اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 19 اردیبهشت 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه ویژه
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=31039

صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه‌اندازی یک خط آهن

20 خرداد 1402 ساعت 12:13
راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز

وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن بستان آباد- خاوران گفت که این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و حدود چهار ساعت مسافت تبریز به تهران را کم کرده است که این کاهش مسافت، صرفه‌جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

به گزارش اقتصادانرژی و به نقل از ایسنا، راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش  آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به‌ منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز همچنین در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیرگذار است. با احداث این پروژه برای ۱۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان‌ صرفه‌جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵۰۰۰ تن در سال برآورد شده است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌دهد. پیش از این نیز خیرالله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور – گفته بود اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان‌آباد و بستان‌آباد به تبریز است و بدین‌ترتیب روز پنج‌شنبه بود که بالاخره این پروژه افتتاح شد.

کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت

در این راستا مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در یک برنامه تلویزیونی درباره این پروژه توضیح داد: در سفر اول رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی این قول داده شد که این بخش بستان‌آباد به تبریز که بیش از دو دهه معطل مانده بود، به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و همینطور حدود چهار ساعت مسافت تبریز  به تهران را کم کرده است.  این کاهش مسافت، صرفه‌جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.  عملیات بلیت‌فروشی این مسیر هم انجام شده و عملا هر شب یک قطار به سمت تهران حرکت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارزش این پروژه بیان کرد: در این پروژه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد البته ارزش روز پروژه بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان است. تمامی ریل‌ها و تراورس‌های به کار رفته در خط آهن بستان‌آباد – خاوران تولید داخل است.

بذرپاش با بیان اینکه این اولین خط ریلی است که از اساس دوخطه طراحی شده و در نوع خود بی‌نظیر است، افزود: در این پروژه نزدیک به سه کیلومتر تونل و بیش از دو کیلومتر پل‌های بزرگ طراحی و استفاده شده و به عنوان یک خط ریلی سبز معروف است یعنی تقریبا هیچ آسیبی به محیط زیست نزده است.

وی همچنین درباره این مسیر ریلی توضیح داد: در راستای تکمیل زنجیره کریدوری شرق به غرب که از سرخس آغاز و از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود، این خط ریلی یک قطعه از کریدور شرق به غرب کشور است که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای ما قابل اهمیت است.

برچسب: خط ریلی سبزصرفه جویی مصرف سوخت

مطالب مرتبط

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت
اسلایدر

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

توسط زهرا رجایی
16 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین نیروگاه‌های کشور در بازه سه‌روزه منتهی به یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) بیش از ۷۴۲ میلیون مترمکعب...

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه
پتروشیمی

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه

توسط زهرا رجایی
15 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین حسن عباس‌زاده امروز (پنجشنبه، چهارم اردیبهشت) در حاشیه دیدار محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت ایران و...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان‌کرد:
جذب سرمایه‌های مردم در صنعت پتروشیمی

با هدف بررسی وضعیت شرکت ها؛
بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

صادرات پتروشیمی به ۳۴.۸ میلیون تن می‌رسد

حجم آب سدهای کشور چقدر شده است؟

در نیمه اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
ثبت ارزش ۷.۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

در چهاردهمین روز اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛ ثبت ارزش ۳۹.۸ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه

تدوین۳۶ بسته مدیریت مصرف برق برای تابستان ۱۴۰۴

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه

صدور قبض برق پرمصرف‌ها ۱۵ روزه شد

ایران در تنگنای LNG؛ فرصت‌های از دست‌رفته در بازار جهانی گاز مایع

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟

معاملات بورس انرژی به 8487 میلیارد ریال رسید

قبض آب با طعم گرانی؛ تعرفه جدید اعلام شد

در هفته منتهی به دهم اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
۵۹ درصد ارزش بازار بورس انرژی ایران در رینگ بین‌الملل ثبت شد

ایران اکسپو ۲۰۲۵ دروازه ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک سپه با شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی

مجوز پروژه پتروشیمی میانکاله لغو شد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است