به گزارش اقتصاد انرژی و به نقل از نفت ما ،
قطار تحولات زیربنایی در پتروشیمی پارس از زمان انتصاب سیاوش میرحاجی بهعنوان مدیرعامل این پتروشیمی خوشآوازه سرعت گرفته و حالا مدیرعاملی برخاسته از بدنه این شرکت، به دنبال معماری نوین ایفای مسئولیت اجتماعی و ارتباطات با جامعه محلی و ذینفعان، با استفاده حداکثری از دانش، تخصص و ارتباطات نیروهای بومی است.
انتصاب آزاده تابعین، ابراهیم فروزانفر، جابر محمدی، علی اسماعیلی و احمد ارجمندی بهعنوان اعضای «کمیته تحول ارتباطات ذینفعان» پتروشیمی پارس از این باب مهم است که در بندبند حکم انتصاب، تلاش برای توسعه ارتباطات و معماری اقداماتی تحولآفرین بهویژه در ارتباط با جامعه محلی دیده میشود، از تشکلهای غیرمردمی، محیطزیست و جامعه محلی گرفته تا توانمندسازی کسبوکارهای محلی، خیریهها و رسانهها.
میرحاجی در این حکم، با تأکید بر اینکه «شناسایی ذینفعان و مدیریت انتظارات آنها از طریق ارتباط مؤثر با ذینفعان شرکت اعم از کارکنان واحدهای سازمانی، جامعه مشتریان محیطزیست و سایر حوزههای مسئولیتهای اجتماعی حاکمیتی فراهم میشود»، چهار ویژگی «سرعت»، «انعطافپذیری»، «عمق ارتباط» و «درک سازمانی» را لازمه ارتباط مدنظر خود شامل تبادل اطلاعات، ایدهها، نظرات، اطلاعات کسبوکار و ارتباطات شفاهی بهعنوان مکمل ارتباط با ذینفعان «فرایند راهبرد سازمان» دانسته است.
مدیرعامل پتروشیمی پارس، در ادامه ۱۱ مأموریت را برای این کارگروه تحولآفرین تعیین کرده است؛ «عملیاتی نمودن کانال ارتباطی مبتنی بر قدمزدن در پارس و جامعه» و «شنیدن و دیدن پارس، کارکنان و جامعه»، تهیه طرح جامع «مدیریت ارتباطات مؤثر با کارکنان شرکت»، توسعه تعمیق مدیریت ذینفعان اعم از کارکنان، محیطزیست، جامعه محلی،NGO ها، تهیه طرح «ارتقای سطح ارتباطات مسئولان محلی و نمایندگان جامعه و کارکنان و خانوادهها»، تهیه طرح «ارتباطات برای توانمندسازی کسبوکارهای محلی و توسعه بومیسازی محلی»، تهیه طرح «ارتباطات برای پوشش رسانه و تعاملات اصحاب رسانههای محلی»، تهیه طرح جامع «پارسی مسئولیتپذیر و پاسخگو» بر اساس نظامنامه مسئولیت اجتماعی شرکت پتروشیمی پارس، تهیه و تدوین طرح «ارتباطات مؤثر با مردم منطقه با رویکرد حس منفعت مشترک»، ارتقای تعاملات و ارتباطات سازمانهای خیریه برای حمایتها، مساعدت به کارکنان و جوامع محلی، نظرسنجی میدانی و تهیه گزارشهای مستمر تحلیلی ارتباطات کارکنان و جامعه و سازمانهای مردمنهاد و تهیه و اجرای «طرح کارکنان ذینفع».
به نظر میرسد با این اقدامات زیربنایی برای تهیه نقشه راه تحولی، در آینده نزدیک باید منتظر تصویری جدید و متفاوت از پتروشیمی پارس در جامعه باشیم، تصویری مبتنی بر عملکرد آگاهانه که میتواند علاوه بر الگوسازی در صنعت پتروشیمی، نقش مهمی در تسریع روند روبهجلوی این پتروشیمی برای تولید و سودآوری باشد.
انتصاب آزاده تابعین، ابراهیم فروزانفر، جابر محمدی، علی اسماعیلی و احمد ارجمندی بهعنوان اعضای «کمیته تحول ارتباطات ذینفعان» پتروشیمی پارس از این باب مهم است که در بندبند حکم انتصاب، تلاش برای توسعه ارتباطات و معماری اقداماتی تحولآفرین بهویژه در ارتباط با جامعه محلی دیده میشود، از تشکلهای غیرمردمی، محیطزیست و جامعه محلی گرفته تا توانمندسازی کسبوکارهای محلی، خیریهها و رسانهها.
میرحاجی در این حکم، با تأکید بر اینکه «شناسایی ذینفعان و مدیریت انتظارات آنها از طریق ارتباط مؤثر با ذینفعان شرکت اعم از کارکنان واحدهای سازمانی، جامعه مشتریان محیطزیست و سایر حوزههای مسئولیتهای اجتماعی حاکمیتی فراهم میشود»، چهار ویژگی «سرعت»، «انعطافپذیری»، «عمق ارتباط» و «درک سازمانی» را لازمه ارتباط مدنظر خود شامل تبادل اطلاعات، ایدهها، نظرات، اطلاعات کسبوکار و ارتباطات شفاهی بهعنوان مکمل ارتباط با ذینفعان «فرایند راهبرد سازمان» دانسته است.
مدیرعامل پتروشیمی پارس، در ادامه ۱۱ مأموریت را برای این کارگروه تحولآفرین تعیین کرده است؛ «عملیاتی نمودن کانال ارتباطی مبتنی بر قدمزدن در پارس و جامعه» و «شنیدن و دیدن پارس، کارکنان و جامعه»، تهیه طرح جامع «مدیریت ارتباطات مؤثر با کارکنان شرکت»، توسعه تعمیق مدیریت ذینفعان اعم از کارکنان، محیطزیست، جامعه محلی،NGO ها، تهیه طرح «ارتقای سطح ارتباطات مسئولان محلی و نمایندگان جامعه و کارکنان و خانوادهها»، تهیه طرح «ارتباطات برای توانمندسازی کسبوکارهای محلی و توسعه بومیسازی محلی»، تهیه طرح «ارتباطات برای پوشش رسانه و تعاملات اصحاب رسانههای محلی»، تهیه طرح جامع «پارسی مسئولیتپذیر و پاسخگو» بر اساس نظامنامه مسئولیت اجتماعی شرکت پتروشیمی پارس، تهیه و تدوین طرح «ارتباطات مؤثر با مردم منطقه با رویکرد حس منفعت مشترک»، ارتقای تعاملات و ارتباطات سازمانهای خیریه برای حمایتها، مساعدت به کارکنان و جوامع محلی، نظرسنجی میدانی و تهیه گزارشهای مستمر تحلیلی ارتباطات کارکنان و جامعه و سازمانهای مردمنهاد و تهیه و اجرای «طرح کارکنان ذینفع».
به نظر میرسد با این اقدامات زیربنایی برای تهیه نقشه راه تحولی، در آینده نزدیک باید منتظر تصویری جدید و متفاوت از پتروشیمی پارس در جامعه باشیم، تصویری مبتنی بر عملکرد آگاهانه که میتواند علاوه بر الگوسازی در صنعت پتروشیمی، نقش مهمی در تسریع روند روبهجلوی این پتروشیمی برای تولید و سودآوری باشد.