به گزارش اقتصاد انرژی محمود خاقانی، کارشناس بین المللی انرژی در یادداشتی نوشت؛ همانطور که دولت هشتم اقتصاد خوب درحال رشدی را به دولت نهم تحویل داد و دولت نهم و دهم توانست درآمد نفتی قابل توجهی داشته باشد که برخی آن را حدود هشتصد میلیارد دلار تخمین زده اند، دولت یازدهم توانست با توافق هسته¬ای اقتصاد را در مسیری قرار بدهد که مشکلات پیش آمده در دولت دهم را تا حدودی مدیریت و حل و فصل کند؛ نظیر توقف عملیات معاوضه نفت خام دریای خزر و فساد و اختلاس موسسات مالی واعتباری و…مافیای نفتی.
دولت دوازدهم متاسفانه بدلیل همراهی کاسبان تحریم با دولت ترامپ و فشارهای حداکثری در طول سه سال اخیر تجربه¬ای داشت که در هیچ زمان حتی در طول جنگ تحمیلی تجربه نشده بود. بدیهی است که شیوع بیماری کرونا مشکلات را صددرصد افزایش داد. علی رغم تمام انتقاداتی که به دولت دوازدهم به ویژه به وزارت نفت از سوی مخالفان دولت وارد می شود، کارشناسانی هستند که معتقدند وضع فعلی به ویژه با توجه به اینکه همه تصمیم سازی¬ها و تصمیم¬گیری¬ها در اختیار دولت نیست اگهچه مطلوب نیست اما بطور قطع مخالفان اگر خودشان دولت تشکیل داده بودند نمی¬توانستند حتی تا این حد مشکلات کشور را مدیریت کنند.
در هرحال در صورت موفقیت مذاکرات وین میوه آن را دولت سیزدهم خواهد چید. این درحالی است که حامیان دولت سیزدهم تلاش می¬کنند که موفقیت به نام دولت سیزدهم ثبت شود. بنابراین، میوه نهالی که دولت یازدهم و دوازدهم کاشت را دولت سیزدهم برداشت خواهد کرد. با باز شدن راه صادرات نفت خام ایران و توان بازگرداندن ارز حاصل به کشور، دولت سیزدهم به مردم خواهد گفت که این موفقیت همان است که در طول رقابت های انتخاباتی شعار آن را داد.
اما، آیا دولت سیزدهم با استفاده از درآمدهای نفتی جدید می¬تواند یک اقتصاد کلان انرژی و اقتصاد کلان که شفاف باشد و از رانت درآمدهای نفتی برخوردار نباشد را در کشور معرفی کند؟ این سئوالی است که پاسخ آن مشکل است. چون کاسبان تحریم به اقتصاد غیر شفاف عادت کرده¬اند و نامزد های داوطلب ریاست جمهوری سیزدهم شعارهای تکراری را تکرار میکنند.