به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از راشاتودی، رویترز با استناد به دادههای اولیه ردیابی کشتیهای کپلر Kpler و ورتکسا Vortexa گزارش داد که پالایشگاههای هند پس از رشد بیسابقه واردات نفت از روسیه در سال مالی 2022-2023، عرضه گازوئیل و سوخت جت به اتحادیه اروپا را افزایش دادهاند.
با توجه به اقدام هند برای افزایش شدید واردات نفت از روسیه از زمانی که چرا که اتحادیه اروپا نفت خام این کشور تحریمشده رل ممنوع کرد، این اتحادیه از هند به عنوان “در پشتی” استفاده میکند.
دادههای کپلر و ورتکسا نشان میدهد که در سالهای 2022 تا 2023، پالایشگاههای هند بین 970 تا 981 هزار بشکه نفت در روز از روسیه خریداری کردند که بیش از یک پنجم کل واردات این کشور را تشکیل میداد که بین 4.5 تا 4.6 میلیون بشکه در روز بود.
کاهش قیمت نفت خام روسیه به پالایشگاههای آسیایی اجازه داد تا تولید خود را افزایش دهند و محصولات نفتی را با قیمت رقابتی به اتحادیه اروپا بفروشند.
طبق گزارش کپلر، هند قبل از جنگ اوکراین به طور متوسط روزانه 154000 بشکه گازوئیل و سوخت جت به اتحادیه اروپا صادر میکرد.
این داده ها نشان میدهد که پس از تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات محصولات نفتی روسیه در ماه فوریه، این حجم به 200 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
بر اساس این گزارش، صادرات گازوئیل هند به اروپا در سال مالی گذشته بین 12 تا 16 درصد افزایش یافت و به 150 تا 167 هزار بشکه در روز رسید چرا که مشتریان غربی از واردات محصولات روسی اجتناب کردند و سهم صادراتی دهلی نو از این سوخت را از 21 تا 24 درصد در سال گذشته به 30 درصد رساند.
گزارش کپلر نشان میدهد که اروپا حدود 50 درصد از صادرات سوخت جت هند را به خود اختصاص داده است و فرانسه، ترکیه، بلژیک و هلند در میان مصرف کنندگان برتر اروپاییِ گازوئیل پالایش شده در این کشور آسیایی هستند.