به گزارش خبرنگارگا اقتصاد انرژی، مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگویی تلویزیونی به تشریح مسائل مربوط به تأمین سوخت نیروگاهها پرداخت و اظهار کرد: قانون “مانعزدایی از صنایع برق کشور” که در سال 1401 تصویب شد، در ماده دوم خود، وظایف وزارت نفت و وزارت نیرو را در زمینه تأمین سوخت نیروگاهها بهطور دقیق مشخص کرده است.
وی در ادامه توضیح داد: طبق این ماده قانونی، وزارت نیرو موظف است هر ساله تا پایان خردادماه جدول نیاز خود به سوخت مایع برای نیروگاهها را برای کل سال به وزارت نفت ارسال کند. وزارت نفت نیز باید بر اساس این جدول، سوخت مورد نیاز را تأمین کند. این فرایند باید بهصورت سالانه و منظم انجام شود.
شریعتی افزود: وزارت نیرو در جلسات اخیر اعلام کرده است که ذخایر سوخت مایع نیروگاهها کاهش یافته و بهویژه ذخایر گازوئیل نسبت به سال گذشته تقریباً نصف شده است. در همین راستا، در جلسات هشدارهایی در این خصوص داده شده و از وزارت نفت درخواست شده است که مخازن سوخت تکمیل شوند.
وی به وضعیت تابستان امسال اشاره کرد و گفت: باوجود کاهش 6 درصدی تأمین گاز نیروگاهها و افزایش تقاضای انرژی، بهویژه در فصل تابستان، ناچار شدیم از سوخت مایع استفاده کنیم.
این نماینده مجلس در خصوص علل کاهش گاز تحویلی به نیروگاهها نیز تصریح کرد: عدم یکپارچگی در مدیریت انرژی کشور، عامل اصلی این مشکل است. در سالهای 99 و 1400 نیز شاهد این ناهماهنگیها بودیم. در آن زمان، به دلیل مشکلات تأمین سوخت در زمستان، برخی نیروگاهها که قرار بود برای تعمیرات تعطیل شوند، نگهداشته شدند و این مسئله باعث شد که در اوج تابستان، نیروگاههای برقآبی بهجای آنکه در مدار مصرف تابستانی قرار گیرند، در اوایل بهار وارد مدار شوند. این چرخه معیوب دوباره در حال تکرار است.
شریعتی همچنین افزود: در فصل تابستان، زمانی که مصرف گاز افزایش مییابد، وزارت نفت نتوانسته بهطور کامل گاز مورد نیاز نیروگاهها را تأمین کند و بههمین دلیل برای جبران این کمبود، مجبور به استفاده از سوخت مایع شدهایم.
وی با تأکید بر اینکه “عدم هماهنگی در مدیریت انرژی مشکلساز شده است”، تصریح کرد: کمیسیون انرژی پیشبینیهای لازم را دو ماه پیش انجام داده بود و بر اساس گزارشهای ارائهشده، وزارت نفت باید تدابیر مناسبی میاندیشید. به نظر من، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مسئول اصلی این مشکل است. اگر تولید داخلی کافی نبود، باید به مراجع بالاتر هشدار میدادند تا واردات گازوئیل آغاز شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: اکنون برای تأمین سوخت مایع، باید اقدام فوری کرد و واردات گازوئیل یا افزایش ظرفیت پالایشگاهها بهصورت اورژانسی باید در دستور کار قرار گیرد. بهعلاوه، آمارها نشان میدهند که روزانه حدود ده میلیون لیتر گازوئیل قاچاق میشود، که با جلوگیری از این قاچاق، میتوان این مقدار را بهطور مؤثر در شبکه داخلی مصرف کرد.
شریعتی همچنین بهدنبال راهحلهای بلندمدت برای تأمین سوخت نیروگاهها بود و گفت: سه سال پیش، نامهای به وزیر نفت ارسال کردم و درخواست کردم که استفاده از سوختهای جایگزین مانند میعانات گازی و LPG در نیروگاهها مورد بررسی قرار گیرد. این سوختها علاوه بر اینکه از نظر پدافند غیرعامل و آلودگی کمتر مفید هستند، میتوانند بهطور پایدارتر تأمین سوخت نیروگاهها را تضمین کنند. متأسفانه در این زمینه هیچگونه پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.
وی در ادامه افزود: برای میانمدت، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر باید جدیتر پیگیری شود. ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور میتواند بهطور قابل توجهی افزایش یابد و حتی نیمی از ظرفیت نیروگاهی کشور را شامل شود. اگر این روند دنبال شود، میتوان از پتانسیل 50 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر بهرهبرداری کرد.
شریعتی همچنین به موضوع افزایش راندمان نیروگاهها در بلندمدت اشاره کرد و گفت: طبق ماده 10 قانون “مانعزدایی”، وزارت نیرو موظف به ارتقاء راندمان نیروگاهها است، اما این طرح تا کنون بهطور کامل اجرایی نشده است. وی افزود که در حال حاضر بیشترین اتلاف سوخت، چه در بخش گاز و چه در بخش سوختهای مایع، در نیروگاهها صورت میگیرد و این مسئله سالانه ضرر قابل توجهی به کشور وارد میکند.