به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی، در پی افزایش ناترازی بنزین در کشور، بررسیهای اخیر نشان میدهد که روند جهانی به سمت تولید خودروهای با موتورهای پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین پیش رفته است. با این حال، خودروهای تولیدی در کشور با پلتفرمهای قدیمی و موتورها با آلایندگی بالا روبرو هستند.
یکی از مشکلات عمده افزایش مصرف بنزین، عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. این خودروهای فرسوده و همچنین اتوبوسها و مینیبوسهای قدیمی، با وجود واردات خودروهای برقی، به دلیل عدم نوسازی، همچنان بر مصرف بنزین تاثیرگذارند. به منظور کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی، ضروری است که خودروهای فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند و به جای آن خودروهای جدید با انرژی پاک به بازار عرضه شوند.
مشکلات مالی مالکان خودروهای فرسوده مانع از تعویض این خودروها با مدلهای جدید و کم مصرف میشود. بنابراین، دولت باید اقداماتی عاجل اتخاذ کند، از جمله ارائه سوبسیدهای دولتی برای تشویق استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و الزام خودروسازان داخلی به تولید خودروهای کم مصرف.
تولید موتورهای هیبریدی و نصب آنها بر روی خودروها میتواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند و بخشی از واردات خودروهای سالانه میتواند به خودروهای هیبریدی اختصاص یابد. با این حال، تحریمها و عدم برنامهریزی کلان باعث شده است که کشور به پلتفرمهای خودروهای قدیمی وابسته باقی بماند و پروژههای خودروهای برقی تا کنون نتایج ملموسی نداشته است. در شرایط کنونی، تولید خودروهای هیبریدی به نظر میرسد گزینه بهتری نسبت به خودروهای برقی برای جایگزینی خودروهای بنزینی با مصرف بالا باشد.