اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 25 مهر 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه اسلایدر
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=61153

میزان واردات بنزین امسال به سه میلیارد دلار می‌رسد

2 اسفند 1403 ساعت 12:19
میزان واردات بنزین امسال به سه میلیارد دلار می‌رسد

میزان واردات بنزین امسال به سه میلیارد دلار می‌رسد

رئیس انجمن صنفی سی ان جی گفت: میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و امسال میزان واردات بنزین حدود ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت در حالی که ممکن است این میزان با سوخت سی ان جی کاهش یابد.

به گزارش اقتصاد انرژی، جوهری، رئیس انجمن ال پی جی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد که میزان واردات بنزین در سال ۱۴۰۲ که بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است گفت: امسال میزان واردات بنزین حدود ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. و این آمارها یکی از مهم‌ترین دلایل این وابستگی به واردات، بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰، سیاست‌های کلان کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند. اما طی سال‌های اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها هستیم.

وی  با بیان اینکه میزان مصرف سی‌ان‌جی کاهش یافته است گفت: به دلیل کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز، در گذشته، بخش قابل‌توجهی از خودروهای داخلی به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شدند، اما خودروسازان داخلی عملاً تولید این خودروها را متوقف کرده‌اند. این سیاست باعث شده تا تقاضا برای سوخت سی‌ان‌جی به‌شدت کاهش یابد و مصرف بنزین افزایش پیدا کند.

جوهری با اشاره به عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز  سال ۱۳۹۸ گفت: شورای اقتصاد مصوبه‌ای را برای تبدیل بیش از یک میلیون خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز تصویب کرد که می‌توانست مصرف بنزین را کاهش دهد. اما این طرح به دلیل عدم تأمین منابع مالی و نبود برنامه اجرایی مناسب، متوقف شد و ظرفیت بالقوه‌ای که می‌توانست در کنترل مصرف بنزین کمک کند، از بین رفت.

رئیس هئیت مدیره انجمن سی ان جی  همچنین به عدم واردات خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت:در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کم‌مصرف هستند، ایران سال‌هاست که از واردات خودروهای دوگانه‌سوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز می‌توانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سی‌ان‌جی کمک کند.

او توضیح داد:  عدم حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی از دیگر دلایل در این بخش به شمار می رود به طوری که جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های جاری، پرداخت حق‌العمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند. بسیاری از این جایگاه‌ها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سی‌ان‌جی برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر شود.

او  با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های جایگاه‌های سی‌ان‌جی، به‌ویژه قبوض برق گفت: امسال هزینه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌شدت افزایش یافته است. در حالی که حق‌العمل جایگاه‌داران متناسب با این افزایش هزینه‌ها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاه‌ها غیرممکن شده است.

جوهری توضیح داد: کاهش مصرف سی‌ان‌جی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است. اگر دولت به‌جای حمایت از سی‌ان‌جی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نه‌تنها هزینه‌های کشور افزایش می‌یابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که‌ دولت چگونه برای واردات بنزین میلیاردها دلار بودجه دارد، اما برای حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی هیچ اقدامی نمی‌کند گفت: دولت پول کشور صرف واردات بنزین می کند، درحالی‌که می‌توان با حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مصرف بنزین را کاهش داد  اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش می‌یابد. در نتیجه دولت به‌جای پیشگیری، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند.

او بیان کرد: اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش می‌یابد، اما دولت به‌جای حل ریشه‌ای مشکل، هزینه‌های اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند!”

وی با بیان اینکه جایگاه‌داران همیشه کنار مردم و دولت بوده‌اند، اما حالا احساس می‌کنند دولت آن‌ها را رها کرده است گفت:  اگر مطالبات آن‌ها جدی گرفته نشود، چه کسی پاسخگوی مشکلاتی خواهد بود که در تأمین سوخت پیش خواهد آمد؟ بحران سوخت تنها یک احتمال نیست، بلکه یک واقعیت پیشِ‌رو خواهد بود. تصمیم با دولت است: پیشگیری یا پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر در آینده؟

برچسب: بنزینواردات بنزین

مطالب مرتبط

نوسان انرژی/ سقوط غم‌انگیز صادرکننده بزرگ به دنیای واردات
اسلایدر

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از مدار اقتصادی، واردات نفت خام چین در ماه سپتامبر با رشد ۳.۹...

۹ اقدام ایران در میدان مشترک پارس جنوبی
نفت و گاز

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

توسط عاطفه دهقان
21 مهر 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان، نقشی راهبردی در تأمین انرژی...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

رشد تولید و رکوردشکنی در صادرات نفت

خورشید و باد رکورد تاریخی تولید برق جهانی را شکستند

بورس انرژی در نیمه مهر میزبان کدام عرضه‌ها می‌شود؟

ادامه روند افزایشی قیمت نفت

بورس انرژی ایران در چهاردهم مهر میزبان عرضه گسترده متانول و گاز مایع

تصمیم اوپک، نفت را گران کرد

رونق عرضه‌های صادراتی در دومین روز کاری هفته

سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس در آزمایشگاه هوش مصنوعی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

آیا قیمت تیرآهن باز هم صعودی شد؟ گزارش روزانه از روند بازار و پیش‌بینی قیمت

بذرهای دانش‌بنیان سیب زمینی، رقیبی جدی برای نمونه‌های خارجی

صنعت گاز با آمادگی کامل وارد فصل سرد می‌شود

۱۶۰ مگاوات به تولید برق کشور اضافه شد

اعلام فهرست اقلام فناورانه راهبردی

یک فناوری نوین برای پیشگیری از قطع برق و گاز

وزیر نیرو از بارورسازی ابرها در پاییز امسال خبر داد

فروش محصولات پتروشیمی شازند پنج درصد افزایش یافت

افزایش ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تا تابستان آینده

معامله بیش از ۵۷ تراوات‌ساعت برق در بورس انرژی از ابتدای امسال

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است