به گزارش اقتصاد انرژی، در شرایط کنونی کشور، موضوع توزیع یارانه بنزین به یکی از چالشهای مهم اقتصادی تبدیل شده است. با توجه به اینکه سهمیه بنزین فعلی بر اساس تعداد خودروها توزیع میشود، این نظام به نفع اقشار مرفه عمل کرده و اقشار ضعیف جامعه را از یارانهها بیبهره گذاشته است. در حقیقت، کسانی که توان مالی بیشتری دارند و از خودروهای بیشتری استفاده میکنند، از یارانههای بیشتری نیز برخوردارند.
نگاهی به چالشها
کسانی که خودرو ندارند—که عمدتاً از اقشار کمدرآمد جامعه هستند—از افزایش قیمت حمل و نقل رنج میبرند و در عوض هیچ بهرهای از یارانه بنزین نمیبرند. این موضوع نه تنها به بیعدالتی منجر شده، بلکه هدف اصلی اعطای یارانه که حمایت از اقشار ضعیف است را به کلی زیر سوال میبرد.
پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس
به منظور اصلاح این وضعیت، مرکز پژوهشهای مجلس طرحی را پیشنهاد داده است که بر اساس آن، سهمیه بنزین به ازای هر نفر به تمام شهروندان کشور تعلق میگیرد، صرفنظر از اینکه خودرو دارند یا نه. این طرح به ایجاد عدالت بیشتر در توزیع یارانه بنزین کمک خواهد کرد و به احتمال زیاد موجب کاهش مصرف بیرویه بنزین و قاچاق آن خواهد شد.
نتیجهگیری
اجرای این طرح نه تنها به بهبود عدالت اجتماعی کمک میکند، بلکه به کاهش فشارهای اقتصادی بر اقشار ضعیف جامعه نیز میانجامد. در شرایطی که تأمین معیشت خانوارها به یک چالش جدی تبدیل شده است، این تغییر میتواند راهی مؤثر برای رسیدن به اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.
با توجه به این مسائل، دولت باید به سرعت به بررسی و اجرای این طرح اقدام کند تا بتواند از ناهنجاریهای موجود در حوزه بنزین رهایی یابد و به بهبود شرایط زندگی شهروندان کمک کند.