اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

سه‌شنبه 22 مهر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه نفت و گاز
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=32353

ناترازی در تولید و مصرف بنزین محتمل است

10 تیر 1402 ساعت 12:19
ناترازی در تولید و مصرف بنزین محتمل است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه امروز تولید و مصرف بنزین سربه‌سر است، گفت: با توجه به مسافرت‌های تابستانی، ناترازی در بنزین محتمل است.

به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از اقتصاد 24:

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: فعلا بنا داریم ظرفیت پالایشگاه‌های موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سوآپ و معاوضه برنامه‌ریزی می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تامین می‌کنیم.

497954 951

رفتار مصرف بنزین متفاوت شده است

وی افزود: در دو سال گذشته آهنگ مصرف متفاوت شده و نسبت به گذشته رفتار نرخ رشد مصرف خیلی فرق کرده است، در گذشته می‌توانستیم این رشد را پیش‌بینی کنیم. مثلا اگر به آمار‌های سال‌های گذشته نگاه کنیم مشخص بود که ۳ تا ۵ درصد رشد داریم و پیش‌بینی می‌شد که برای سال بعد آن میزان مصرف چقدر افزایش می‌یابد، اما اکنون بعد از کرونا رفتار‌ها متفاوت شده و به رقم‌های افزایش مصرف حتی ۸ تا ۱۰ درصد هم رسیده‌ایم و این رویه پیش‌بینی و کار تولید را سخت می‌کند، به طوری که اکنون فشار زیادی را برای تولید متحمل می‌شویم.

از درآمد‌های صادراتی محروم شدیم

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: در ایام کرونا به رقم مصرف ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر هم رسیدیم در حالی که تولید بیش از ۹۰ میلیون لیتر بوده است، یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون لیتر اضافه می‌ماند که صادر می‌کردیم. اما بعد از کرونا یکباره مصرف بالا رفت، اکنون تولید را نمی‌توانیم یک‌شبه به اندازه مصرف بالا ببریم، بنابراین تمام تولید بنزین و نفت‌گاز را به مصرف داخلی اختصاص دادیم و به این ترتیب هم از درآمد‌های صادراتی محروم شدیم و هم به مشقت افتادیم.

فعلا تولید و مصرف بنزین سر به سر است

وی ادامه داد: اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین مصرف می‌شود، اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحد‌ها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۱۰ میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۱۰ میلیون لیتر هستند، البته گاهی تولید را تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسانده‌ایم، فعلا تا به امروز سر به سر هستیم، ولی اگر مصرف افزایش پیدا کند باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم و یا اینکه از روش‌های جایگزین دیگر از جمله واردات، سوآپ و یا معاوضه نیاز مردم را تامین کنیم.

خودروسازان سوخت کشور را حیف و میل می‌کنند

زیار گفت: وقتی خودروی غیراستاندارد در اختیار مردم قرار می‌دهیم که مصرف سوخت آن ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۳ برابر استاندارد جهانی است چاره‌ای جز رشد تقاضا و مصرف نیست، مردم که مقصر نیستند، زیرا نقشی در ساخت موتور خودرو ندارند این سازندگان خودرو هستند که ثروت ملی را با موتور‌های بی‌کیفیت حیف و میل می‌کنند. بخش تولید سوخت هم که با مشقت بنزین گازوئیل را تولید و در اختیار دارنده خودروی با مصرف سوخت بالا قرار می‌دهند. اکنون موتور خودرو‌های جدید حتی در مقایسه با خودر‌های قدیمی مصرف سوخت بالاتری دارند. خودروساز ثروت مملکت را می‌سوزاند و به این فکر نمی‌کند سوخت این خودرو با این رقم بالا مصرف چگونه قرار است تولید شود.

توان تولید بیشتر نداریم

وی تاکید کرد: وقتی خودروی بی‌کیفیت وارد جامعه می‌شود، به این موضوع فکر می‌کنند که آیا کشور توان تامین سوخت موتور‌های غیراستاندارد را دارد؟ تولید سوخت وظیفه وزارت نفت است، اما واقعا توان تولید بیش از این را ندارد.

مردم مقصر نیستند

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: البته بخشی از کنترل مصرف به بخش فرهنگی برمی‌گردد که مردم باید رعایت کنند، فرض کنیم فرهنگ‌سازی هم کردیم و مردم هم رعایت کردند، اما با تجهیزاتی که در اختیار مردم است و راندمان و استاندارد مصرف جهانی را دارا نیست چه کاری می‌توان پیش برد؟ به موازات فرهنگ‌سازی باید تمامی دستگاه‌های سوخت‌بر هم بهینه شوند تا به جای اینکه ثروت مملکت را بسوزانیم آن را صادر کرده و تراز منفی را نیز جبران کنیم.

هم ما موظفیم کیفیت تولید را لحاظ کنیم هم خودروساز

وی تاکید کرد: همانگونه که ما وظیفه داریم پارامتر‌های کمی و کیفی را در تولید سوخت رعایت کنیم، خودروساز هم باید تولید کمی را بالا ببرد تا بازار اشباع شده و جلوی تلاطم قیمتی گرفته شود و هم اینکه انتظارات مصرف‌کننده را به لحاظ کیفیت خودرو پاسخگو باشند.

پالایشگاه‌ها با صد درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند

زیار یادآور شد: اکنون پالایشگاه‌ها به لحاظ کمی با صد درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند به لحاظ کیفی هم پروژه‌هایی در دستور کار داریم، تولیدکننده خودرو هم باید همین روال را داشته باشند، نباید همواره فشار را روی بخش تولید سوخت وارد کنیم خودروساز هم باید کار خود را به درستی انجام دهد.

کاهش نفت کوره را دنبال می‌کنیم

وی بیان داشت: اکنون همه پروژه‌های تولید، کیفی‌سازی و توسعه‌ای ما شفاف است و جای بحثی نیست، بخش عمده سوخت یورو ۴ و ۵ است، کاهش نفت کوره را هم دنبال می‌کنیم، اما متاسفانه هیچ نشانه و چشم‌اندازی برای کیفی‌سازی تولید خودرو که لازمه کنترل مصرف بنزین است، دیده نمی‌شود.

مصرف نصف شود، صادرکننده می‌شویم

این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه اگر مصرف نصف شود ما بازهم تبدیل به صادرکننده شده و برای کشور درآمد ایجاد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دنیا روی ماشین برقی تمرکز کرده و مصرف سوخت فسیلی را صفر می‌کند، اما ما هنوز موتوری به بازار می‌فرستیم که از موتوری که سال قبل تولید شده بود مصرف سوخت بالاتری دارد.

۴۰ درصد سود پالایشگاه‌ها باید برای کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره شود

وی خاطرنشان کرد: اکنون تمام پالایشگاه‌های کشور بالای ظرفیت اسمی کار می‌کنند و این نشان می‌دهد که به لحاظ کمی حداکثر تولید را داریم، به لحاظ کیفی هم بخش عمده سوخت یورو ۴ و ۵ است و علاوه بر آن پروژه‌های کیفی‌سازی نیز با جدیت در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است، در آینده سوخت‌های سنگین تبدیل به سوخت سبک خواهند شد حتی در قانون بودجه امسال تصویب شد که ۴۰ درصد سود پالایشگاه‌ها به عنوان اندوخته سرمایه‌ای برای اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره صرف شود و اگر پیشرفت کار در این حوزه ضعیف باشد مشمول جریمه می‌شوند یعنی ۵ درصد تخصیص نفت خام‌شان کم می‌شود.

شرط واردات

زیار گفت: اگر نیاز به واردات باشد برای ما کشور مبدا مهم نیست بلکه مهم استاندارد و باکیفیت بودن است، ما روی تمامی گزینه‌ها از جمله واردات، سوآپ، افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و به مدار آوردن پالایشگاه‌های جدید برنامه‌ریزی لازم را می‌کنیم، در هر حال هنوز برنامه‌ای برای واردات نداریم، فعلا بنا داریم ظرفیت پالایشگاه‌های موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سواپ و معاوضه برنامه‌ریزی می‌کنیم، برای همه گزینه‌ها و راه‌حل‌ها برنامه‌ریزی داریم و به جد پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تامین می‌کنیم.

برچسب: مصرف بنزین

مطالب مرتبط

نوسان انرژی/ سقوط غم‌انگیز صادرکننده بزرگ به دنیای واردات
اسلایدر

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از مدار اقتصادی، واردات نفت خام چین در ماه سپتامبر با رشد ۳.۹...

۹ اقدام ایران در میدان مشترک پارس جنوبی
نفت و گاز

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان، نقشی راهبردی در تأمین انرژی...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

رشد تولید و رکوردشکنی در صادرات نفت

خورشید و باد رکورد تاریخی تولید برق جهانی را شکستند

بورس انرژی در نیمه مهر میزبان کدام عرضه‌ها می‌شود؟

ادامه روند افزایشی قیمت نفت

بورس انرژی ایران در چهاردهم مهر میزبان عرضه گسترده متانول و گاز مایع

تصمیم اوپک، نفت را گران کرد

رونق عرضه‌های صادراتی در دومین روز کاری هفته

سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس در آزمایشگاه هوش مصنوعی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

آیا قیمت تیرآهن باز هم صعودی شد؟ گزارش روزانه از روند بازار و پیش‌بینی قیمت

بذرهای دانش‌بنیان سیب زمینی، رقیبی جدی برای نمونه‌های خارجی

صنعت گاز با آمادگی کامل وارد فصل سرد می‌شود

۱۶۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه شد

اعلام فهرست اقلام فناورانه راهبردی

یک فناوری نوین برای پیشگیری از قطع برق و گاز

وزیر نیرو از بارورسازی ابرها در پاییز امسال خبر داد

فروش محصولات پتروشیمی شازند پنج درصد افزایش یافت

افزایش ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تا تابستان آینده

معامله بیش از ۵۷ تراوات‌ساعت برق در بورس انرژی از ابتدای امسال

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است