به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی، طبق محاسبات اخیر انجام شده بر اساس مصوبه شورای اقتصادی، تبدیل خودروهای مختلف به گازسوز، میتواند موجب صرفهجویی قابل توجهی در مصرف بنزین و کاهش وابستگی به واردات این سوخت شود. این مصوبه که هدف آن کاهش فشار بر منابع بنزین کشور است، نشان میدهد که بهازای هر خودرو تاکسی، ۱۵۰ لیتر، هر تاکسی ون ۳۵۰ لیتر، وانت سبک ۱۴۰ لیتر، وانت سنگین ۱۸۰ لیتر و مسافربر شخصی ۳۰ لیتر صرفهجویی در مصرف بنزین بهدنبال خواهد داشت، در صورتی که این خودروها به سیستم گازسوز تبدیل شوند.
با اجرایی شدن این مصوبه و تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو به گازسوز، به تفکیک خودروهای مختلف، شاهد صرفهجویی حدود ۶ میلیون لیتر بنزین در روز خواهیم بود. این میزان صرفهجویی، معادل کاهش واردات روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین و در نتیجه، کاهش خسارتی حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال برای کشور است. این موضوع در شرایطی که ایران با مشکلات اقتصادی و افزایش مصرف سوختهای فسیلی مواجه است، بهعنوان یک راهحل مهم برای مقابله با چالشهای موجود مطرح میشود.
از طرف دیگر، ظرفیت تولید و استفاده از CNG (گاز طبیعی فشرده) در کشور حدود ۳۵ میلیون متر مکعب در روز است، که در حال حاضر تنها ۲۰ تا ۲۲ میلیون متر مکعب از این ظرفیت بهطور روزانه مصرف میشود. این موضوع نشاندهنده ظرفیت استفاده مازاد از CNG در کشور است. اگر از ظرفیت ۱۳ تا ۱۵ میلیون متر مکعب CNG باقیمانده استفاده شود، این اقدام به معنای آزاد شدن روزانه ۱۳ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین خواهد بود. بهعبارتی دیگر، استفاده از این ظرفیت میتواند به صرفهجویی سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار برای کشور منجر شود.
اجرای این مصوبه و استفاده بهینه از منابع انرژی کشور، نه تنها موجب کاهش وابستگی به واردات بنزین خواهد شد، بلکه گامی مؤثر در جهت حفظ منابع طبیعی و بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد بود. کارشناسان انرژی معتقدند که با حمایت دولت و تقویت زیرساختهای لازم برای گازسوز کردن خودروها، میتوان به اهداف بلندمدت در زمینه کاهش مصرف سوختهای فسیلی و توسعه انرژیهای پاک دست یافت.