جانشین مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از پایان عملیات رنگآمیزی و تعویض قطعات معیوب سکوی گازی SPD10 در فاز نهم پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش اقتصاد انرژی از شرکت نفت و گاز پارس، سپهدار عباسزاده با اشاره به 119هزار نفرساعت کار مستقیم در اجرای عملیات نوسازی سکوی فاز نهم پارس جنوبی گفت: عملیات رنگآمیزی و تعویض قطعات فرسوده و معیوب سکوی گازی SPD10 واقع در خلیج فارس، پایان بهمنماه سال 99 آغاز شد و ظرف مدت 54 روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیلی و قرنطینه) در شرایط ایمن و بدون حادثه به پایان رسید.
وی با بیان اینکه نگهداری از سکوهای نفتی و گازی به منظور حفظ تولید ایمن و پایدار همواره به عنوان یکی از دغدغههای اصلی تمام شرکتهای تولیدکننده نفت و گاز به شمار میرود، گفت: به منظور جلوگیری از خوردگی تأسیسات و برنامهریزی جهت ترمیم بخشهای آسیبدیده، سطوح سازههای دریایی پارس جنوبی به طور مداوم مورد بازرسی و پایش قرار میگیرند.
جانشین مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، سرعت بالای خوردگی سطوح فلزی در محیط دریا را یکی از معضلات اصلی بهرهبرداری از سکوهای گازی خلیج فارس عنوان و اظهار کرد: با توجه به شدت خوردگی در 3 سکوی فازهای 5، 9 و 10 پارس جنوبی و به منظور ترمیم و نوسازی بخشهای آسیبدیده، عملیات نوسازی این سازه دریایی به عنوان آخرین سکو با ظرفیت برداشت روزانه 28.3 میلیون مترمکعب گاز، در قالب پروژه خرید، تأمین کالا و آمادهسازی سطح و رنگآمیزی کامل به همراه دو سکوی دیگر SPD6 و SPD11 و مناطق آبخور (Splash Zone) سکوهای فازهای یک تا ۱۰ پارس جنوبی اجرا شد.
عباسزاده، تأمین و تعویض قطعات معیوب از جمله گریتینگها، ساپورتها، پلیتهای کف و نردبانها را از اقدامهای دیگر در عملیات نوسازی سه سکوی مذکور برشمرد و گفت: فعالیتهای اجرایی این پروژه در قالب قراردادی با شرکت ارشیا پتروصنعت خاورمیانه از آذرماه 98 آغاز شده است.
به گفته این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس، سکوهای ذکرشده در حین اجرای نوسازی، در مدار بهرهبرداری قرار داشتند و با درنظر گرفتن پوسیدگی خطوط و امکان نشت گاز، انجام عملیات آمادهسازی سطح و رنگآمیزی و تعویض قطعات شامل برشکاری، سنگزنی، جوشکاری و… در چنین محیطی از ریسکهای بالایی برخوردار است خوشبختانه با رعایت الزامات ایمنی در حداقل زمان ممکن و بدون حادثه انسانی و صنعتی به پایان رسید.
وی مواجهه کشور با همهگیری ویروس کرونا را از دیگر مشکلات پیش روی اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: با وجود شرایط حاد مواجهه با همهگیری ویروس کرونا، ایجاد شرایط قرنطینه کارگاهها و فعالیت بیوقفه در شرایط بدی آب و هوا در فصول سرد سال، خوشبختانه با برگزاری جلسات متعدد و ایجاد همکاری و همفکری مناسب با همکاران واحد ایمنی، بازرسی فنی و مجموعه بهرهبرداری سکوها این پروژه به پیشرفت قابل قبولی رسیده و انتظار میرود تا پایان نیمه اول سال جاری به پایان برسد.
بر اساس این گزارش، مدیر پروژه خرید، تأمین کالا و اجرای عملیات آمادهسازی سطح و رنگآمیزی سکوهای پارس جنوبی نیز به تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت: در حال حاضر عملیات رنگآمیزی کامل و تعویض قطعات سه سکوی SPD6، SPD10 و SPD11 با صرف 594 هزار و 420 نفرساعت نیروی مستقیم و با پیشرفت کلی نزدیک به 80درصدی به اتمام رسیده و طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان پروژه در شهریور 1400 عملیات پوششدهی ناحیه آبخور سایر سکوها نیز به پایان میرسد.
به گفته سیدفریدالدین ابطحی، تاکنون عمليات آمادهسازي سطح و اجراي رنگ در مساحت 92هزار و 749 مترمربع انجام وبه ميزان 50هزار و 188 کیلوگرم قطعات معيوب در این پروژه تعويض شده است.
وی به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از تحتالشعاع قرار گرفتن سرعت و کیفیت پروژه، بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده، با یکی از آزمایشگاههای معتبر منطقه در استان بوشهر جهت پایش کلیه نفرات پیش از ورود به محل پروژه قراردادی منعقد شده تا تأیید جواب عدم ابتلا به ویروس کووید 19، کلیه نفرات قبل از اعزام به بارج ابوذر 114، در قرنطینه کامل قرار ميگیرند.
ابطحی در پایان مهمترین دستاوردهای این پروژه را تکمیل عملیات رنگآمیزی و تعویض قطعات کامل سکوهای SPD10، SPD11 و SPD6 به ترتیب در 54، 67 و 136 روز کاری برشمرد و تأکید کرد: اجرای چنین پروژهای در شرایط طبیعی بهرهبرداری از سکوها، در سطح دنیا کمنظیر بوده و کسب رکورد 54 روز کاری را میتوان به عنوان سند افتخار شرکت نفت و گاز پارس در همکاری با پیمانکاران ایرانی ثبت کرد.