبه به ابعاد مختلف تولید و مصرف آن نگریست. من معتقدم مسأله اصلی این است که مواد مورد نیاز تولید خودروهای برقی در کشورهای توسعه یافته پیدا نمی شوند. در این کشورها مقررات زیست محیطی با قاطعیت اجرا می شوند. اما در کشورهای دارای ذخایر مواد معدنی کمیاب چنین شرایطی حکمفرما نیست.

معدن لیتیوم - میز نفت
*معدن لیتیوم

در فرآیند تولید مواد معدنی کمیاب شاهد ایجاد محصولات جانبی خطرناک و فلزات سنگین هستیم که وارد آب شرب این مناطق فقیر می شود. تولید مواد معدنی در این کشورها باعث مشکلات زیست محیطی گسترده ای می شود. هرچند این فجایع در مقایسه با میزان تولید دی اکسید کربن چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

صنعت خودروسازی باید برای مدیریت شرایط بحران آفرین تولید مواد معدنی کمیاب برنامه ریزی مناسبی انجام دهد. هر چند باید برای کارایی بهتر باتری ها نیز اقدامات گسترده‌تری انجام شود.

نویسنده: اریک شرمن
منبع: Forbes
مترجم: محسن داوری

برچسب: آب شربایالات متحدهتغییر اقلیمخودروهای برقیمحیط زیست

مطالب مرتبط

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است
نفت و گاز

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین رفتار ما این است که انرژی را زیاد مصرف می کنیم و تنها کشوری هستیم...

مصرف برق کشور از ۶۳ هزار مگاوات فراتر رفت
آب و برق

مصرف برق کشور از ۶۳ هزار مگاوات فراتر رفت

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین مصرف برق کشور روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۲۱ دقیقه به ۶۳ هزار و...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

پست جنجالی رونالدو اینترنت را منفجر کرد!

صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

ثبت روزانه ۱۶ هزار قرارداد رایگان در سامانه خودنویس

ایران در رده هفتم فوتبال باشگاهی بانوان آسیا

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

جزئیات تازه از مرگ خواهران بلاگر

ابطال تصمیم وزارت اقتصاد درباره سقف کارت به کارت

همۀ مادران روستاییِ دارای ۳ فرزند و بیشتر امسال رایگان بیمه می‌شوند

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

اظهارنظر دبیر کانون صرافان ارز درباره قیمت دلار

تذکر دیوان عدالت اداری درباره وام مسکن مجردها

سازمان غذا و دارو همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است