اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

سه‌شنبه 17 تیر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه اسلایدر
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60858

قاچاق سوخت، چالشی پیچیده در صنعت و کشاورزی کشور

1 بهمن 1403 ساعت 14:42
قاچاق سوخت، چالشی پیچیده در صنعت و کشاورزی کشور

قاچاق سوخت، چالشی پیچیده در صنعت و کشاورزی کشور

قاچاق سوخت و انحراف منابع تخصیصی در معادن، کشاورزی و حمل‌ونقل، خسارات اقتصادی و تهدیدات امنیتی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی، یکی از چالش‌های بزرگ و پیچیده‌ای که سال‌هاست در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران مطرح است، قاچاق سوخت و انحراف منابع تخصیصی به بخش‌های مختلف مانند معادن، کشاورزی و حمل‌ونقل می‌باشد. بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد که این مشکل علاوه بر تحمیل خسارات اقتصادی سنگین، تهدیدی جدی برای امنیت اقتصادی و منابع ملی کشور به حساب می‌آید.

یکی از اصلی‌ترین منابع قاچاق سوخت در ایران، انحراف سوخت تخصیصی به معادن است. بر اساس گزارش‌های رسمی، سالانه حدود ۱.۱ میلیارد لیتر گازوئیل با قیمت بسیار پایین ۳۰۰ تومان به معادن کشور اختصاص می‌یابد. این مقدار سوخت که ارزش صادراتی آن به حدود ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد، به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی شناخته می‌شود. نکته قابل تأمل در این موضوع، پرداخت یارانه سنگین ۶۳ هزار میلیارد تومانی به این بخش است، در حالی که حقوق مالکانه معادن در بودجه سال ۱۴۰۳ تنها ۵۵ هزار میلیارد تومان است. این اختلاف به وضوح نشان‌دهنده تناقض موجود در تخصیص منابع و عدم نظارت کافی بر نحوه مصرف آن‌هاست.

آمارها همچنین حاکی از آن است که حدود ۴۰ درصد از گازوئیل تخصیصی به معادن، مستقیماً وارد شبکه قاچاق می‌شود. این رقم به معنای انحراف ۴۴۰ میلیون لیتر سوخت به خارج از چرخه اقتصادی رسمی کشور است که نه تنها به قاچاق سوخت کمک می‌کند، بلکه موجب بروز مشکلات فراوانی در تأمین سوخت مورد نیاز سایر بخش‌ها نیز می‌شود.

در بخش کشاورزی نیز وضعیت مشابهی در جریان است. هر ساله حدود ۴ میلیارد لیتر گازوئیل برای تأمین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار این بخش قرار می‌گیرد. اما حدود ۴۰ درصد از این مقدار سوخت، معادل ۱.۲ میلیارد دلار، به قاچاق اختصاص می‌یابد. این مسئله در حالی رخ می‌دهد که کشاورزان برای تأمین سوخت مورد نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و انحراف سوخت تخصیصی به قاچاق، بر مشکلات آن‌ها می‌افزاید.

بخش حمل‌ونقل نیز از مشکلات مشابهی رنج می‌برد. روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل برای سوخت‌رسانی به ناوگان حمل‌ونقل کشور توزیع می‌شود. اما به دلیل فرسودگی بسیاری از خودروها و تجهیزات حمل‌ونقل، حدود ۱۵ درصد از این سوخت هدر می‌رود. به علاوه، ۷ میلیون لیتر دیگر از سوخت توزیع‌شده به چرخه قاچاق وارد می‌شود. این انحراف سوخت از مسیر قانونی، باعث کاهش دسترسی به سوخت مورد نیاز برای حمل‌ونقل عمومی و افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان و تجار می‌شود.

در مجموع، مشکل قاچاق سوخت و انحراف منابع تخصیصی به بخش‌های مختلف اقتصادی، علاوه بر ایجاد بحران در تأمین سوخت داخلی، زمینه‌ساز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی در کشور است. نیاز مبرم به نظارت‌های دقیق‌تر و اقدامات جدی‌تر در جهت جلوگیری از قاچاق سوخت و اصلاح سیاست‌های تخصیص منابع، امری ضروری به نظر می‌رسد.

برچسب: بازار سوختقاچاق سوخت

مطالب مرتبط

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است
نفت و گاز

10 برابر شدن قیمت برق و گاز حتمی است

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین رفتار ما این است که انرژی را زیاد مصرف می کنیم و تنها کشوری هستیم...

تأکید تهران و کابل بر گسترش همکاری‌ها در بخش نفت و گاز
اسلایدر

تأکید تهران و کابل بر گسترش همکاری‌ها در بخش نفت و گاز

توسط Dr.ehsan poori
30 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین ﻣﺤﺴﻦ ﭘﺎﮎ‌ﻧﮋﺍﺩ امروز (ﺳﻪ‌ﺷﻨﺒﻪ، ۳۰ اردیبهشت) در دیدار با هدایت‌الله بدری، ﻭﺯﯾﺮ معادن و پترولیوم...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

پست جنجالی رونالدو اینترنت را منفجر کرد!

صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در انتظار مصوبه مجلس

بنزین روی کارت بانکی؛ گام اول برای اصلاح بزرگ

ثبت روزانه ۱۶ هزار قرارداد رایگان در سامانه خودنویس

ایران در رده هفتم فوتبال باشگاهی بانوان آسیا

وزیر صمت: دولت سهام خودروسازان را واگذار می‌کند

جزئیات تازه از مرگ خواهران بلاگر

ابطال تصمیم وزارت اقتصاد درباره سقف کارت به کارت

همۀ مادران روستاییِ دارای ۳ فرزند و بیشتر امسال رایگان بیمه می‌شوند

مشکل نرم‌افزاری «برق من» رفع شد

وزیر نیرو: ماینرها را جریمه می‌کنیم اما پول جریمه را با ماینینگ در می‌آورند/سرعت رشد مصرف بسیار بیشتر از رشد تولید شده

اظهارنظر دبیر کانون صرافان ارز درباره قیمت دلار

تذکر دیوان عدالت اداری درباره وام مسکن مجردها

سازمان غذا و دارو همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع کرد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است