به گزارش اقتصاد انرژی و به نقل از وزارت نیرو، به دنبال آغاز فصل سرما و تشدید بحران انرژی در قاره اروپا، بسیاری از کشورهای اروپایی برای عبور هرچه بهتر از این بحران در تلاش هستند تا از مشارکت سراسری خانوادهها بهره ببرند. در این میان انگلیسیها نیز با ارائه تشویقهای مالی جذاب به مصرف کنندگان انرژی تلاش میکنند با کمترین خسارت شرایط موجود را سپری کنند.
شرکتهای تأمین کننده انرژی در انگلیس و دو کشور دیگر واقع در انگلستان یعنی ولز و اسکاتلند، طرحهای تشویقی ویژهای را عملیاتی کردهاند که مستند به این طرحها، بیش از یک میلیون مشترک خانگی و تجاری در صورت کاهش مصرف انرژی مشمول پاداش خواهند شد.
طرحی بزرگ و سراسری که هدف از اجرای آن جلوگیری از خاموشی و تشدید بحران انرژی در سراسر انگلستان اعلام شده و به موجب آن خانوادههایی که در زمان اوج مصرف در زمستان میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند تا ۱۰۰ پوند پاداش میگیرند.
جزئیات بیشتر نشان میدهد شرکتهای تأمین کنندهای چون، British Gas، E.on، Octopus Energy، Shell Energy و EDF تا کنون به این طرحهای تشویقی پیوستهاند و به عنوان بخشی از شبکه ملی برق انگلستان (ESO) وارد عمل شده، تا در کشورهای مورد اشاره چراغ خانهها و واحدهای تجاری و صنعتی را روشن نگاه دارند.
اگرچه مدیران ارشد صنعت برق در انگلیس تأکید دارند که در فصل سرد سال جاری تحت هیچ شرایطی خاموشی سراسری نخواهند داشت، اما آنها همچنین بیان میکنند که طرحهای تشویقی و مدیریت مصرف انرژی را برای بدترین سناریوها آماده کردهاند تا چالشهای احتمالی پیش رو را به حداقل برسانند.
در مورد جزئیات طرحهای تشویقی که مورد اشاره قرار گرفت و در کشورهای انگلیس، ولز و اسکاتلند اجرایی شده است، باید اشاره کرد که بر اساس دستورالعملهای بالادستی، این طرحها تنها مشمول آن دسته مصرف کنندگان برقی میشود که به کنتورهای هوشمند مجهز باشند.
در واقع از آنجایی که این طرحها بر اساس ردیابی و رصد میزان مصرف خانوادهها و واحدهای تجاری برای ساعات اوج مصرف طراحی شده است، لذا مجهز بودن واحدهای مصرف کننده انرژی به کنتورهای هوشمند که بتوانند میزان مصرف را به صورت لحظهای مورد سنجش قرار دهند و به مرکز مدیریت مخابره کنند، ضرورت دارد.
بر همین اساس از مشترکان خواسته میشود تا در ساعات اوج مصرف که یکی از بازههای زمانی اوج آن از ساعت ۱۶ تا ۱۹ است، میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.
شبکه ملی برق انگلیس اعلام کرده است که به ازای هر کیلووات ساعت برقی که مشترکان در بازههای زمانی اعلامی صرفهجویی میکنند، تا ۳ پوند به شرکتهای تأمین کننده انرژی پرداخت خواهد شد و این شرکتها بر اساس سیاستها و نیز تدابیر اتخاذی خود میتوانند نسبت به افزایش میزان پاداش نهایی به مصرف کنندگان یا پرداخت همین مبلغ اقدام کنند.
مستند به این طرح مدیریت مصرف انرژی، طبیعتاً میزان دقیق پاداشی که مصرف کنندگان دریافت میکنند به عواملی مانند تعداد دفعات درخواست کاهش مصرف و میزان مشارکت آنها بستگی دارد.
تارنمای «www.moneysavingexpert.com» در این باره نوشته است، شرکتهای مختلف تأمین کننده انرژی در انگلستان بر اساس محدوده جغرافیایی ارائه خدمات و نیز محدودیتهایی که دارند تا حدودی در ارائه این طرحهای تشویقی متفاوت عمل میکنند.
به طور مثال شرکت British Gas از ماه دسامبر طرحهای خود را آغاز کرده است و مشترکانی که ۳۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند و دارای کنتور هوشمند باشند را مشمول طرح خود خواهد کرد و به ازای هر کیلووات ساعت برق صرفهجویی به مشترکان ۳ پوند اعتبار پرداخت میکند.
همچنین شرکت E.ON Next نیز که طرح تشویقی خود را از نوامبر آغاز کرده است، طرح خود را تنها مشمول مشترکانی میکند که دارای کنتور هوشمند باشند و در ساعات اوج مصرف ۱۶ تا ۱۹ بین ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند. این شرکت حداکثر تا ۱۰۰ پوند در فصل زمستان به مشترکان خوش مصرف خود پاداش خواهد داد.
شرکت تأمین کننده EDF نیز که طرح تشویقی خود را از ماه دسامبر آغاز کرد، اعلام کرده است تنها برای کسانی که کنتور هوشمند دارند پیام درخواست برای کاهش مصرف در ساعات اوج مصرف یعنی ۱۶ تا ۲۱ ارسال میکند و تا ۱۶ پوند برای هر فراخوان بسته به میزان مشارکت مشترکان اعتبار پرداخت خواهد کرد.
شرکت تأمین کننده انرژی Octopus با یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک به عنوان یکی از دیگر شرکتهای ارائه کننده پاداش کاهش مصرف، از مشترکان خود که واحد آنها مجهز به کنتور هوشمند است درخواست کرده تا آنجا که میتوانند نسبت به کاهش مصرف برق اقدام و تا ۱۰۰ پوند پاداش بگیرند. این شرکت پیشبینی کرده است یک خانه متوسط در صورت مشارکت در طرح حداقل ۳۶ پوند از این طرح درآمد خواهد داشت.
گفتنی است شرکتهای دیگر تأمین کننده انرژی در انگلستان نیز با تفاوتهایی نسبتاً محدود در این طرحها شرکت کرده و یا در حال برنامهریزی برای آغاز طرحهای مدیریت مصرف خود هستند.