به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از ستاد خبری نخستین نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از شرکتهای منطقه ماهشهر، جواد گلی روز یکشنبه (هشتم خردادماه) در نشست خبری این نمایشگاه با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکتهای پتروشیمی ماهشهر سبب بهبود، توسعه و ارتقای صنایع منطقه و بهبود کسبوکار میشود، اظهار کرد: هلدینگ خلیجفارس در ۶ نقطه از ایران مانند استان ایلام و بوشهر برنامههایی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی دارد، اما نقطه آغاز فعالیتهای این شرکت در استان خوزستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه استعدادهای زیادی که در منطقه وجود دارد، افزود: تمرکزگرایی در ایجاد اشتغال برای استعدادها در صنعت باید برداشته شود و بخشی از استعدادها در کارگاهها و صنایع کوچک محلی و خدماتی که تأمینکننده نیازهای پتروشیمی هستند بهکار گرفته شوند.
مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس ادامه داد: تا جایی که امکان تأمین این نیازها در منطقه وجود دارد، برطرف کردن آن از خارج منطقه و نقاط دیگر کشور ممنوع است.
گلی با اشاره به اینکه تداخلی بین مأموریتها و اقدامهای شورای راهبردی و کمیته مسئولیتهای اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس وجود ندارد، اظهار کرد: مأموریت شورای راهبردی در انجام پروژههای زیربنایی، عمرانی و بحرانهایی مانند سیل و زلزله و توسعه فضای سبز شهری و راهسازی است، اما کمیته مسئولیتهای اجتماعی این شرکت، بر توسعه کارهایی مانند ورزش همگانی، بهبود شرایط خانواده، توسعه مراکز درمانی و توانمندسازی تمرکز کرده، البته تأمین ۶۰ درصد از هزینههای شورای راهبردی بهعهده شرکتهای تابع گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس است.
وی ادامه داد: بانکهای کشور نقش مهمی در تأمین مالی پروژههای شرکت دارند و در حوزه توانمندسازی مشاغل نیز همکاری شرکتهای تابع هلدینگ خلیجفارس در ماهشهر بهعنوان خریدار و سرپرستیهای استانی این بانکها بهعنوان تأمینکنندگان مالی، میتواند سبب اتفاقهای مبارکی شود.
حضور ۱۲۰ شرکت در نمایشگاه
سیدرضا مرویان حسینی، مشاور مسئولیتهای اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه که بهطور تخصصی به حوزه مسئولیتهای اجتماعی میپردازد، گفت: این نمایشگاه با رویکرد توانمندسازی و حمایت از شرکتهای منطقه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکتهای پتروشیمی ماهشهر و حمایت از صنایع داخل و منطقه است که کاری ارزشمند و قابل تقدیر است و با حمایت از آن میتوان به توسعه اشتغال، تقویت اقتصاد منطقه و ارتقای آن امید داشت.
وی از این نمایشگاه بهعنوان اتفاقی رویدادنگر که کمیت شرکتهایی که در آن حضور دارند مهم است، یاد کرد و ادامه داد: پیش از برگزاری نمایشگاه به همکاری با شرکتهای خدماتی و تولیدی منطقه پرداختیم تا بتوانیم نقطه عرضه و تقاضا را پیدا کنیم. ۴۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در بررسیهای اولیه این رویداد در فهرست حضور داشتند که با آنها نشستهایی برگزار کردیم، ۲۰۰ واحد از این تعداد مورد بازدید قرار گرفتند و سرانجام ۱۲۰ شرکت در نمایشگاه حاضر شدند.
مشاور مسئولیتهای اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس با اشاره به تفاهمنامههایی که در سه روز برگزاری این نمایشگاه منعقد خواهد شد، گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، ۵۵ تفاهمنامه با شرکتهای خدماتی و تولیدی امضا میکند.
مرویان تأکید کرد: از سه سال پیش تاکنون، مطالعه و برنامهریزیهای لازم برای مسیری که در آن همکاری و رفع نیازها انجام میشود، آغاز شده است.
وی با اشاره به حضور شورای راهبردی در کنار کمیته مسئولیتهای اجتماعی گفت: پارسال، پنج پروژه در حوزه آموزش و پرورش، خانواده، درمان، ورزش و اشتغال در منطقه به اجرا در آمده است.
مشاور مسئولیتهای اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس تصریح کرد: کارآفرینان در حوزه تولید باید با کیفیت و قیمتهای رقابتی مناسب، به نقطهای برسند که مدیران عامل شرکتها خود برای تأمین نیازهایشان به این تولیدکنندگان مراجعه کنند و نیازهای شرکتهای پتروشیمی به این ترتیب از این شرکتهای داخلی تأمین شود.
مرویان گفت: شورای راهبردی در حوزه سختافزاری طرحهای بلندمدت و میانمدت، فعالیت میکند، اما تمرکز مسئولیتهای اجتماعی بر برنامههای خدماتی و کوتاهمدت است.
هزینهکرد ۲۴۰ میلیارد تومانی در عمل به مسئولیت اجتماعی
محسن آتشزمزم، مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی و صنایع پتروشیمی ماهشهر هم در این نشست به تشریح عملکرد شورای راهبردی و این شرکت در حوزه مسئولیتهای اجتماعی در سالهای ۹۸ و ۹۹ پرداخت و اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و کارهایی که برای مهار این پاندومی در منطقه لازم بود، ۳۰ میلیارد تومان در اسفند ۹۸ و ۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ هزینه شد، همچنین ۳۵ میلیارد در سال ۹۸ و ۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ برای همکاری با شهرستان هزینه شده است.
وی با اشاره به سیل سال ۹۹ در خوزستان، از هزینه ۱۰ میلیاردی این شرکت و شورای راهبردی برای کمک به سیلزدگان و بازسازی مناطق سیلزده خبر داد و گفت: سال ۹۸ همچنین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای بن کتاب دانشآموزان و ۶ میلیارد تومان برای خرید ۸ هزار تبلت و اهدا به دانشآموزان کمبضاعت هزینه شده و بهطور کلی ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه مسئولیتهای اجتماعی شورای راهبردی در سال ۹۸ و ۹۹ بوده است.