اقتصاد انرژی: کسی از تعداد دقیق موتورهای الکتریکی در جهان چیزی نمی داند ولی تخمین زده می شود فقط در اتحادیه اروپا حدود ۸ میلیارد الکتروموتور وجود داشته باشد. این تعداد موتور الکتریکی تقریباً ۵۰ درصد برق تولیدی قاره سبز را مصرف می کند. این موتورها دارای تنوع قابل توجهی از فناوری ها، کاربردها و اندازه ها هستند. از موتورهای کوچک مورد استفاده در فن رایانه ها گرفته تا الکتروموتورهای بزرگ و فوق سنگین که در معادن یا کارخانجات تولید فولاد و سیمان به کار می روند. اکنون اتحادیه اروپا با هدف کاهش مصرف انرژی و تعدیل گرمایش جهانی تغییرات اساسی در قوانین مربوط به الکتروموتورهای صنعتی اعمال کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادی انرژی، رعایت قوانین زیست محیطی در طراحی موتورهای الکتریکی و درایوهای سرعت متغیر VFD در محدوده اتحادیه اروپا الزامی است. این مسئله شامل همه تولیدکنندگان و تامین کنندگان می شود.
اتحادیه اروپا در تازه ترین بازنگری مربوط به مقررات الکتروموتورها و درایوهای سرعت متغیر، از اول ژوئیه 2021 اجرای استانداردEU 2019/1781 را الزامی کرد. این استاندار جایگزین EC 2009/640 شده است. مقررات جدید دامنه وسیع تری دارد و تمامی موتورهای القایی تک سرعته 50 هرتز را به طور کامل پوشش می دهد. این موتورها از نوع تک فاز یا سه فاز، دارای توان خروجی بین 0.12 تا 1000 کیلووات و ولتاژ نامی از 50 ولت تا 1000 ولت هستند.
مبنای ارزیابی در مقررات جدید اتحادیه اروپا بازه انرژی الکتروموتور شامل نسبت توان مکانیکی خروجی به توان الکتریکی است.
اعمال تغییرات در سطوح بهره وری انرژی IE
سطح بهره وری انرژي براساس کلاس های بین المللی از IE1 (پایین ترین رده) تا IE5 (بالاترین رده) طبقه بندی می شود. براساس مقررات فعلی، همه موتورهای الکتریکی باید به سطح راندمان IE2-IE3-IE4 برسند.
برپایه گزارش کمیسیون انرژی اروپا، موتورهای سه فاز با خروجی نامی بین 0.75 کیلووات و برابر یا کمتر از 1000 کیلووات تا جولای 2021 به سطح IE3 ارتقا پیدا کردند. موتورهای بین 75 کیلووات تا 200 کیلووات نیز باید تا جولای 2023 به سطح IE4 ارتقا یابند.
اتحادیه اروپا اولین مکان در سراسر جهان است که سطح استاندارد IE4 را برای برخی از انواع الکتروموتورها اجباری می کند. مقررات جدید شامل موتورهای الکتریکی که برای شرایط خاص طراحی شدند نمی شود. به عنوان مثال موتورهایی که در یک مایع غوطه ور هستند مانند سیستم های فاضلاب از اجرای این استاندارد معاف شدند.
این مقررات همچنین الزامات جدید برای تولید و به کارگیری درایوهای سرعت متغیر تعیین می کند. درایوهای سرعت متغیر که از آنها برای راه اندازی الکتروموتورهای صنعتی استفاده می شود دارای 2 سطح بهره وری IE1 و IE2 هستند. طبق مقررات جدید، تمامی درایوهای VFD باید در محدوده IE2 قرار بگیرند.
تاثیر قوانین جدید بر اقتصاد و محیط زیست
با توجه به قوانین جدید اتحادیه اروپا همه الکتروموتورها و درایوهای صنعتی باید دارای اطلاعات کاملی از جمله کارایی، نقاط بار، سرعت، گشتاور و غیره باشند. این داده ها به مهندسان کمک می کند تا عملکرد کل سیستم را به صورت بهینه مشاهده و ارزیابی کنند.
یک موتور بهینه و کارآمد در طول عمر خود می تواند با توجه به قدرت و الگوی استفاده از انرژی، صرفه جویی از چند یورو تا چند ده هزار یورو ایجاد کند. جالب است بدانید موتورهایی که براساس مقررات قبلی ساخته شدند تا پایان سال 2020 به میزان 57 تراوات ساعت صرفه جویی انرژی داشتند. بنابراین با در نظر گرفتن تاثیر کلی مقررات بازنگری شده، پیش بینی می شود تا سال 2030 سالانه تا 110 تراوات ساعت صرفه جویی در مصرف انرژی ایجاد شود. این عدد برابر با مصرف برق هلند است و از انتشار 40 میلیون تن CO2 در سال جلوگیری می کند. مقررات جدید برای خانوارها و صنعت اروپا کاهش هزینه ای در حدود 20 میلیارد یورو خواهد داشت.
دعوت همه کشورها برای پیوستن به برنامه SEAD
ترویج به کارگیری موتورها و درایوهای کارآمد سهم مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهد داشت. اتحادیه اروپا از طرح استقرار تجهیزات و لوازم بسیار کارآمد موسوم به برنامه SEAD حمایت می کند. این نهاد اروپایی همه کشورهای داخل و خارج از اروپا را برای تولید و ارتقای لوازم کارآمد دعوت کرده است.
جاه طلبی های اخیر وزرای گروه G7 موجب شده است الزامات نظارتی اتحادیه اروپا در خصوص الکتروموتورها به ویژه سطح بهره وری IE4 در برنامه آژانس بین المللی انرژی نیز گنجانده شود. پیش بینی می شود پیش بینی می شود کشورهای تولیدکننده الکتروموتورهای صنعتی از جمله ایران نیز تا حداکثر سه سال آینده برای صادرات محصول به اروپا از استانداردهای جدید این اتحادیه تبعیت کنند.