اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

سه‌شنبه 10 تیر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه اسلایدر
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60418

افزایش مصرف بنزین و تلاش برای مدیریت تأمین سوخت

30 آبان 1403 ساعت 09:41
وابستگی ۸۰ درصدی مصرف سوخت کشور به بنزین و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل باعث افزایش مصرف و آلودگی هوا شده است، اما وزارت نفت با افزایش تولید بنزین و واردات مطابق با استاندارد یورو ۴ در تلاش است تا تقاضای رو به افزایش را مدیریت کند و به پایداری در تأمین سوخت دست یابد.

وابستگی ۸۰ درصدی مصرف سوخت کشور به بنزین و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل باعث افزایش مصرف و آلودگی هوا شده است، اما وزارت نفت با افزایش تولید بنزین و واردات مطابق با استاندارد یورو ۴ در تلاش است تا تقاضای رو به افزایش را مدیریت کند و به پایداری در تأمین سوخت دست یابد.

وابستگی ۸۰ درصدی مصرف سوخت کشور به بنزین و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل باعث افزایش مصرف و آلودگی هوا شده است، اما وزارت نفت با افزایش تولید بنزین و واردات مطابق با استاندارد یورو ۴ در تلاش است تا تقاضای رو به افزایش را مدیریت کند و به پایداری در تأمین سوخت دست یابد.

به گزارش اقتصاد انرژی، در حال حاضر، حدود ۸۰ درصد از مصرف سوخت کشور به بنزین وابسته است که این وابستگی عمدتاً ناشی از نبود یک برنامه‌ریزی جامع و پایدار در حوزه انرژی است. این وضعیت نه تنها منجر به مصرف بی‌رویه سوخت شده بلکه در افزایش آلودگی هوا، به‌ویژه در شهرهای بزرگ، نیز نقش مهمی ایفا کرده است. به‌علاوه، فرسودگی بیش از ۵۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل و ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، موجب افزایش چشمگیر مصرف سوخت و تشدید آلودگی محیط زیست شده است.

پالایشگاه‌های کشور در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، اما با وجود توزیع روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون لیتر سوخت، وزارت نفت همچنان با چالش‌های قابل توجهی مواجه است. بر اساس آمارهای موجود، مصرف بنزین در ایران در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۲ آبان، به‌طور میانگین روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ میلیون لیتر بود. همچنین، مصرف بنزین در آبان ۱۴۰۳ به ۱۲۲ میلیون لیتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱۴ میلیون لیتر بود، افزایش ۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد. این روند صعودی مصرف، نگرانی‌هایی را در مورد پایداری عرضه و لزوم مدیریت تقاضا ایجاد کرده است.

در پاسخ به این افزایش تقاضا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اجرای طرح «تولید ضربتی بنزین»، طی ۷۶ روز گذشته توانسته است تولید روزانه بنزین را بیش از ۸ میلیون لیتر افزایش دهد. پالایشگاه‌هایی نظیر ستاره خلیج‌فارس، تهران، اصفهان و تبریز نقش عمده‌ای در این افزایش تولید داشته‌اند. این گام‌ها به وزارت نفت کمک می‌کند تا با کاهش ناترازی میان تولید و مصرف، وابستگی به واردات بنزین را کاهش دهد.

کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده است که واردات بنزین ایران عمدتاً به‌صورت سوآپی انجام می‌شود. در شش ماهه اول سال جاری، به‌طور متوسط روزانه ۸.۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که این میزان در مهرماه به ۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای ملی و حداقل یورو ۴ تولید می‌شود.

در حال حاضر، حدود ۷۰ درصد از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها مطابق با استاندارد یورو ۴ است. طبق مصوبه هیئت وزیران، در صورتی که مصرف بنزین از ۸۵ میلیون لیتر در روز فراتر رود، وزارت نفت موظف به تأمین بنزین یورو ۴ در تمامی کشور نخواهد بود. با این حال، بنزین یورو ۴ همچنان در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، مشهد، شیراز و تبریز توزیع می‌شود. پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس و شیراز نیز قادر به تولید بنزین یورو ۴ به‌طور کامل هستند و این پالایشگاه‌ها اخیراً تولید آزمایشی بنزین یورو ۴ را آغاز کرده‌اند.

در زمینه نفت‌گاز نیز، ۷۵ درصد از تولیدات پالایشگاه‌ها مطابق با استاندارد یورو ۴ است و پالایشگاه‌هایی مانند تبریز و اصفهان، نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند که گوگرد کمتری دارد و به‌ویژه در کاهش آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها تأثیرگذار است.

افزایش تولید بنزین به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای روزافزون باشد و بنابراین، مسئولان بر لزوم مدیریت مصرف تأکید دارند. این امر نیازمند همکاری گسترده میان نهادهای مختلف و ایجاد فرهنگ مصرف بهینه سوخت در سطح جامعه است. تنها از طریق این اقدامات می‌توان فشار بر شبکه تأمین سوخت را کاهش داد و به پایداری در عرضه بنزین دست یافت.

در مجموع، اگرچه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گام‌های مهمی در افزایش تولید و رعایت استانداردهای کیفی برداشته است، اما ادامه این روند مستلزم اعمال سیاست‌های مؤثر در مدیریت مصرف و همکاری نزدیک‌تر میان دولت و بخش خصوصی است تا بتوان به یک شبکه تأمین سوخت پایدار دست یافت.

برچسب: بنزینتوزیع بنزین

مطالب مرتبط

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است
نفت و گاز

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین رفتار ما این است که انرژی را زیاد مصرف می کنیم و تنها کشوری هستیم...

تأکید تهران و کابل بر گسترش همکاری‌ها در بخش نفت و گاز
اسلایدر

تأکید تهران و کابل بر گسترش همکاری‌ها در بخش نفت و گاز

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین ﻣﺤﺴﻦ ﭘﺎﮎ‌ﻧﮋﺍﺩ امروز (ﺳﻪ‌ﺷﻨﺒﻪ، ۳۰ اردیبهشت) در دیدار با هدایت‌الله بدری، ﻭﺯﯾﺮ معادن و پترولیوم...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

پست جنجالی رونالدو اینترنت را منفجر کرد!

صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

ثبت روزانه ۱۶ هزار قرارداد رایگان در سامانه خودنویس

ایران در رده هفتم فوتبال باشگاهی بانوان آسیا

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

جزئیات تازه از مرگ خواهران بلاگر

ابطال تصمیم وزارت اقتصاد درباره سقف کارت به کارت

همۀ مادران روستاییِ دارای ۳ فرزند و بیشتر امسال رایگان بیمه می‌شوند

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

اظهارنظر دبیر کانون صرافان ارز درباره قیمت دلار

تذکر دیوان عدالت اداری درباره وام مسکن مجردها

سازمان غذا و دارو همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است