به گزارش اقتصاد انرژی، یکی از راهکارهای اساسی برای حل معضل ناترازی بنزین در دولت چهاردهم، حرکت به سمت دوگانهسوز شدن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور است. دوگانهسوز شدن خودروها به معنای توانایی یک وسیله نقلیه برای استفاده از دو نوع سوخت مختلف، معمولاً بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) یا گاز مایع (LPG) است. این رویکرد در اواخر دهه ۸۰ و در مواجهه با تحریمهای آمریکا علیه واردات بنزین، به عنوان راهحلی برای کاهش وابستگی به واردات بنزین و کاهش تأثیرات منفی مصرف بیش از حد بنزین بر اقتصاد مورد توجه قرار گرفت.
در حال حاضر، با توجه به ناترازی بیش از ۳ میلیارد دلاری بنزین و واردات بنزین در سال جاری، نیاز به تمرکز بر تنوعبخشی به سبد سوختی کشور بیش از پیش احساس میشود. تبدیل تمامی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل به دوگانهسوز میتواند به طور قابل توجهی اتکای کشور به بنزین وارداتی را کاهش داده و منابع ارزی ارزشمندی را حفظ کند. این تغییر همچنین میتواند به کاهش تقاضای داخلی برای بنزین کمک کرده و منجر به تعادل بیشتر در پروفایل مصرف انرژی و اقتصادی پایدارتر شود.
صنعت حمل و نقل نقش حیاتی در اقتصاد ملی دارد و اتصال مردم و کالاها را در مناطق مختلف فراهم میکند. اما استفاده گسترده از خودروهای بنزینی در این صنعت منجر به چالشهای اقتصادی و زیستمحیطی قابل توجهی شده است. افزایش قیمت سوخت، آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای تنها برخی از پیامدهای منفی مصرف بنزین در این بخش هستند.
تبدیل وسایل نقلیه به دوگانهسوز یک راهحل عملی و اقتصادی برای مقابله با این چالشها ارائه میدهد. با استفاده از CNG یا LPG به عنوان سوخت جایگزین، وسایل نقلیه میتوانند وابستگی به بنزین را کاهش داده و هزینههای سوخت را کم کنند. علاوه بر این، CNG و LPG سوختهای پاکتری هستند که در مقایسه با بنزین آلایندههای کمتری تولید میکنند، که این امر به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیستمحیطی منجر میشود.