اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

پنج‌شنبه 22 آبان 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه بازار انرژی
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=41176

استراتژی ایران برای توسعه کریدور شمال- جنوب

8 مهر 1402 ساعت 14:29
استراتژی ایران برای توسعه کریدور شمال- جنوب

سیستم رو – رو بندر امیر آباد نقش حیاتی در مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب دارد.

به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از بازار

وزیر راه شهرسازی طی سخنانی به مناسبت روز دریانوردی، از برنامه های مهمی در خصوص راه اندازی مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب خبر داده است.

«مهرداد بذرپاش» با اشاره به اهمیت موقعیت ژئواکونومیکی ایران به عنوان شاهراه ترانزیت میان شمال و جنوب، بر ضروریت اتصال دریای خزر و خلیج فارس از طریق بنادر تاکید کرده و از امضای قرارداد قریب الوقوع با هند برای توسعه و سرمایه گذاری روی بندر چابهار و مسیر ریلی چابهار – زاهدان خبر داد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی گفت که اسکله رو – رو بندرامیر آباد نیز تا یک سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری خواهد بود. وی همچنین در خصوص قطعه خط رشت – کاسپین نیز زمان بهره برداری آن را سه ماه آینده اعلام نمود.

در خصوص بندر چابهار و خط ریلی چابهار – زاهدان، بذرپاش تاکید کرد که بیش از ۶۰ درصد از پیشرفت فیزیکی احداث این خط آهن مهم و استراتژیک که دریای عمان را از طریق مرز سرخس به کشورهای منطقه CIS متصل خواهد کرد، محقق شده است.

چرایی تاکید بر اهمیت رو – رو بندر امیرآباد

سیستم های رو – رو به زیرساختی گفته می شود که قطار از ساحلی بر روی کشتی مجهز به ریل سوار شده و در آن سو ساحل با اتصال به ریل کشیده شده تا لب آب، به مسیر خود ادامه می دهد. در حال حاضر، تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر به این سیستم مجهز بوده که علاوه بر کاهش زمان تلافی برای عملیات ترانسشیپمنت، هزینه های این نوع عملیات را نیز حذف خواهد رکد.

نمونه این سیستم بر روی دریاچه وان ترکیه از سال ها پیش فعال بوده و قطارهای باری ایرانی از آن برای عبور از عرض دریاچه و انتقال به شبکه ریلی ترکیه استفاده می کنند.

با توجه به حجم بالای بار در کریدورهای ترانزیتی و عدم امکان انبار کردن آن برای مدت زمان طولانی، این سیستم می تواند کمک شایانی به تسهیل در ترانزیت بار نماید.

در خصوص سیستم رو – رو بندر امیر آباد باید گفت که در دوران پس از امضای برجام میان ایران و غرب، شرکت های بسیاری از جمله شرکت اروپایی سازنده رو – رو این بندر به سمت ایران گسیل شدند که با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران، شرکت مذکور نیز از ادامه ساخت رو – رو بندر امیرآباد باز ماند. اکنون با توجه به سخنان وزیر راه و شهرسازی می توان امیدوار بود که تنها بندر متصل به ریل کشور در شمال، به این سیستم مجهز شده و بتواند بار کلان کریدور شمال – جنوب را با دو بندر متصل به ریل در جنوب یعنی بندر امام و بندرعباس جا به جا نماید. لذا تجهیز امیرآباد به رو – رو پیش شریط مهم اتصال کامل این بندر به شبکه ریلی کشور محسوب می شود.

اهمیت ساخت مسیر رشت– کاسپین در رونق ترانزیت شمال– جنوب

نکته مهم دیگر در سخنان وزیر راه و شهرسازی، اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین است که این موضوع نیز در بهره برداری از پتانسیل کریدور شمال – جنوب بسیار حائز اهمیت است.

هرچند بخش جاده ای بندر کاسپین سالهاست که راه اندازی شده و مورد استفاده در بخش حمل و نقل جاده ای قرار دارد؛ اما با توجه به ظرفیت عظیم بخش ریلی در قیاس با جاده برای حمل بارهای سنگین و با حجم بالا، اتصال این بندر به شبکه ریلی نیز بسیار ضروری است

در حال حاضر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال تلاش برای اتصال این بندر به شبکه ریلی است. هرچند بخش جاده ای بندر کاسپین سالهاست که راه اندازی شده و مورد استفاده در بخش حمل و نقل جاده ای قرار دارد؛ اما با توجه به ظرفیت عظیم بخش ریلی در قیاس با جاده برای حمل بارهای سنگین و با حجم بالا، اتصال این بندر به شبکه ریلی نیز بسیار ضروری است.

علت اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا + نقشه | جمهوریت

نکته مهم در خصوص بندر کاسپین، توجه وافر شرکت های چینی مستقر در بندر آکتائو قزاقستان است که به صورت سنتی بارهای خود از دریای مال را به بندر کاسپین منتقل می کنند.

اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی می تواند تا حد زیادی مورد توجه شرکت های چینی و هندی مایل به فعالیت در زمینه صادرات به روسیه و دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی قرار گیرد

از آنجاکه اکثر این شرکت ها در مسیر طرح کمربند و جاده فعالیت نموده و سوبسید مناسبی نیز از دولت چین برای توسعه این مسیر دریافت می کنند، بخشی از صادرات مهم کشور به ویژه مواد نفتی، پتروشیمی و قیر از این بندر به سمت آکتائو گسیل می شود.

لذا اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی می تواند تا حد زیادی مورد توجه شرکت های چینی و هندی مایل به فعالیت در زمینه صادرات به روسیه و دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی قرار گیرد.

همچنین، باید توجه داشت که راه آهن رشت – کاسپین در حقیقت بخشی از همان راه آهن رشت – آستارا بوده که پس از خروج جمهوری آذربایجان از قرارداد فاینانس و ساخت آن، روسیه نسبت به ادامه ساخت آن ابراز تمایل و علاقمندی نموده است. در صورت اتصال این بندر به شبکه ریلی، در ادامه مسیر به بندر آستارا متصل خواهیم شد که در حقیقت از این طریق، شاخه غربی کریدور شمال – جنوب نیز فعال خواهد شد.

مطالب مرتبط

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰
اسلایدر

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰

توسط عاطفه دهقان
21 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت و گاز...

فولاد مبارکه اصفهان
بازار انرژی

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

توسط عاطفه دهقان
20 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین نشست معاونت طرح و توسعه گروه فولاد مبارکه با رسانه‌های تخصصی و خبرگزاری‌های داخلی و...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای جهانی نفت و گاز تا ۲۰۵۰

فولاد مبارکه به دنبال تولید صادرات‌محور

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران آغاز شد

ظرفیت برداشت گاز غنی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزایش یافت

تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌ها بدون محدودیت

صادرات محصولات نانو به ۶۳ کشور دنیا

فعالیت 5000 نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی

ارزش مبادلات ابزارهای مالی ۴۸۴ درصد رشد کرد

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

کشاورزی دانش ­بنیان، عامل مهم امنیت ­و بازدارندگی

شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند

افزایش سهم صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس

گسترش همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه برق

اصفهان صدرنشین انرژی پاک شد

21 استان بدون بارندگی؛ جدیدترین آمار وزارت نیرو

بروزرسانی بانک اطلاعاتی سامانه سوخت پس از ۱۸ سال

پایان تعمیرات سکوهای پارس جنوبی

زمان احیای منابع آبی با همکاری مشترک فرا رسیده است

افزایش ۶۶۵ درصدی سود عملیاتی پتروشیمی شازند

چین از خرید نفت آمریکا خودداری کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است