به گزارش اقتصاد انرژی و به نقل از نفت ما ،
عضو انجمن صنفی سیانجی گفت: ما سوخت بهتر، با هزنیه تمام شده کمتر و امکانات بیشتری در کشور برای مصرف سوخت سیانجی داریم که در نتیجه مطالعات؛ سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری روی آن انجام شد و الپیجی کنار گذاشته شد.
حمیدرضا سهرابی درباره جایگاه سیانجی و الپیجی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: قبلا استفاده از این سوخت در خودروها برای مصرف سوخت رایج بوده و فرایندی است که در اواخر دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ مطالعاتی روی آن انجام شد اما بنا به دلایلی الپیجی کنار گذاشته و سیانجی آن جایگزین شد.
وی افزود: اکنون برگشت مجدد به یک پروژه شکست خورده که نتیجه چندین سال مطالعه بوده کار عاقلانهای نیست. چندین هزار صفحه مطالعه شده و زیرساخت اولیه الپیجی ایجاد و شروع به سرویسدهی کرد اما کنار گذاشته شد و اکنون شروع مجدد به استفاده از الپیجی باتوجه به اتفاقاتی که قبلا در کشور رخ داده و مطالعاتی که صورت گرفته چندان عاقلانه نیست.
عضو انجمن صنفی سیانجی تاکید کرد: در حال حاضر، امکان استفاده از الپیجی برای سوزاندن در داخل خودروها را داریم و ایستگاههای الپیجی هم احداث شده و اکنون هم میتوانیم این کار را انجام دهیم اما واقعیت اینکه باتوجه به ارزش سوختی آن معمولا در مناطقی که امکان استفاده از سیانجی وجود دارد به صرفه نیست. ضمن اینکه سیانجی به لحاظ قیمت نیز نسبت به دیگر سوختها مزیت نسبی دارد، معدود کشورهایی در دنیا این امکاناتی را که در ایران در زمینه سیانجی ایجاد شده، دارند. در دیگر کشورها نیز از الپیجی به عنوان سوخت استفاده نمیکنند زیرا اولا قیمت آن بالاست و ارزش صادراتی بسیاری دارد و میتوان آن را با قیمتی بهتر از آن چیزی که داخل کشور قابلیت عرضه دارد، صادر کرد و دوما اینکه الپیجی ثابت کرده استفاده از آن به عوان سوخت در داخل خودرو به صورت متحرک مخاطرات زیادی هم برای خودرو و هم برای تجهیزات حمل و نقل مثل تانکر که قرار است به جایگاههای عرضه سوخت فرستاده شوند، دارد.
وی یادآور شد: ما سوخت بهتر، با هزینه تمام شده کمتر و امکانات بیشتری در کشور برای مصرف سوخت سیانجی داریم که در نتیجه مطالعات؛ سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری روی آن انجام شد و الپیجی کنار گذاشته شد. موضوع دیگر اینکه الپیجی یک سوخت باارزش است که در دنیا مشتریان زیادی حتی بیشتر از بنزین دارد، بنابراین بهتر است به جای سوزاندن صادر شده و ایجاد ارزش افزوده کند.
سهرابی در ادامه سیانجی را یکی از راهحلها و جایگزینهای اصلی بنزین عنوان کرد و افزود: این سوخت ارزانترین، در دسترسترین و شاید تنها راهحل ناترازی بنزین است جدای از زیرساخت ایجاد شده برای عرضه سیانجی، حدود ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری شده و ما بعنوان یک کشور دارای شبکه مویرگی و زیرساخت پیشرفته در دنیا مطرح هستیم.
وی بیان داشت: ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سیانجی و ۴ میلیون خودروی دوگانهسوز در کشور داریم، اظهار داشت: ما یک شبکه آماده و بسیار ارزان در اختیار داریم که در حال حاضر تنها از نصف آن استفاده میکنیم، در حالی که ظرفیت بالقوه تولید و عرضه آن؛ بدون سرمایهگذاری ۲ برابر آن چیزی است که اکنون وجود دارد یعنی با همین شرایط و فقط با اندکی تبلیغات و فرهنگسازی و بدون سرمایهگذاری چندان بزرگ دستکم ۲۰ میلیون لیتر دیگر هم بنزین را پوشش میدهد، یعنی درواقع ۲۰ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف بنزین را ایجاد کرده و قابلیت این را دارد تا ۳۰ میلیون لیتر را هم جایگزین کند بدون اینکه نیاز به زیرساخت و سرمایهگذاری آنچنانی داشته باشد.
وی درباره احتمال تکرار تعطیلی جایگاههای سیانجی به دلیل کمبود گاز همانند آنچه سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: تعطیلی جایگاههای سیانجی بیشتر از جنبه علمیاتی؛ جنبه روانی و تبلیغانی داشت، کل مصرف سیانجی از گاز بسیار کم و فقط ۳ درصد است و تعطیلی جایگاهها در کل زمستان سال گذشته سرجمع یک ماه هم کمتر بوده است و کل آنچه از تعطیلی جایگاههای سیانجی صرفهجویی شد نزدیک صفر بود و چیزی هم نصیب شرکت گاز نشد، زیرا دارنده خودرو وقتی یک جایگاه تعطیل بود به جایگاه بعدی مراجعه میکرد، بنابراین دستاودی برای صرفهجویی نداشت، زیرا از یک طرف مصرف سیانجی ناچیز است و ناترازی را نمیتواند پوشش دهد، ضمن اینکه حذف سیانجی باتوجه به اینکه بخش بزرگی از خودروهای حمل و نقل عمومی سیانجیسوز هستند؛ امکانپذیر نیست.
سهرابی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم مشکل ناترازی گاز ربطی به سیانجی ندارد، مشکل باید ریشهای حل شود، یعنی سرمایهگذاری خوبی روی میادین گازی صورت گیرد، در کشور ما افزایش ظرفیت استاندارد و سالانه صورت نگرفته بنابراین این موضوع باید حل شود، بعبارت دیگر سیانجی بخش ناچیزی از مصرف است و کلیت توسعه پایدار را تحتالشعاع قرار نمیدهد.
منبع: ایلنا
حمیدرضا سهرابی درباره جایگاه سیانجی و الپیجی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: قبلا استفاده از این سوخت در خودروها برای مصرف سوخت رایج بوده و فرایندی است که در اواخر دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ مطالعاتی روی آن انجام شد اما بنا به دلایلی الپیجی کنار گذاشته و سیانجی آن جایگزین شد.
وی افزود: اکنون برگشت مجدد به یک پروژه شکست خورده که نتیجه چندین سال مطالعه بوده کار عاقلانهای نیست. چندین هزار صفحه مطالعه شده و زیرساخت اولیه الپیجی ایجاد و شروع به سرویسدهی کرد اما کنار گذاشته شد و اکنون شروع مجدد به استفاده از الپیجی باتوجه به اتفاقاتی که قبلا در کشور رخ داده و مطالعاتی که صورت گرفته چندان عاقلانه نیست.
عضو انجمن صنفی سیانجی تاکید کرد: در حال حاضر، امکان استفاده از الپیجی برای سوزاندن در داخل خودروها را داریم و ایستگاههای الپیجی هم احداث شده و اکنون هم میتوانیم این کار را انجام دهیم اما واقعیت اینکه باتوجه به ارزش سوختی آن معمولا در مناطقی که امکان استفاده از سیانجی وجود دارد به صرفه نیست. ضمن اینکه سیانجی به لحاظ قیمت نیز نسبت به دیگر سوختها مزیت نسبی دارد، معدود کشورهایی در دنیا این امکاناتی را که در ایران در زمینه سیانجی ایجاد شده، دارند. در دیگر کشورها نیز از الپیجی به عنوان سوخت استفاده نمیکنند زیرا اولا قیمت آن بالاست و ارزش صادراتی بسیاری دارد و میتوان آن را با قیمتی بهتر از آن چیزی که داخل کشور قابلیت عرضه دارد، صادر کرد و دوما اینکه الپیجی ثابت کرده استفاده از آن به عوان سوخت در داخل خودرو به صورت متحرک مخاطرات زیادی هم برای خودرو و هم برای تجهیزات حمل و نقل مثل تانکر که قرار است به جایگاههای عرضه سوخت فرستاده شوند، دارد.
وی یادآور شد: ما سوخت بهتر، با هزینه تمام شده کمتر و امکانات بیشتری در کشور برای مصرف سوخت سیانجی داریم که در نتیجه مطالعات؛ سرمایهگذاری ۵ میلیارد دلاری روی آن انجام شد و الپیجی کنار گذاشته شد. موضوع دیگر اینکه الپیجی یک سوخت باارزش است که در دنیا مشتریان زیادی حتی بیشتر از بنزین دارد، بنابراین بهتر است به جای سوزاندن صادر شده و ایجاد ارزش افزوده کند.
سهرابی در ادامه سیانجی را یکی از راهحلها و جایگزینهای اصلی بنزین عنوان کرد و افزود: این سوخت ارزانترین، در دسترسترین و شاید تنها راهحل ناترازی بنزین است جدای از زیرساخت ایجاد شده برای عرضه سیانجی، حدود ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری شده و ما بعنوان یک کشور دارای شبکه مویرگی و زیرساخت پیشرفته در دنیا مطرح هستیم.
وی بیان داشت: ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سیانجی و ۴ میلیون خودروی دوگانهسوز در کشور داریم، اظهار داشت: ما یک شبکه آماده و بسیار ارزان در اختیار داریم که در حال حاضر تنها از نصف آن استفاده میکنیم، در حالی که ظرفیت بالقوه تولید و عرضه آن؛ بدون سرمایهگذاری ۲ برابر آن چیزی است که اکنون وجود دارد یعنی با همین شرایط و فقط با اندکی تبلیغات و فرهنگسازی و بدون سرمایهگذاری چندان بزرگ دستکم ۲۰ میلیون لیتر دیگر هم بنزین را پوشش میدهد، یعنی درواقع ۲۰ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف بنزین را ایجاد کرده و قابلیت این را دارد تا ۳۰ میلیون لیتر را هم جایگزین کند بدون اینکه نیاز به زیرساخت و سرمایهگذاری آنچنانی داشته باشد.
وی درباره احتمال تکرار تعطیلی جایگاههای سیانجی به دلیل کمبود گاز همانند آنچه سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: تعطیلی جایگاههای سیانجی بیشتر از جنبه علمیاتی؛ جنبه روانی و تبلیغانی داشت، کل مصرف سیانجی از گاز بسیار کم و فقط ۳ درصد است و تعطیلی جایگاهها در کل زمستان سال گذشته سرجمع یک ماه هم کمتر بوده است و کل آنچه از تعطیلی جایگاههای سیانجی صرفهجویی شد نزدیک صفر بود و چیزی هم نصیب شرکت گاز نشد، زیرا دارنده خودرو وقتی یک جایگاه تعطیل بود به جایگاه بعدی مراجعه میکرد، بنابراین دستاودی برای صرفهجویی نداشت، زیرا از یک طرف مصرف سیانجی ناچیز است و ناترازی را نمیتواند پوشش دهد، ضمن اینکه حذف سیانجی باتوجه به اینکه بخش بزرگی از خودروهای حمل و نقل عمومی سیانجیسوز هستند؛ امکانپذیر نیست.
سهرابی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم مشکل ناترازی گاز ربطی به سیانجی ندارد، مشکل باید ریشهای حل شود، یعنی سرمایهگذاری خوبی روی میادین گازی صورت گیرد، در کشور ما افزایش ظرفیت استاندارد و سالانه صورت نگرفته بنابراین این موضوع باید حل شود، بعبارت دیگر سیانجی بخش ناچیزی از مصرف است و کلیت توسعه پایدار را تحتالشعاع قرار نمیدهد.
منبع: ایلنا