اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

سه‌شنبه 22 مهر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه بازار انرژی
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=35906

موافقت مجلس با ایجاد سه منطقه آزاد تجاری و صنعتی

16 مرداد 1402 ساعت 11:57
موافقت مجلس با ایجاد سه منطقه آزاد تجاری و صنعتی

نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست امروز خود در راستای توسعه تجاری و اقتصادی کشور با لوایح سه‌گانه ایجاد مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از مدار اقتصادی

در نشست علنی یکشنبه، 15 مردادماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون با 161 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه با کلیات این لایحه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس در این نشست با ماده واحده این لایحه با 166 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس این ماده‌ واحده؛ به دولت اجازه داده می‌شود در استان خراسان رضوی در محدوده‌ خارج از نقاط جمعیتی به شرح نقشه‌ پیوست و گزارش توجیهی، منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون را ایجاد کند.

تبصره 1- منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده با رعایت تبصره‌های ذیل و بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7 /6 / 1372 و اصلاحات بعدی آن اداره می‌شود. هرگونه تغییر در محدوده‌های مصوب، منوط به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

تبصره 2 – اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، در این منطقه، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان هر منطقه می‌تواند بخش‌هایی از محدوده قانونی مصوب منطقه را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن آن اقدام کند.

تبصره 3 – سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال ونیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرحهای ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف شش‌ماه پس از دریافت طرح جامع، نسبت به تصویب آن اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

تبصره 4 – حکم تبصره (3) قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی مصوب 30 / 02 / 1399 در خصوص این منطقه لازم‌الاجراء است.

تبصره 5 – مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده این منطقه، صرفاً به اشخاصی اعطاء می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد خودروهای فوق صرفاً در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان‌پذیر است.

تبصره 6 – دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده به موجب این قانون را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

همچنین مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری -صنعتی سرخس با 163 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ادامه نمایندگان با ماده واحده لایحه مذکور با 171 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در این ماده واحده آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در استان خراسان رضوی در محدوده‌ خارج از نقاط جمعیتی به شرح نقشه‌ پیوست و گزارش توجیهی، منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس را ایجاد کند.

تبصره 1- منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده با رعایت تبصره‌های ذیل و بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/6/1372 و اصلاحات بعدی آن اداره می‌شود. هرگونه تغییر در محدوده‌های مصوب، منوط به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

تبصره 2- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، در این منطقه، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان هر منطقه می‌تواند بخش‌هایی از محدوده قانونی مصوب منطقه را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن آن اقدام کند.

تبصره 3- سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال ونیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرح‌های ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف شش‌ماه پس از دریافت طرح جامع، نسبت به تصویب آن اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

تبصره 4- حکم تبصره (3) قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی مصوب 30/2/1399 در خصوص این منطقه لازم‌الاجراء است.

تبصره 5- مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده این منطقه، صرفاً به اشخاصی اعطاء می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد خودروهای فوق صرفاً در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان‌پذیر است.

تبصره 6- دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده به موجب این قانون را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نمایندگان همچنین در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران با 124 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن با کلیات این لایحه موافقت کردند.

ماده‌ واحده- به دولت اجازه داده می‌شود در استان مازندران در محدوده‌ خارج از نقاط جمعیتی به شرح نقشه‌های‌ پیوست و گزارش توجیهی، منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران را ایجاد کند.

تبصره 1- منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده با رعایت تبصره‌های ذیل و بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 7/6/1372 و اصلاحات بعدی آن اداره می‌شود. هرگونه تغییر در محدوده‌های مصوب، منوط به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

تبصره 2- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، در این منطقه، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان هر منطقه می‌تواند بخش‌هایی از محدوده قانونی مصوب منطقه را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن آن اقدام کند.

تبصره 3- سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال ونیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرحهای ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف شش‌ماه پس از دریافت طرح جامع، نسبت به تصویب آن اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

تبصره 4- حکم تبصره (3) قانون ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ایجاد سیزده منطقه ویژه اقتصادی مصوب 30/02/1399 در خصوص این منطقه لازم‌الاجراء است.

تبصره 5- مجوز واردات خودروهای سواری خارجی در محدوده این منطقه، صرفاً به اشخاصی اعطاء می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد خودروهای فوق صرفاً در محدوده مصوب پیوست این قانون امکان‌پذیر است.

تبصره 6- دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است هر شش‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایجاد شده به موجب این قانون را تهیه و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

لازم به ذکر است در ادامه نمایندگان با 152 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن با ماده واحده و تبصره های این لایحه موافقت کردند.

برچسب: صادراتواردات

مطالب مرتبط

نوسان انرژی/ سقوط غم‌انگیز صادرکننده بزرگ به دنیای واردات
اسلایدر

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از مدار اقتصادی، واردات نفت خام چین در ماه سپتامبر با رشد ۳.۹...

۹ اقدام ایران در میدان مشترک پارس جنوبی
نفت و گاز

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان، نقشی راهبردی در تأمین انرژی...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

رشد تولید و رکوردشکنی در صادرات نفت

خورشید و باد رکورد تاریخی تولید برق جهانی را شکستند

بورس انرژی در نیمه مهر میزبان کدام عرضه‌ها می‌شود؟

ادامه روند افزایشی قیمت نفت

بورس انرژی ایران در چهاردهم مهر میزبان عرضه گسترده متانول و گاز مایع

تصمیم اوپک، نفت را گران کرد

رونق عرضه‌های صادراتی در دومین روز کاری هفته

سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس در آزمایشگاه هوش مصنوعی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

آیا قیمت تیرآهن باز هم صعودی شد؟ گزارش روزانه از روند بازار و پیش‌بینی قیمت

بذرهای دانش‌بنیان سیب زمینی، رقیبی جدی برای نمونه‌های خارجی

صنعت گاز با آمادگی کامل وارد فصل سرد می‌شود

۱۶۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه شد

اعلام فهرست اقلام فناورانه راهبردی

یک فناوری نوین برای پیشگیری از قطع برق و گاز

وزیر نیرو از بارورسازی ابرها در پاییز امسال خبر داد

فروش محصولات پتروشیمی شازند پنج درصد افزایش یافت

افزایش ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تا تابستان آینده

معامله بیش از ۵۷ تراوات‌ساعت برق در بورس انرژی از ابتدای امسال

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است