به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از خبرگزاری ایرنا :
ایرج حشمتی روز سه شنبه در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با حضور نمایندگانی از سازمانها و وزارتخانههای مسئول در قبال قانون هوای پاک، در این سازمان برگزار شد افزود: ۲۳ دستگاه در قبال اجرای قانون هوای پاک تکلیف دارند که هشت دستگاه اصلی در این زمینه وجود دارند که گزارش عملکرد آنها را بررسی کردهایم.
وی با بیان اینکه برخی دستگاهها در انجام تکالیف قانونی خود در حوزه قانون توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت مصرف سوخت و اصلاح الگوی مصرف موفق نبوده اند، افزود: این امر یکی از دلایل تحقق نیافتن اهداف قانون هوای پاک است.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحریمها و انتقال نیافتن تجهیزات و فناوریهای جدید نیز در آلودگی هوا نقش داشته است.
حشمتی تاکید کرد: ارائه طرح نوسازی حمل و نقل عمومی درون شهری و موتورسیکلتهای کاربراتوری در کلانشهرها با استفاده از منابع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط وزارت صمت و بررسی برقراری سرویس کارکنان ادارات توسط وزارت کشور میتواند تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
وی ادامه داد: اولویت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری با خودروهای برقی و گازسوز و انجام معاینه فنی موتورخانههای تمام ساختمانهای دولتی در سطح ملی و استانی تا پایان آبان ماه نیز ضرورت دارد.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اعمال قانون و جلوگیری از تردد خودروهای دودزا توسط پلیس راهور و تامین حداکثری سوخت از گاز طبیعی در نیروگاههای بخار توسط وزارت نفت را از پیشنهاداهای این سازمان برای بهبود کیفیت هوای شهرهای بزرگ در ماههای سرد سال برشمرد.
به گفته حشمتی، اتخاذ سازوکارهای اجرایی تشویقی برای کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و توزیع سوخت استاندارد در استانهای دارای کلانشهر توسط وزارت نفت و پیگیری برقراری دورکاری در ادارات در ماههای آبان تا دی توسط وزارت کشور نیز میتواند کمککننده باشد.