به گزارش اقتصاد انرژی ؛ حجت عابدی اصل، کارشناس مدیریت برنامهریزی آموزشی، در یادداشتی نوشت: نزدیک به دو دهه است که مقام معظم رهبری با درایت و نکتهسنجی خاص خود، برای هر سال نامی ویژه انتخاب میکنند که این نامگذاریها، راستای حرکت مسئولان و فعالان سطوح مختلف کشور ازجمله بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشخص میکند.
در همین زمینه، سال ۱۴۰۰ بهعنوان سال «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» نامگذاری شد؛ عنوانی که در یک نگاه ژرف، میتواند موجبات شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور را فراهم سازد. بهمانند هر سال، اکنون هم بهمنظور تحقق شعار تعیینشده، ابتدا باید الزامات اولیه فرایند پیش رو را بسنجیم و سپس در پی اجرایی کردن اهداف خود باشیم.
به نظر میرسد درزمینهٔ تقویت و بهبود تولید ملی، (با یک دید وسیع که با دورنمایی بزرگ نظیر صادرات گسترده محصولات ایرانی شکل میگیرد) پژوهش اقدام نخست است. همانگونه که میدانیم پژوهش مطالعهای است نظاممند برای دستیابی به هدف و عملی مشخص و بر تأمین سعادت و رفاه همگان تأکید میکند.
آنچه مسلم است پژوهشها باید نیازهای علمی و فنّاورانه کشور را برطرف و تولید ثروت کنند در این راستا یکی از وظایف مهم پژوهشی دانشگاه، شناخت نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی کشور و معرفی امکانات علمی، تحقیقاتی و توانایی بالقوه دانشگاه به جامعه است.
با نگاهی به سابقه پژوهش و کار پژوهشی در ایران، خواهیم دانست که کشورمان در این حوزه، جایگاه مناسبی ندارد. توجه به آمار تعداد محققان کشور، سهم بودجه در نظر گرفتهشده برای پژوهش، تعداد مراکز تحقیقاتی و غیره در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، نشان از لزوم تدبیر هرچه بیشتر مسئولان دراینباره دارد.