به گزارش اقتصاد انرژی و به نقل از بازار، ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیسجمهور روسیه با اشاره به پیشینه ایران که در مسیر جاده ابریشم واقع بود، گفت: روسیه از سه مسیر زمینی داغستان، جمهوری آذربایجان و ایران، دسترسی به خلیج فارس و از طریق راه دریایی (کشتیرانی) خزر و مسیر شرقی از طریق اینچه برون برای دسترسی به آبهای آزاد تلاش میکند که مهمترین پروژه برای ما کریدور شمال جنوب است.
لویتین ادامه داد: در روز شنبه حجمی معادل ۱۵ میلیون تن کالا در سال ترانزیت داریم و برنامه ما آن است که این مقدار را به ۳۰ میلیون تن و در دراز مدت به ۶۰ میلیون تن برسانیم. چشم انداز روسیه درسال ۲۰۳۰ میلادی رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال است. این مربوط به تحریمهایی است که علیه روسیه اعمال شده و موجب شد جریان انتقال کالا از سوی کشورهای غربی متوقف شود.
وی اضافه کرد: در تقسیم بندی مسیر کالا از طریق کانال شرقی اینچه برون ۱۶ میلیون تن کالا، مرکزی خزر ۱۲ میلیون تن و ۶۰ میلیون تن از مسیری که امروز مورد بازدید قرار گرفت را در برنامه داریم و مابقی و از طریق مسیر جادهای ترانزیت خواهد شد.
دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه، مهمترین مشکل روسیه را ترانزیت جادهای عنوان کرد و افزود: با توجه به ترافیک سنگین در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه و جمهوری آذربایجان، باید این بخش مرزی را تقویت کنیم. اگر مسیر شرقی را بررسی کنیم کالای روسیه از سه کشور میگذرد و مهم آن است در این سه کشور با هماهنگیهای انجام شده کالا منتظر نماند.
لویتین با اشاره به تفاوت استانداردهای ریلی کشورهای ایران و روسیه گفت: محل تخلیه و بارگیری بین واگنها جای بسیار حساسی واقع شده، برای دستیابی به هدف ۶۰ میلیون تن باید قطارهای باری مثل مسافربری بدون توقف تردد کنند، چون در بندر کشتیها منتظر بارگیری کالا هستند. وی تاکید کرد: جاده سراسری شرق و غربی روسیه که به سیبری شهرت دارد به طول ۱۰ هزار کیلومتر است که از این طریف کالا به سمت چین، ژاپن و کره و سپس اروپا ترانزیت میشود.
دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه اضافه کرد: برای ما در مسیر ریلی اولویت با قطار باری و کانتینری است امیدواریم در دریای جنوب از دریای بالتیک تا خلیج فارس نیز این اولویت مورد توجه قرار گیرد.
لویتین، به حجم ترانزیت کانتینری از هندوستان به اروپا اشاره کرد و افزود: هند مهمترین و بزرگترین خریدار ذغال سنگ از روسیه است، ما ذغال سنگ را از طریق خاور دور تامین میکنیم. اگر این مسیر شمال جنوب را داشته باشیم میتوانیم زمان جابجایی کالا را به ۱۲ روز کاهش دهیم.
وی، توسعه منطقه آزاد انزلی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ما در حال توسعه اقتصادی منطقه آزاد لوتوس هستیم، ولی تا رسیدن به منطقه آزاد انزلی راه درازی در پیش داریم. در این منطقه علاوه بر ایجاد بندر شرایط مناسب را برای زندگی و تفریح مردم ایجاد شده است.
دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد: امیدواریم با ایجاد خط آهن رشت آستارا تداخلی در شالیزارها و کار کشاورزی گیلان ایجاد نشود. در خصوص توسعه گردشگری میدانیم که منطقه مناسبی توریستهای روس است.