اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

شنبه 20 اردیبهشت 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه ویژه
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60106

ناترازی بنزین؛ راهکارهای غیرقیمتی در برابر بحران فزاینده

25 شهریور 1403 ساعت 15:37
ناترازی بنزین؛ راهکارهای غیرقیمتی در برابر بحران فزاینده

ناترازی بنزین؛ راهکارهای غیرقیمتی در برابر بحران فزاینده

بدون تردید، راهکارهای کنونی برای حل مشکل ناترازی بنزین، راهکارهای غیرقیمتی هستند که می‌توان آن‌ها را به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. در خصوص اصلاح قیمت بنزین، پیشنهاد می‌شود دولت به قانون بودجه ۱۴۰۴ توجه کند.

به گزارش اقتصاد انرژی، اگرچه وزیر نفت در ماه نخست فعالیت خود از عدم وجود برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین خبر داده اما اظهارات و انتقادات متوالی رئیس جمهوری و معاون وی از قیمت بنزین، این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است دولت برای کاهش کسری بودجه در تأمین بنزین وارداتی و اصلاح روند مصرف، دست به افزایش قیمت بنزین بزند.

با قیمت بنزین چه کنیم؟

منطقا قیمت هر کالا می‌تواند در نحوه استفاده از آن و دقت در مدیریت مصرف آن موثر باشد و در شرایطی که کشور با تورم دو رقمی مواجه است، به‌طور سالانه افزایش قیمت تمامی کالاها، انتظاری منطقی است. حال اگر جلوی افزایش قیمت کالایی گرفته شود اما تورم مهار نشود، فنر قیمتی آن کالا فشرده‌تر شده و دولت‌ها برای کاهش فشردگی این فنر، دست به افزایش ناگهانی و جهش‌وار آن هر چندسال یک بار می‌زنند.

راهکار اصلی هر دولتی مهار تورم است، اما در شرایط فعلی، بازگشت قیمت‌گذاری سالانه بنزین مشابه آنچه در دهه‌های گذشته مرسوم بود، به‌طوری که در قوانین بودجه سنواتی نرخ بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی بر اساس نرخ تورم برای سال آینده مشخص شود راهکاری درست است؛ از اینرو دیگر شاهد فشردگی فنر قیمتی آن که به تصمیم‌گیری‌های عجیبی چون آبان ۹۸ بینجامد، نخواهیم بود.

در مورد شرایط سال جاری نیز بهتر است دولت، طبق سخنان رئیس جمهوری که بر مسأله همراهی مردم در هر تصمیم مهم، تأکید کرده‌اند؛ اصلاح نرخ بنزین را به قانون بودجه ۱۴۰۴ موکول کند و سال به‌سال نرخ‌ها بر اساس نرخ تورم و بررسی کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اصلاح شوند.

راهکارهای غیرقیمتی، کلید حل معضل بنزین است

بدون شک راهکارهای فعلی رفع معضل ناترازی بنزین، راهکارهای غیرقیمتی است که می‌توان این راهکارها را به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم‌بندی کرد.

در راهکارهای کوتاه مدت که در سال جاری می‌توان از آن نتیجه گرفت و در شش‌ماهه دوم سال، ناترازی فعلی بنزین را مدیریت کرد، بحث استفاده از ظرفیت CNG برای متنوع سازی سبد بخش حمل‌و نقل و انتقال بخشی از تقاضای بنزین به سبد CNG در اولویت است.

توسعه CNG برای رفع ناترازی فعلی بنزین کافی است

هم‌اکنون بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور به‌مصرف می‌رسد و به همین اندازه ظرفیت افزایش سهم CNG در سبد حمل‌و نقل سبک کشور، با زیرساخت‌های فعلی وجود دارد. بنابراین برای رفع ناترازی ۲۰ میلیون لیتری بنزین، تنها راهکار توسعه CNG می‌تواند در کوتاه‌مدت با سیاست‌گذاری درست و بدون هزینه‌سازی برای دولت، پاسخگو باشد.

با وجود جایگاه‌های مناسب عرضه CNG در کشور که نیمی از ظرفیت آنها خالی و قابل استفاده است، توسعه ناوگان خودروهای گازسوز باید مدنظر قرار گیرد که در این زمینه مصوبه سال ۹۸ شورای عالی اقتصاد، همچنان کارآیی دارد.

پایان بی‌مهری به پالایشگاه مهر خلیج فارس

همزمان با توسعه سهم CNG، تکمیل پالایشگاه مهرخلیج فارس و افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال، می‌تواند آغازی بر ورود دوباره ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین باشد. پالایشگاه مهرخلیج فارس هم‌اکنون با پیشرفت ۷۰درصدی در حال احداث است و طبق گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در صورت همکاری دولت، می‌تواند تا پایان سال جاری به مدار بهره‌برداری وارد شود.

در راهکارهای میان‌مدت، نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدی در زمینه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم؛ همچنین روند تولید خودروهای پرمصرف داخلی باید اصلاح شود و در واردات خودروهای کم‌مصرف به کشور باز شود که هر کدام تأثیر پررنگی در اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور دارند.

اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین به‌جای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز، در حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ۵۴ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

بحث اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، یک بحث مهم در راهبردهای میان‌مدت برای کاهش مصرف بنزین است که برای برنامه‌ریزی و آغاز اسقاط وسایل نقلیه فرسوده باید از همین امروز کار را آغاز کرد.

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل، بیش از ۲۱ میلیون خودروی سبک در کشور در حال تردد بوده که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو، یعنی ۶.۲ درصد از این خودروها فرسوده هستند.

همچنین از تعداد ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد در کشور، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده هستند که سهم بزرگی در مصرف افسارگسیخته بنزین و آلایندگی هوا دارند.

درواقع خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل را مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی گازوئیل صورت خواهد گرفت.

با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین و گازوئیل برابر با نرخ ۷۰ سنت، سالانه ۹ میلیارد دلار خسارات ناشی از عدم اسقاط خودروهای فروسوده به کشور است و سالانه ۱۳ میلیارد لیتر بنزین را می‌بلعند.

با قاچاق فزآینده بنزین چه کنیم؟

همزمان با اجرای راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت، مصرف افسارگسیخته بنزین کنترل شده و ناترازی به صفر متمایل خواهد شد؛ با شروع تولید پالایشگاه مهرخلیج فارس، می‌توان تجربه موفق پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نقش آن در آغاز صادرات بنزین را تکرار کرد. به‌طوری که با شناسایی و هدایت تجار منطقه به بورس انرژی ایران و آغاز دوباره عرضه بنزین در بورس انرژی، رفته‌رفته از قاچاق فزاینده بنزین کاست و جایگزینی آن با صادرات رسمی بنزین را کلید زد.

این راهکار، در کنار مراقبت‌ها و دیگر طرح‌های جلوگیری از قاچاق سوخت، می‌تواند اثری مضاعف در کنترل قاچاق بنزین داشته باشد.

ساخت پتروپالایشگاه‌ها باید کلید بخورد

در راهکار بلندمدت با احداث واحدهای پتروپالایشگاهی، ضمن توجیه‌پذیر کردن ساخت واحدهای پالایشی از نظر اقتصادی، در مسیر کاهش خام‌فروشی و ارزش افزوده دادن به منابع نفتی کشور حرکت می‌کنیم. ساخت یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای زمانی ۴ یا ۵ ساله و هزینه‌های حدودا ۸ تا ۹ میلیارد دلاری به‌دنبال خواهد داشت. بدون شک افزایش ظرفیت تولید بنزین و سایر فرآورده های نفتی و پتروشیمی می‌تواند برای آینده کشور، ضمن تثبیت خودکفایی در این محصولات، جای پای ایران را در صادرات این محصولات، دسترسی به بازارهای جهانی و درآمدزایی پایدار محکم کند.

برچسب: بنزنبنزین

مطالب مرتبط

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق
آب و برق

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

توسط زهرا رجایی
17 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف برق گفت: با توجه به رشد بی‌سابقه مصرف...

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت
اسلایدر

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

توسط زهرا رجایی
16 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین نیروگاه‌های کشور در بازه سه‌روزه منتهی به یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) بیش از ۷۴۲ میلیون مترمکعب...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان‌کرد:
جذب سرمایه‌های مردم در صنعت پتروشیمی

با هدف بررسی وضعیت شرکت ها؛
بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

صادرات پتروشیمی به ۳۴.۸ میلیون تن می‌رسد

حجم آب سدهای کشور چقدر شده است؟

در نیمه اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
ثبت ارزش ۷.۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

در چهاردهمین روز اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛ ثبت ارزش ۳۹.۸ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه

تدوین۳۶ بسته مدیریت مصرف برق برای تابستان ۱۴۰۴

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه

صدور قبض برق پرمصرف‌ها ۱۵ روزه شد

ایران در تنگنای LNG؛ فرصت‌های از دست‌رفته در بازار جهانی گاز مایع

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟

معاملات بورس انرژی به 8487 میلیارد ریال رسید

قبض آب با طعم گرانی؛ تعرفه جدید اعلام شد

در هفته منتهی به دهم اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
۵۹ درصد ارزش بازار بورس انرژی ایران در رینگ بین‌الملل ثبت شد

ایران اکسپو ۲۰۲۵ دروازه ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک سپه با شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی

مجوز پروژه پتروشیمی میانکاله لغو شد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است