شركت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگترین مركز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق كشـور، در اردیبهشـت سال 1371 در بجنورد، مركز استان خراسـان شمالی تأسیس و از خرداد 1375 با آغاز فعالیتهای بهرهبرداری در لیست بنگاههای صنعتی و تولیدی كشور قرار گرفت. این مجتمع با بهرهگیری از آخرین متدهای علمی و تكنولوژیک و با تركیبی از نیروی انسانـی جوان، متخصص و كارآمد از نخستین روزهای بهرهبرداری نیل به اصل خودكفایی را به عنوان هدف غایی در امـر تولید سرلوحـه كار خود قرار داد. پایبندی به این تفكر و دستیابی به ایدهآلهای آن، به ویژه در سالهای اخیر از مجتمع پتروشیمی خراسان چهرهای مقبول و مطرح در سطوح ملی و فرا ملی ترسیم نموده است.
این مجتمع در 17 كیلومتری جاده اصلی بجنورد – شیروان، در زمینی به مساحت 200 هكتار شامل: 30 هكتار محوطههای صنعتی، 40 هكتار محوطههای عمومی و غیرصنعتی و 130 هكتار فضای سبز احداث گردیده و با 939 متر ارتفاع از سطح دریا در موقعیت 37 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 30 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است.
استراتژی شركت
برنامه ریزی استراتژیك یک فرایند سازمان یافته جهت تعریف راهبرد و تصمیم گیری با تخصیص منابع جهت پیگیری و استقرار استراتژی میباشد. به منظور شناسایی جهت سازمانی، درك جایگاه فعلی آن و راه های ممكن به سوی اهداف استراتژیك، ضروری است. شركت پتروشیمی خراسان با به كارگیری سیستم برنامه ریزی استراتژیك (SMS)، برنامه ریزی بلندمدت خود را بر اساس رویكرد كنترلی روش ارزیابی متوازن (BSC)، پایه ریزی می كند.
اركان جهت ساز شركت پتروشیمی خراسان عبارتند از:
- بیانیه ماموریت
- چشم انداز
- ارزش های محوری
- استراتژی ها
- روش ارزیابی متوازن
بیانیه ماموریت :
شركت پتروشیمی خراسان(سهامی عام) تولید كننده آمونیاك، اوره، كریستال ملامین و ازت مایع می باشد. محصولات ما بخشی از نیاز كشاورزی و صنایع بازارهای داخل و خارج کشور را تامین می نماید. ما با استفاده از فن آوری های نوین و روش های خلاق و مبتكرانه، برنامه ها و اقدامات خود را با هوشیاری و درك مولفه ها و تغییرات محیط كسب و كار با هدف رشد و سود آوری و تضمین منافع ذینفعان پیش می بریم. كیفیت محصولات، توانمندی و تعهد کارکنان از ویژگی های ممتاز این شرکت می باشد. رضایت مشتریان و ذینفعان، بهبود مستمر، توجه به ایمنی و بهداشت و محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و منابع، رضایت شغلی کارکنان و تعامل منطقی با رقبا و مشتریان و سازمان ها در سر لوحه فعالیت های این شرکت قرار دارد.
چشم انداز :
ارزش های محوری :
- صیانت از کرامت انسانی
- کیفیت و بهره وری
- مشتری مداری
- ایمنی و سلامت کارکنان
- صیانت از محیط زیست
- نظم و انضباط و مسئولیت پذیری
- شفافیت و پاسخ گوئی
- توانمند سازی کارکنان
- بومی سازی
استراتژی ها :
- مدیریت هزینه
- جذب و توسعه سرمایه گذاری ها
- حفظ و ارتقاء سهم بازار
- مدیریت مصارف
- رشد بهره وری
- تنوع محصول
- توسعه سیستم های اطلاعاتی
- استمرار تولید
- تقویت ارزش مشتری
- توسعه دانایی و مدیریت علمی
- سرآمدی در بهداشت، ایمنی و محیط زیست
- حفظ و ارتقاء كیفیت محصولات
- ارتقاء سرمایه انسانی
روش ارزیابی متوازن :
روش ارزیابی متوازن، یك چارچوب نظام مند جهت برنامه ریزی استراتژیك از طریق سنجه ها و برنامه های عملیاتی در چهار منظر ایجاد می نماید. پیش بینی ها هر سه ماه یكبار پایش و تحلیل می شوند.
چشم انداز تعالی سازمانی
ذات اقدس الهی مبداء و مقصد علم، دانش و معرفت لایزال الهی است. كمال و معرفت مخصوص ذات خداوند متعال است و تمام مخلوقات و مصنوعات همه از انوار الهی او سرچشمه می گیرند. رشد و حركت موجودات و پدیده های عالم هستی برای رسیدن به تعالی و كمال در راستای اراده و خواست خداوند حركت می كنند.
تعالی سازمانی منبعث از تعالی بشری و انسانی نیز یكی از جلوه های نیاز بشری در سازمانهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بمنظور رشد تعالی بخش و سرآمدی در توسعه معرفت و فرهنگ متعالی بشری در حوزه فعالیت های اجتماعی و گروهی است لذا سازمانها می كوشند كه در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند و در مسیر بقا و حضور در عرصه اجتماعی در یك فرآیند رقابتی به سرآمدی برسند. رقابت جهانی، نوآوری های تكنولوژی، تغییر فرآیندها ، تغییرات مداوم اقتصادی، شرایط اجتماعی فرهنگی، و شرایط پیرامونی سازمانها در بازار، ادامه فعالیت سازمانها را در عرصه تولید و عرضه محصولات دشوار نموده است. این چالش ها باعث گردید كه بنیاد اروپایی مدیریت كیفیت (EFQM )در اروپا ایجاد شود.
كشور ما و به تبع آن سازمانها، شركتها و بنگاههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی از این مدل به دنبال رهیافتی برای استمرار در عرصه داخلی و بین المللی راه تعالی و سرآمدی سازمانی رابه پیروی از مدیریت كیفیت اروپا آغاز نمودند . پتروشیمی خراسان نیز این مدل را بعنوان مدلی برتر در زمینه تعالی سازمانی انتخاب نموده است. در این راستا پتروشیمی خراسان مقدمات اجرا و پیاده سازی مدل تعالی سازمانی EFQM را از سال 84 با آموزش های میدانی آغاز کردو در سال 85 با گسترش آموزش های لازم و توانمندسازی بخش زیادتری از كاركنان و واحدهای مرتبط نسبت به بسط و گسترش نسبی آن همت گمارد و در همان سال موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی از جایزه ملی بهره وری گردید. طی سال های 85 تا 88 نسبت به تربیب نیروهای علاقمند در بخش تعالی و ارزیابی اهتمام ورزید و در سال 88 موفق به تنظیم اولین اظهارنامه تعالی سازمانی گردید و پس از تربیب ارزیابابی كارآمد نسبت به خودارزیابی سازمانی اقدام نموده است.
شركت پتروشیمی خراسان در راستای هدفمند نمودن اقدامات نسبت به تبیین و عمق بخش مدل تعالی سازمانی در بخش های مختلف سازمانی پرداخته و علاوه بر آموزش های توانمندسازی كاركنان و فرهنگ سازی در حوزه تعالی سازمانی تیم ها و گروههای كاربردی و آگاه به مبانی علمی و تخصصی را بعنوان دبیران تعالی سازمانی و تیم ارزیابان تربیت نموده است. هم اكنون پس از چند سال فعالیت در حوزه تعالی سازمانی شركت دارای اظهارنامه تعالی سازمانی است و پس از چندین دوره شركت در جشنواره های تعالی سازمانی در عرصه رقابت با شركتهای صنایع پتروشیمی قرار گرفته و تاكنون لوح تعهد به تعالی سازمانی و تقدیرنامه 3 ستاره را دریافت نموده است. پس از 3 دوره خودارزیابی داخلی توسط ارزیابان و بررسی فعالیت های سازمانی و به چالش كشیدن اهداف و برنامه های سازمانی نسبت به اصلاح و بهبود فرآیندهای سازمانی به منظور اجرای نظام مند، سیستماتیك و هدفمند رویكردهای سازمانی پرداخته و در پی آن پروژه های بهبود زیادی را برای ارزیابی و اصلاح فرآیندها به مرحله اجرا در آورده است.
ماموریت و چشم انداز آینده سازمانی در برنامه ریزی استراتژیك شركت پتروشیمی خراسان براساس تعالی سازمانی با هدف سرآمدی سازمانی در صنایع پتروشیمی بنیان گذاشته شده و مدیریت برای بهبود و ارتقاء كیفیت در فرآیندهای سازمانی واصلاح عملكرد ها در جهت دستیابی به كارایی بیشتر در منابع، موثر بودن و اثربخشی فعالیت های سازمانی بر مبنای مزیت های رقابتی برای دستیابی به اهداف استراتژیك را سرلوحه عملكرد سازمانی خود قرار داده است . تعالی راه بی پایان است و همه باید در استخر تعالی شنا نمایند.