عضو شورای شهر تهران گفت: ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند و تنها ۱۷ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاههاست.
به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو مساله اساسی کلان شهر تهران است. برخی از کارشناسان معتقدند که برای رفع مشکل آلودگی هوا در تهران راهکار علمی وجود دارد؛ یکی از مهمترین راههای رفع مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است، البته اکنون هزینههای توسعهای بسیار بالا رفته است. هوشمندسازی شهر، مدیریت سفرها و … میتواند در کاهش ترافیک و آلودگی تاثیرگذار باشد.
منابع متحرک یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا هستند اما کارخانههایی هم در اطراف تهران وجود دارند که گفته میشود در بعضی از مواقع سوخت مایع مصرف میکنند؛ در این باره با علیاصغر قائمی، عضو شورای شهر و عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو نشستم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامههای مدیریت شهری در دوره جدید برای مصرف سوخت مایع در بعضی از کارخانهها در شهر تهران و رفع مشکل آلودگی هوای تهران گفت: ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند و تنها ۱۷ درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاههاست.
عضو شورای شهر تهران درباره این که بیشترین سهم منابع آلاینده در شهر تهران مربوط به چیست، افزود: اتوبوسها در آلودگی هوا نقش دارند، اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است و بازسازی خودروهای فرسوده باید در دستور کار قرار گیرد.
قائمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعداد خودروهای سواری در سطح شهر تهران و نیز نقش کامیونها در آلودگی هوای شهر تهران تأکید کرد: حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی سواری در سطح شهر تهران تردد میکنند، اما بخش قابلتوجهی از اتوبوسهای شرکت واحد از رده خارج شده و سرویسدهی نمیکند، حدود ۱۰ هزار کامیون نیز در سطح شهر تهران تردد میکنند.
وی درباره دلایل توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی در سالهای گذشته گفت: متأسفانه در سالهای اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشتهایم و با حد مطلوب در اتوبوسرانی فاصله زیادی داریم.
عضو کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در موضوع رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک ۴ مسئله اصلی داریم، ابتدا توسعه حملونقل عمومی بهویژه توسعه ریلی را باید مورد توجه قرار دهیم، همچنین برای بعضی از وسایل نقلیه فرسوده مانند موتور سیکلت باید فکری کنیم زیرا موتورسیکلت قدیمی که در سطح شهر تردد میکنند، ۶ برابر یک خودرو آلایندگی تولید میکند، باید با جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی بخش عمدهای از آلایندگی را کاهش دهیم.