به گزارش اقتصادانرژی به نقل از راشاتودی، آندره بلوسف، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرد که کریدور شمال-جنوب می تواند جایگزین امنی برای کانال سوئز شود و افزود که انتظار دارد حجم محمولههای روسیه از این مسیر تا سال 2030 دو برابر شود.
وی در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد که کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب (INSTC) و سایر مسیرهای جایگزین به دلیل «تغییرهای بازارهای جهانی» به چین، آسیای جنوب شرقی و خلیج فارس اهمیت پیدا میکند.
به گفته معاون نخستوزیر روسیه، زیرساختهای حملونقل موجود که از لحاظ تاریخی بر «افق شرق-غرب» متمرکز بوده است، مطابق با روندهای جهانی پیش نرفته در حالی که «مسیر شمال-جنوب ممکن است به رقیبی واقعی برای کانال سوئز تبدیل شود».
بلوسف گفت: این مسیر در حال حاضر تنها شریان تجاری در دریاهای عمیق است که اروپا و آسیا را به هم متصل میکند و این «تک قطبی» بودن خطراتی را برای اقتصاد جهانی به همراه دارد.
وی با اشاره به حادثهای که در سال 2021 صورت گرفته بود، یاد آوری کرد که یک کشتی کانتینری در کانال سوئز گیر کرد و این موضوع تأثیرات منفی بسیاری بر تجارت جهانی داشت.
بر اساس این گزارش، کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب یک سیستم حمل و نقل چند وجهی به طول 7200 کیلومتر است که مسیرهای دریایی، ریلی و جادهای را برای جابجایی محموله بین هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا به هم متصل می کند.
کارشناسان می گویند این مسیر می تواند هزینه ها را تا حدود 50 درصد کاهش دهد و تا 20 روز در زمان سفر صرفه جویی کند.
این وزیر روسی گفت: در تلاش برای ایجاد زنجیرههای لجستیکی جدید و دوام بخشیدن به این مسیر، روسیه پیشنهاد ایجاد یک شرکت اپراتور بینالمللی برای کریدور شمال – جنوب همراه با ایران و آذربایجان را داده است.
ساخت این کریدور در اوایل دهه 2000 آغاز شد، اما توسعه بیشتر آن با توجه به تحریم های غرب که روسیه را مجبور کرده است جریان تجاری خود را از اروپا به آسیا و خاورمیانه تغییر دهد، اهمیت زیادی پیدا کرده است.