به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از بازار
اصغر صابری، معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در خصوص توسعه پروژههای پالایشگاه شمالی اصفهان گفت: پروژه هایی که در بحث افزایش ظرفیت در دست اجراست، بیشتر تغییر Mode های عملیاتی بوده است. یکسری از پروژههای در دست اجرا، پروژههای HSE است با توجه به اینکه پالایشگاه اصفهان حدود ۵۰ سال پیش طراحی شده، مشکلات خیلی زیادی روی شبکه آب و آتشنشانی داشتیم و با افزایش فشار در شبکه های آتشنشانی معمولاً با مشکل مواجه می شدیم چراکه مشکلات نشتی زیاد بود. با سیاستگذاری که انجام شد الان درحال تعویض کل شبکه آتشنشانی پالایشگاه هستیم و لوله ها از حالت کربن استیل به GRP تغییر می کنند.
صابری ادامه داد: در بحث کاهش مصرف آب با توجه به اینکه اصفهان در منطقه کویری قرار دارد، در پتروپالایش اصفهان به این نتیجه رسیدیم که باید یک سری طرح هایی برای کاهش مصرف آب یا استفاده بهینه از آب را انجام بدهیم و در این زمینه بحث کولینگ های هیبریدی در دستورکار قرار گرفته است.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه با راه اندازی پروژه های Hero و ZLE میزان مصرف آب کمتر خواهد شد، افزود: درحال حاضر بیش از نیمی از میزان آب مصرفی پالایشگاه از پساب شاهین شهر تأمین می شود که حدوداً ۵٠٠ متر مکعب بر ساعت است که با تصفیه سازی به شبکه های داخلی پالایشگاه اضافه شده است.
صابری در خصوص برنامه استفاده از نفت کوره به عنوان خوراک پتروشیمی در پتروشیمی اصفهان یا پتروشیمی های دیگر، پاسخ داد: در بحث نفت کوره، با توجه به اینکه شرکت سهروردی پروژه اش در سال ١۴٠٣ راه اندازی خواهد شد، نفت کوره ابتدا وارد واحد RHU شده و عملیات شیرین سازی انجام می شود و در ادامه واحد RFCC قرار دارد که محصولات این واحد گاز مایع، بنزین، نفت سفید و گازوئیل هستند. گاز مایع در زنجیره ارزش تولید قرار می گیرد. بنزینی هم که تولید می شود بنزین با درجه اُکتان بالا خواهد بود.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: امیدواریم با سرجمع کل بنزین هایی که در پالایشگاه شمالی و پالایشگاه جنوبی و واحد سهروردی تولید می شود، میزان تولید بنزین پالایشگاه اصفهان به حدود ١٧ میلیون لیتر افزایش پیدا کند.
صابری در مورد اینکه آیا پروژه PDH هم در طرح توسعهای تعریف شده است اظهار داشت: پروژه PDH جز برنامه های پالایشگاه است که مطالعات اولیه و امکان سنجیاش FS انجام شده و امیدوارم تا سال ۱۴۰۵ راه اندازی کنیم.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در پایان گفت و گو تصریح کرد: طرح های افزایش ظرفیت فقط با توانمندی داخلی و با حضور، همکاری و همدلی تیم هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حال انجام است. سعی کردیم تا آنجایی که امکان دارد از کالاهای خارجی استفاده نشود و به کالاهای ساخت داخل اعتماد کردیم. به عنوان مثال ما یکی از واحدهای Cat reformer ما که کاتالیست اش انحصاری و متعلق به شرکتهای UOP و Axens بود، الان در ایران ساخته می شود و ما جزء اولین شرکت هایی بودیم که این کاتالیست را در واحدهای Cat reformer کاتالیست آوردیم و از کاتالیست های ایرانی استفاده کردیم، الان هم میزان اُکتانی که می دهد بسیار اُکتان خوبی است و از این کاتالیست راضی هستیم.
صابری افزود: در واحد DHT، یا همان واحد شیرین سازی دیزل ما عملاً از هیچ جایی کاتالیست خارجی وارد نکردیم و دنبالش هم نبودیم. خوشبختانه الان کاتالیست های داخلی دارد کار می کند و علیرغم افزایش حدود ٢٠ درصد ظرفیت این واحد، باز هم میزان گوگرد ما زیر PPM ١٠ قرار دارد که جزو افتخارات برای کشور است چرا که ما هم توانستیم کاتالیست داخلی تولید بکنیم و هم صنایع ما مثل پتروپالایش نفت اصفهان به سازندگان داخلی اعتماد کرده و این کاتالیست ها را استفاده می کند.