به گزارش اقتصاد انرژی، در پنجمین نشست از سلسله نشستهای اشتراک و انتقال تجربه مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران که توسط دبیرخانه مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، یکی از مدیران استارتآپ بهاینه به ارائه دستاوردهای این استارتاپ محیط زیستی در حیطه مسئولیت اجتماعی پرداخت.
در این نشست حسین محمودی (عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی) و سیده سمیه رضوی (مشاور مرکز پایش مسئولیت اجتماعی سازمان جهاد دانشگاه شهید بهشتی)، اعضای هیات راهبران را تشکیل دادند.
در ابتدای نشست مدیر اجرایی این استارتآپ سخنان خود را با معرفی بهاینه آغاز کرد و عنوان نمود که “بهاینه” در واقع پلتفرمی برای ارتقای آگاهی بخشی در ارتباط با دورریز غذا و کاهش آن با در اختیار قرار دادن غذای فروش نرفته و قابل استفاده برای مصرفکنندگان است. این پلتفرم راهی برای تامینکنندگان مواد غذایی، از جمله رستورانها، سوپرمارکتها، نانواییها، هتلها و کافهها و غیره فراهم میکند تا غذای اضافی خود را به قیمت پایینتر بفروشند.
ایشان در ادامه سخنان خود “جهانی که در آن تمام غذای تولید شده به مصرف میرسد” را چشمانداز این استارتاپ عنوان نموند و خاطر نشان کردند که کاهش دورریز غذا در کسب و کارها و آموزش به خانوادهها برای دورریز کمتر، ماموریت “بهاینه” را تشکیل داده و این استارتآپ محیط زیستی، در اختیار قرار دادن مواد غذایی مازاد با قیمت پایینتر برای مصرفکنندگان در بستههایی به نام بستههای “شگفتانه”، را مدل کسب و کار خود قرار داده است.
ایشان همچنین در سخنان خود تاکید کردند که یک سوم غذاهای تولید شده در دنیا هدر میرود که این میزان برابر با ۱.۳ میلیارد تن غذای سالانه و تولید ۱۰ درصد گازهای گلخانهای در جهان است. ایرانیان نیز سالانه حدود ۳۵ میلیون تن غذا هدر میدهند که این میزان دو برابر خاورمیانه و سه برابر متوسط جهانی است.
ایشان حامیان محیط زیست، خانوادههای دارای فرزند و خانمها را عمده کاربران این استارتآپ دانستند و بیان کردند که همکاری با بیش از ۱۰۰ فروشگاه، بیش از ۳۰ هزار کاربر فعال، بیش از ۱۰ هزار بسته نجات یافته (غذای هدر نرفته) و کاهش ۲۵ تن دی اکسید کربن، از جمله دستاوردهای “بهاینه” است.
ایشان در ادامه صحبتهای خود به مزایای این پلتفرم برای فروشگاهها اشاره کردند که ایجاد یک کانال بازاریابی برای شناسایی و جذب مشتریان جدید از آن جمله است. نتایج تحقیقات مدیران این پلتفرم نشان داده است که حدود ۵۰ درصد از افرادی برای دریافت بسته بهاینه به یک فروشگاه مراجعه میکنند، محصولات دیگری نیاز خریداری میکنند و سه چهارم کسانی که برای تحویل بسته (بهاینه) به فروشگاه مراجعه میکنند، برای خریدهای بعدی خود نیز به همان فروشگاه برمیگردند.
ایشان در پایان سخنان خود به نحوه تحویل سفارش توسط هر فروشگاه اشاره کردند و بیان کردند که کارکنان فروشگاه محصولات غذایی را که تاریخ انقضای آنها رو به اتمام است و یا فروش نرفتهاند را جمعآوری کرده و سپس آنها را در انتهای روز در یک پاکت قرار میدهند. مشتریان این پاکتها را از قبل از طریق اپ سفارش داده و در زمان مشخص شده به فروشگاه مراجعه میکنند. اگر فروشگاه قصد تغییر سفارشها را به هر نحوی داشته باشد نیز میتواند این اقدام را از طریق اپلیکیشن انجام دهد.
به طور معمول نیز هر فروشگاه روزانه بین ۵ الی ۲۰ بسته برای فروش با بازه قیمتی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان دارد.