به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از خبرگزاری ایرنا :
یکی از شاخص ترین و برجسته ترین خدمات دولت در ۲ سال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر استان مازندران می توان به اختصاص حدود سه هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، تکمیل ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار، آزاد سازی حریم ساحلی، پهلوگیری کشتی تجاری رو – رو پس از ۲۱ سال و فعال شدن اسکله نفتی طی ۱۶ سال در بنادر این منطقه اشاره کرد.
در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر – فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.
بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.
همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
پهلوگیری کشتی تجاری رو – رو پس از ۲۱ سال در نوشهر
برای نخستین بار کشتی تجاری رو – رو پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر پهلو گرفت که به گفته مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی مازندران آخرین باری که کشتی رو – رو با نام «مرکوری ۲ » در این این بندر پهلو گرفت مربوط به سال ۱۳۸۰ خورشیدی با محموله آهن و مسافر بوده است.
محمد تقی انزانپور یادآور شد: این کشتی حامل ۶۶ دستگاه کامیون متعلق به امارات متحده عربی بود که در اردیبهشت ماه سال گذشته پس از بارگیری از روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت و این کشتی به طول حدود ۱۲۵ متر، حدود ۸۱۹ تن محموله اولیه اش را از بندر اولیا استراخان روسیه بارگیری و پس از تخلیه از راه زمینی به مقصد امارات متحده عربی تزانزیت کرد.
به گفته مدیرکل سابق بنادر و دیانوردی مازندران، پهلوگیری این کشتی مبین آن است که این بندر چنین ظرفیتی دارد و ضمن آنکه تردد این ناوگان دریایی در این منطقه به رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار منجر می شود.
انزانپور اضافه کرد : این کشتی با محموله ۲ هزار و ۲۶۰ تن بنزین برای رفع نیازهای غرب مازندران در مخازن شرکت فرآورده های نفتی چالوس تخلیه شد و در پی این اتفاق بسیار مهم، در زمان اوج سفرها به خطه گردشگرپذیر غرب مازندران مشکلات ناشی از معضل ترافیک حاصل تردد نفت کش ها در جاده های ارتباطی و شلوغ غرب مازندران کمتر می شود علاوه بر آن این فرآورده پرمصرف هم به موقع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
برخی از کارشناسان پایین آمد تراز آب دریای خزر را مشکل دیگر برای پهلوگیری کشتی ها مطرح کردند و گفتند : ادامه این وضعیت سبب می شود در آینده کشتی هایی که در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها فعالیت دارند دچار مشکل شوند.
مازندران دروازه صادرات و تجارت کشور است
استاندار مازندران گفت: مازندران باقرارگیری در کریدور شمال به جنوب دروازه صادرات و تجارت کشور است.
سید محمود حسینی پور در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مازندران در زمان حاضر ۱۲۰ قلم کالای صادراتی را در بازار روسیه هدف گذاری کرده است که این امر رونق اقتصادی استان را به ارمغان می آورد.
وی گفت: کریدور شمال جنوب ظرفیت ممتازی است که مازندران باید از آن در قالب ترانزیت کالا استفاده کند و از طرفی دیگر دروازه صادرات به روسیه و کشورهای منطقه باشد.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: یکی از برنامه های جدی ما صادرات محصولات کشاورزی مازندران اعم از برنج و مرکبات است.
وی اضافه کرد: با رونق صنعت بسته بندی برنج مازندران را در مدار صادرات قرار دادیم و امیدواریم که این امر شتاب گیرد.
به گفته استاندار مازندران تحقق دیپلماسی گویا و متوازن اقتصادی اولویت اول دولت سیزدهم در مازندارن است.
مازندران و روسیه در حوزه نفت و گاز، ترانزیت کالا، نهاده های دامی، محصولات کشاورزی به ویژه معدن و ترانزیت آن تبادلات تجاری دارند که با فعال شدن کریدور شمال جنوب افزایش پیدا خواهد کرد و با فعال شدن این کریدور، مازندران بیشترین سهم را از این تجارت خواهد داشت.
کارشناسان معتقدند پهلوگیری نخستین فروند از نسل جدید کشتیهای تجاری روسیه در بندر نوشهر در واقع به معنای آنست که نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی سیزدهم در حوزه روابط خارجی گام به گام به بار نشسته است و با ادامه این روند آینده نوید بخشی را برای کشور و استان مازندران رقم خواهد زد.
دیپلماسی فعال اقتصادی منطقهای دولت آیتالله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه در سال گذشته، اکنون انگارههای ویژهای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز بهدلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، میتواند نقش خاصی در افزایش تبادلات تجاری ایفا کند.
حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در هر نشست اقتصادی به ویژه در منطقه، نمود عینی تغییر نگاهی است که در دولت سیزدهم به روابط بینالملل و دیپلماسی انجام شده است. نگاهی که «اولویت در ارتباطات خارجی را از غرب به منطقه و کشورهای همسایه تغییر داد و «دیپلماسی متوازن»، «منطقه گرایی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» را به عنوان سه اصل برنامهریزیهای دولت اعلام کرد تا در سایه آن بتواند حراستی حداکثری از منافع ملی داشته باشد.
تغییر نگاهی که طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ سبب شد، توسعه صادرات به آذربایجان ۸۴ درصد، به روسیه در مقایسه با دوره قبل ۳۱ درصد و به ترکمنستان ۴۰درصد رشد داشته باشد و پس از سالها موافقتنامه سه جانبه گمرکی میان آذربایجان، روسیه و ایران برای رفع مشکلات گمرکی و تسهیل امور مربوط به گمرک منعقد شود و این آمارها نیز در سال جاری افزایش یافته است.
در این وادی مازندران با مزیتهای فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی میتواند با سرمایهگذاریهای بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماههای گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.
مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.
با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزههای مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.
تقویت همکاریهای دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه اظهارنظر کارشناسان نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب گرفته است.
در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیتهای علمی و فناوریهای نوین و ظرفیتهای بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رئیسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.
مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشکوفایی ظرفیتها، این روزها نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا میکند.
مازندران در کنار ظرفیتهای گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاستهای اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بنا به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتیهای تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتیهای نسل جدید کرده که نخستین فروند آن ۲۳ خرداد سال گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.
کشتی نیکلای اورلو (Nikolay Orlov) که کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده بود؛ برای نخستین بار در تاریخ یادشده در بندر نوشهر پهلو گرفت؛ این کشتی با ۱۴۰ متر طول و ۱۷ متر عرض، قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات (حدود ۲ برابر کشتیهای فعال در دریای خزر) است.
کشتی نیکلای اورلو در نخستین سفر دریایی خود به بندر نوشهر از مبدأ بندر آستاراخان، حامل پنج هزار و ۱۴۷ تن غلات بود در حالی که بسیاری از کشتیهایی که در دریای خزر تردد می کنند با همین میزان آبخور، حداکثر قادر به بارگیری بین سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ تن غلات هستند.
طراحی و ساخت کشتیها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر، یکی از روشهای جلوگیری از خسارت و زیانهای اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آبهای بسته (دریاچه ها) و رودخانههای قابل کشتی رانی است.
بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله میشود.
این بندر اکنون با بنادر ترکمنباشی در ترکمنستان، آکتائو قزاقستان، باکو در جمهوری آذربایجان و ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه تبادل کالا دارد و فاصله این بندر تا بندر آستاراخان روسیه ۱۱۷۶ کیلومتر و تا بندر ماخاچ قلعه ۸۲۲ کیلومتر است.
بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی است و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است.