اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

پنج‌شنبه 13 شهریور 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه نفت و گاز
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=6234

در تاخیر هر فاز از میدان گازی پارس جنوبی، همه ما ضرر می‌کنیم و فرقی ندارد که مسوول این ضرر زنگنه باشد یا قاسمی و میرکاظمی

31 اردیبهشت 1400 ساعت 16:45

به گزارش اقتصاد انرژی حمیدرضا شکوهی کارشناس حوزه انرژی طی یادداشتی نوشت:
این روزها موضوع فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، باز هم مورد توجه منتقدان دولت قرار گرفته و مضامین مشترک در این باره، به ستون “اخبار ویژه” روزنامه کیهان هم رسیده است. شاه بیت نقد هم این است که چرا به جای توتال از نیروهای داخلی برای توسعه این فاز استفاده نشد و چرا بیژن زنگنه، پروژه را از پتروپارس گرفت تا به توتال بدهد؟ من همواره منتقد تاخیر در پیشبرد پروژه ها، توسط هر دولتی هستم. ولی برای “زدن” یک طرف، نباید واقعیتهای طرف دیگر را هم فراموش کرد. پس برای مرور بخش دیگر داستان باید کمی به عقبتر برگردیم…
آقایانی که در دوران هشت ساله دولت محمود احمدی نژاد مسوولیت را در اختیار داشتند، اگرچه بر طبل ضرورت بهره گیری از توانمندی نیروهای داخلی می کوبیدند، اما در عمل پروژه ها را معطل خارجی ها می کردند. پروژه فاز ۱۱ در چهار سال اول دولت محمود احمدی نژاد، معطل همین توتال بود! وزیری هامانه اولین وزیر نفت دولت احمدی نژاد، در فروردین ۸۶ گفته بود اگر چه برآورد توتال در مورد هزینه اجرای فاز ۱۱ فراتر از حد انتظار ماست اما همچنان در حال گفت و گو با آنها هستیم. نزدیک به دو سال گذشت و نوذری وزیر نفت دوم دولت احمدی نژاد در بهمن ماه ۸۷ گفت که توتال در اجرای فاز ۱۱ بار دیگر ابراز تمایل کرده و ایران به موضع گیری اخیر این شرکت به عنوان یک نگاه رسمی می نگرد. البته نوذری دو سال قبل از آن، وقتی مدیرعامل شرکت ملی نفت بود از مهلت چهار ماهه ایران به توتال خبر داده و حتی در زمستان ۸۵ گفته بود توتال از نظر ما بیرون رفته به حساب می آید! پس تا اینجای داستان، میبینیم که در دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد هم دوستان، چهار سال اول معطل توتال بودند؛ آن هم بدون انعقاد قرارداد!
سرانجام در سال ۸۸ تصمیم گرفتند پروژه را به چینی ها واگذار کنند. اما سه سال و نیم پس از آنکه میرکاظمی، سومین وزیر نفت دولت احمدی نژاد، از تعیین تکلیف تمام فازهای پارس جنوبی سخن گفت و پروژه های افسانه ای ۳۵ ماهه را کلنگ زد، چینی ها آنقدر در فاز ۱۱ وقت تلف کردند که سرانجام “چون ریسک توسعه فراساحل برای چینی ها بالا بود” قرارداد با آنها هم فسخ شد! رستم قاسمی چهارمین وزیر نفت دولت احمدی نژاد در بهار سال ۹۱ گفته بود بر اساس قولی که اواخر سال گذشته به مقام معظم رهبری دادیم قطعا تا پایان سالجاری وضعیت قراردادی تمامی میادین مشترک نفت و گاز، حتی فاز ۱۱ تعیین تکلیف می شود. اما چینی ها قرارداد را فسخ کردند و خسارتی هم ندادند.
پس هشت سال دولت احمدی نژاد، فرصتی برای سنجش میزان اعتقاد مدعیان حمایت از نیروهای داخلی بود که چهار سال اول، معطل توتال ماندند – آن هم بدون قرارداد – و چهار سال دوم معطل چینی ها! حالا به نقطه جالبتر ماجرا می رسیم: درست در روزهایی که دولت اصوگرا در حال ترک پاستور بود و وزارت نفت هم در تحقق وعده افسانه ای پروژه های ۳۵ ماهه پارس جنوبی ناکام مانده بود و توضیحی هم برای آن نداشت، ناگهان تصمیم می گیرد که توسعه فاز ۱۱ را به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار کند تا آن وعده ای که برای تعیین تکلیف فاز ۱۱ داده بودند عملی شده باشد! منتقدان امروز زنگنه، می گویند که زنگنه توسعه فاز ۱۱ را از پتروپارس گرفت؛ درحالیکه در واقع آنها چند روز قبل از رای اعتماد به زنگنه، برای رفع تکلیف در روزهای آخر دولتشان دنبال پتروپارس رفته بودند و طبیعی بود که دولت جدید در مورد انعقاد هر قراردادی که در فاصله روی کار آمدن دولت جدید تا جلسه رأی اعتماد مجلس و انتخاب وزیران منعقد شده باشد با حساسیت برخورد کند و قرارداد توسعه فاز ۱۱ هم نه با تصمیم شخصی زنگنه، بلکه بر مبنای بخشنامه دولت جدید برای همه حوزه ها، “کان‌لم‌یکن” شد.
مخلص کلام آنکه از تاخیر هر فاز از میدان گازی پارس جنوبی، همه ما ضرر می کنیم و فرقی ندارد که مسوول این ضرر زنگنه باشد یا قاسمی و میرکاظمی. اما این که یک موضوع اقتصادی، دستمایه تسویه حسابهای سیاسی قرار گیرد، تاسف آور است. و تاسف آورتر اینکه آقایان برای اثبات صحت مدعای خود، فقط بخشی از واقعیت را نشان دهند. گویی دولت قبل از روحانی و وزرای قبل از زنگنه، حامی داخلی ها بودند و زنگنه مخالف داخلی ها! آقایانی که نگران ضرر تاخیر در توسعه فاز ۱۱ هستند – که البته من نیز در این نگرانی شریکم – ضررهای تاخیر توسعه این فاز در آن دوران هشت ساله را هم محاسبه کرده اند؟

برچسب: اقتصاد انرژیاقتصادانرژیپارس جنوبیحمید رضا شکوهینفت و گاز

مطالب مرتبط

سهمیه بنزین
اسلایدر

عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده؛ به‌زودی

توسط عاطفه دهقان
13 شهریور 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش مصرف داخلی و تمرکز پالایشگاه‌ها بر...

پیش‌بینی افزایش مصرف گاز در کشور/ دو درجه کمتر مصرف کنید
اسلایدر

برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان

توسط عاطفه دهقان
11 شهریور 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمید بورد امروز (دوشنبه، ۱۰ شهریور) در سفر...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

ادامه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده؛ به‌زودی

از متانول صادراتی تا پساب داخلی روی میز بورس انرژی

برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان

اعطای تسهیلات به شرکت‌های فناور، نوآور و دانش‌بنیان

روسیه پس از حمله‌های اوکراین صادرات نفت را افزایش داد

شرکت ملی گاز ایران پشتیبان صنعت پتروشیمی

افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز

رشد چشمگیر فروش پتروشیمی آبادان در پنج ماهه نخست ۱۴۰۴

برگزاری هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های خورشیدی ایران

از تمام ظرفیت‌ها برای رفع ناترازی استفاده می‌شود

افزایش همزمان تحویل و ذخیره‌سازی نفت‌گاز نیروگاهی

تولید بیش از ۳۱ میلیون مترمکعب گاز با توسعه میادین پازن و گردان

بررسی انواع سامانه‌های گرمایشی فضای باز و صنعتی؛ بخاری برقی تابشی و گرمایش تابشی گرماتاب

طلای 18 عیار زیر ذره‌بین/بازگشت قیمت طلا به کانال 6.400.000 میلیون تومان

وزارت راه در حال بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

بزرگترین قرارداد زندگی عارف آقاسی!

حذف کارت سوخت تکذیب شد

قالیباف همچنان رئیس مجلس ماند

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است