به گزارش اقتصاد انرژی، سبد سوخت خودروهای سواری کشور عمدتاً شامل بنزین، سیانجی و به میزان کمی الپیجی است. استفاده از سوخت سیانجی از سال ۱۳۸۵ آغاز شد، زمانی که به دلیل فراوانی منابع گاز در کشور، تصمیم گرفته شد این سوخت به سبد سوختی کشور اضافه شود.
مصرف گاز طبیعی در سالهای اولیه اجرای طرح تا سال ۱۳۹۵ با رشد قابل توجهی همراه بود و تا سال ۱۳۹۳ به ۱۹.۳ میلیون متر مکعب در روز رسید، اما از سال ۱۳۹۳ به بعد این رشد ثابت ماند.
در همین راستا، عضو مجمع فعالان صنعت سیانجی کشور اشاره کرد که شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ طرح ملی دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را تصویب کرد که بر اساس آن قرار بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو عمومی از جمله وانتبارها و تاکسیها به صورت رایگان دوگانهسوز شوند.
این مصوبه در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ اصلاح شد و به ۹۲۶ هزار و ۹۱۰ خودرو دوگانهسوز/بنزینی به سیانجیسوز و همچنین احداث ۴۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) هوشمند تغییر یافت.
بین سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز شد که نتیجه آن صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بود. همچنین، طبق برنامهریزی اولیه، قرار بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینیبوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس به سیانجیسوز تبدیل شوند که این اقدام به مرحله اجرا نرسید.
طبق جدول پیوست مصوبه قبل از اصلاح، باید تا پایان سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو به گازسوز تبدیل میشد، اما این هدف نیز محقق نشد.