اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 19 اردیبهشت 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه یادداشت
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=57084

مردم چگونه در جهش تولید شریک می‌شوند؟

18 فروردین 1403 ساعت 15:17
مردم چگونه در جهش تولید شریک می‌شوند؟

وحید حاجی‌آقازاده، پژوهشگر مردمی‌سازی تجارت: مقام معظم رهبری در آغاز سال نو به مانند سالیان اخیر عنوان شعار سال را مرتبط با موضوعات اقتصادی اعلام کردند. «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار سال ۱۴۰۳ است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد.

قطعاً «جهش تولید» یکی از نیازهای اساسی کشور است و هر کسی که دغدغه ایران را داشته باشد می‌داند باید برای تحقق این هدف تلاش کرد. با نگاهی دقیق به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌توان راه‌هایی که برای تحقق این شعار به ذهن می‌رسد را بررسی کنیم. باید توجه داشت که کلیدواژه مهم این شعار «مشارکت مردم» است و با عنایت به اهمیت کلیدواژه‌ی مورد اشاره این مطلب به رشته تحریر درآمده است.

نگاه اول به شعار سال؛
آیا صرفاً منظور از این شعار این است که مردم باید وارد تولید محصولات شوند؟ اگر این نگاه را داشته باشیم چند نکته را باید مورد توجه قرار داد.

اولاً، تولید امری تخصصی است. ثانیاً، تولیدکننده‌های توانمند و با کیفیت در کشور وجود دارند اما تقریباً اکثر آن‌ها با تنفس مصنوعی و دریافت وام، چرخ تولید را در حرکت نگه‌داشته‌اند. ثالثاً، تولیدکننده‌های موجود با ورود همه افراد کف جامعه به چرخه تولید، دچار مشکل می‌شوند زیرا تعادل این عرصه برهم می‌خورد؛ البته این‌ها به این معنی نیست که هیچ کس نباید وارد تولید شود بلکه مسیر تولید باید برای همه متخصصانِ علاقمند به تولید باز باشد و مورد حمایت قرار گیرند.

نگاه دوم به شعار سال؛
آیا صرفاً منظور از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مشارکت مردم در خرید محصولات داخلی است؟ با وجود برخی محصولات خارجی که اکنون مشابه ایرانی آن وجود ندارد، نشان می‌دهد، شعار سال صرفاً به این امر تمرکز ندارد که مردم باید تولیدات داخلی را خریداری کنند. همچنین در حال حاضر برخی محصولات تولید داخل که رقیب خارجی ندارند، به خودیِ خود مورد حمایت مردم قرار دارند.

اما نگاه سوم به شعار سال؛
منظور از «جهش تولید با مشارکت مردم» یعنی شریک شدنِ مردم؛ و سوال مهم این است که مردم چگونه شریک می‌شوند؟! پاسخ به این سوال این است که مردم با دنیای پس از تولیدِ تولیدکننده‌ها شریک شوند. و آموختن هنر و حرفه تجارت و فروش و ایجاد زیرساخت‌های موجود، به‌مراتب منطقی‌تر و کم هزینه‌تر از ورود عام مردم به عرصه پیچیده‌ی تولید است؛ یعنی اگر سنگر فروش داخلی و صادرات، تکثیر و تثبیت شود، تولیدات رو به رشد و بی‌نیاز از وام‌ها و …می‌شود.

لازم است فقط به این آمار دقت کنیم که در ایران حداقل، ده‌هزار محصول وجود دارد که می‌توان آن را به حدود ۲۰۰ کشور صادر کرد. به‌شکل منطقی، می‌توان برای صادرات هر محصول تولید داخل، در هر کشوری یک نماینده داشته باشیم. مثلا یک نفر در صادرات زعفران در تایوان، یک نفر در چین و… حضور داشته باشد؛ پس زعفران تولید داخل حدود ۲۰۰ فعال واقعی در کل دنیا به‌دنبال دارد.

دولت در این روش می‌تواند ‌با بنگاه‌های خصوصی تحریم‌ها را دور بزند و آن‌گاه می‌توان حدود دو میلیون افسر صادرات در جهان داشت؛ در بدترین شرایط همین تجار فعال، حداقل می‌توانند موجب اشتغال ده نفر باشند که جمعا بیست میلیون نفر دارای شغل واقعی می‌شوند و این‌گونه مشارکت مردم در رشد تولید محقق می‌شود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟
اسلایدر

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟

توسط زهرا رجایی
14 اردیبهشت 1404
0

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی آنلاین چین، به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی، در دهه‌های اخیر موفق شده است مسیر...

بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
نفت و گاز

بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد

توسط زهرا رجایی
9 اردیبهشت 1404
0

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی آنلاین از چشم‌انداز آسمان پرفشار آبان‌ماه تا لابه‌لای سطرهای گزارش‌های اقتصادی، صدای ناترازی بنزین بیش...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان‌کرد:
جذب سرمایه‌های مردم در صنعت پتروشیمی

با هدف بررسی وضعیت شرکت ها؛
بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

صادرات پتروشیمی به ۳۴.۸ میلیون تن می‌رسد

حجم آب سدهای کشور چقدر شده است؟

در نیمه اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
ثبت ارزش ۷.۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

در چهاردهمین روز اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛ ثبت ارزش ۳۹.۸ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه

تدوین۳۶ بسته مدیریت مصرف برق برای تابستان ۱۴۰۴

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه

صدور قبض برق پرمصرف‌ها ۱۵ روزه شد

ایران در تنگنای LNG؛ فرصت‌های از دست‌رفته در بازار جهانی گاز مایع

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟

معاملات بورس انرژی به 8487 میلیارد ریال رسید

قبض آب با طعم گرانی؛ تعرفه جدید اعلام شد

در هفته منتهی به دهم اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
۵۹ درصد ارزش بازار بورس انرژی ایران در رینگ بین‌الملل ثبت شد

ایران اکسپو ۲۰۲۵ دروازه ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک سپه با شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی

مجوز پروژه پتروشیمی میانکاله لغو شد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است