اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 19 اردیبهشت 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه بازار انرژی
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=48139

ردپای مافیایی انرژی در واردات خودروهای برقی

13 آذر 1402 ساعت 15:18
ردپای مافیایی انرژی در واردات خودروهای برقی

رهروان دبیر انجمن جایگاه داران سی ان جی کشور به بازار گفت: متاسفانه برای واردات خودروهای برقی پای مافیایی انرژی در میان است که منافع ملی را نادیده و برنامه برای تولید خودروهای گازسوز ندارند.

به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از بازار

عباس علی آبادی وزیر صمت چندی پیش در گفت و گو اختصاصی با «بازار» اعلام کرد که سی ان جی سوخت آلوده مانند بنزین و سوخت های فسیلی باید فراموش شود. این درحالی است که بیشتر از ۲۰ درصد محصولات فولکس واگن، تویوتا، فورد و غیره را خودروهای گازسوز در کلاس سواری و تجاری تشکیل می دهد. باتوجه به اینکه در گذشته هزینه فراوانی برای استفاده از سوخت سی ان جی در کشور شده و به زعم کارشناسان مزیت رقابتی کشور نسبت به سایر کشورها نیز منبع غنی گاز و سوخت سی ان جی است، بدون استراتژی حرکت به سمت خودروهای برقی که فاقد زیرساخت هستند غیرمنطقی به نظر می رسد. در ادامه برای بررسی وضعیت خودروهای گازسوز در کشور با محسن رهروان دبیر انجمن جایگاه داران سی ان جی کشور به گفت و گو پرداختیم:

متاسفانه افرادی که به دنبال عرضه بیشتر خودروهای برقی در بازار به کمک چینی ها هستند، برنامه ای برای تولید محصولات گازسوز در کشور ندارند

* وزیر صمت مدتی پیش در گفت و گو با بازار اظهار داشت که خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی (بنزینی، گازوئیلی و گازسوز) فراموش خواهند شد، نظر شما در خصوص این اظهار نظر برای خودروهای گازسوز چیست؟

متاسفانه افرادی که به دنبال عرضه بیشتر خودروهای برقی در بازار به کمک چینی ها هستند، برنامه ای برای تولید محصولات گازسوز در کشور ندارند. به تازگی عباس علی آبادی وزیر صمت گفته است تنها راه حل معضل آلودگی هوا و ناترازی بنزین فقط «خودروهای برقی» است. سکان دار وزارت صمت مدعی شده که خودروهای گازسوز به اندازه خودروهای بنزینی «آلایندگی» دارد. این درحالی است که خودروسازان بزرگ دنیا مانند فورد، جنرال موتورز، فولکس واگن و غیره محصولات گازسوز در سگمنت های سواری و سنگین دارند. کشورهای صاحب فناوری خودروی برقی درحال توسعه وسایل نقلیه با سوخت سی ان جی و ال ان جی هستند. این کشورها که اکثریت دارای صنایع خودروسازی بزرگ هستند، در فضای مجازی کلید واژه «آلایندگی صفر» را برای سوخت گاز استفاده می کنند.

شاید نتوان با وزیر صمت مناظره در این مورد داشت، اما منتظر پاسخ عباس علی آبادی یا معاونینش در خصوص ارائه استدال مبنی بر آلایندگی خودروهای گازسوز هستیم

* عباس علی آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مدعی بود که خودروهای گازسوز به اندازه بنزینی آلودگی دارند، آیا آلایندگی ناشی از احتراق بنزین با سی ان جی برابر است؟

شاید نتوان با وزیر صمت مناظره در این مورد داشت، اما منتظر پاسخ عباس علی آبادی یا معاونینش در خصوص ارائه استدال مبنی بر آلایندگی خودروهای گازسوز هستیم. باتوجه به معضل آلودگی هوا و ناترازی بنزین جای تعجب دارد که چرا وزیر صمت چنین سخنانی را رسانه ای می کند. هرچند که ساختار اقتصادی کشور بر مبنای «اقتصاد تیول داری» است، در این ساختار ذینفعان، تعیین کننده سیاست های صنعتی و تجاری برای سیاستگذاران هستند. لذا در خودروهای برقی سرمایه هنگفت و سود قابل توجه برای ذینفعان آن نهفته است.

ردپای مافیایی انرژی در واردات خودروهای برقی| انحصار مپنا در ساخت ایستگاه های شارژ

چرا «مپنا» به صورت انحصاری در حال توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است، چرا برای ساخت این ایستگاه ها هیچ مناقصه یا فراخوانی برگزار نشد؟

* به بحث سود تولید، واردات و عرضه خودروهای برقی در کشور اشاره داشتید، این سود چگونه شامل ذینفعان می شود؟

تیم جدیدی که سکان هدایت وزارت صمت را عهده دار شدند از سرمایه گذاران بخش خصوصی صنعت برق و نیرو هستند، در اینجا می توان دریافت که سود قابل توجهی در تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی نهفته است. قانونی تحت عنوان رفع موانع تولید وجود دارد که ماده ۱۲(مصوب مجلس شورای اسلامی) این قانون اعلام کرده که هر کسی بتواند با ارائه راهکاری سبب «یک لیتر» واردات بیشتر یا مصرف کمتر فرآورده های نفتی اعم از بنزین و گازوئیل شود، دولت موظف به خرید محصول آن سرمایه گذار براساس میزان مابه التفاوت نرخ فروش فرآورده های نفتی با نرخ فوب خلیج فارس تحت عنوان مشوق است. اگر تیراژ و عرضه خودروهای برقی بیشتر شود، مابه التفاوت بنزین با احتساب نرخ میانگین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر یک لیتر که کاهش یابد، سود بسیار فراوانی را شامل سرمایه گذاران صنعت برق می کند. بنابراین می توان دریافت که چرا «مپنا» به صورت انحصاری در حال توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است. چرا برای ساخت این ایستگاه ها هیچ مناقصه یا فراخوانی برگزار نشد و مپنا از تامین تا واردات خودروهای برقی حضور دارد؟

* به تازگی وزارت صمت حدود ۴ میلیارد دلار به خرید و واردات خودروهای برقی اختصاص داده است، نظر شما در خصوص این تخصیص چیست؟

در حال حاضر روزانه بیشتر از ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم، اگر ۳۰ میلیون لیتر از این مقدار را فرضا با خودروهای برقی تامین کنند، اقتصاد متولیان انرژی بسیار متحول خواهد شد. باتوجه به عدم زیرساخت خودروهای برقی در کشور، چرا این کاهش مصرف را با خودروهای گازسوز ایجاد نمی کنند؟ پیمانکاران و جایگاه داران سی ان جی وضعیت اقتصادی نامطلوبی دارند، وزارت نفت هزینه این صنف و صنعت را پرداخت نمی کند. این درحالی است که به تازگی ۲ میلیارد دلار به خودروسازان و ۲.۱ میلیارد دلار به شهرداری تهران جهت واردات و خرید خودروهای برقی اختصاص دادند.

متاسفانه برای واردات خودروهای برقی پای مافیایی انرژی در میان است که منافع ملی را نادیده می گیرند

* مدعیان واردات خودروهای برقی با علم به عدم زیرساخت ها می گویند کشور چین با این محصولات از معضل آلودگی هوا نجات یافت بنابراین باید ناوگان حمل و نقل عمومی برقی شود، آیا این موضوع اثرگذاری کوتاه مدت دارد؟

در همه کشورهای پیشرفته، همسایه و حتی چین محصولات گازسوز در ناوگان تاکسیرانی آن ها وجود دارد، مزید اطلاع سیاستگذاران صنعتی کشور باید اشاره داشت که در کشور چین صف ایستگاه های سی ان جی از پمپ های بنزین شلوغتر است. متاسفانه برای واردات خودروهای برقی پای مافیایی انرژی در میان است که منافع ملی را نادیده می گیرند. تمام صنعتگران کشور از وزیر صمت این سوال را دارند؛ در فصل گرما شهرک های صنعتی نزدیک تهران دو روز در هفته برق نداشتند، با توسعه خودروهای الکتریکی، برق مورد نیاز مصرف آن ها را چگونه تامین خواهید کرد؟ مانع توسعه خودروهای برقی نیستیم، اما باتوجه به هزینه های تحمیلی به کشور توام با صرف منابع و ایجاد ناترازی در تامین برق بهتر نیست خودروهای گازسوز توسعه یابند؟ باید به وزرای صمت و نفت یادآور شد که بیشتر جایگاه های سی ان جی که با صرف هزینه هنگفت احداث شدند، درحال ورشکستگی هستند.

مطالب مرتبط

بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ
بازار انرژی

بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

توسط زهرا رجایی
17 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در راس هیأتی از معاونان و مدیران صندوق و مدیران...

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند
بازار انرژی

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

توسط زهرا رجایی
16 اردیبهشت 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین شرکت آب و فاضلاب منطقه ۴ تهران روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، میزبان گروهی از...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان‌کرد:
جذب سرمایه‌های مردم در صنعت پتروشیمی

با هدف بررسی وضعیت شرکت ها؛
بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

مدیرعامل آبفای منطقه ۴: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

صادرات پتروشیمی به ۳۴.۸ میلیون تن می‌رسد

حجم آب سدهای کشور چقدر شده است؟

در نیمه اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
ثبت ارزش ۷.۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

در چهاردهمین روز اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛ ثبت ارزش ۳۹.۸ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه

تدوین۳۶ بسته مدیریت مصرف برق برای تابستان ۱۴۰۴

رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی به روسیه

صدور قبض برق پرمصرف‌ها ۱۵ روزه شد

ایران در تنگنای LNG؛ فرصت‌های از دست‌رفته در بازار جهانی گاز مایع

پتروشیمی چین، محصول سیاست‌های بلندمدت/ چگونه دولت پکن بازی را عوض کرد؟

معاملات بورس انرژی به 8487 میلیارد ریال رسید

قبض آب با طعم گرانی؛ تعرفه جدید اعلام شد

در هفته منتهی به دهم اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
۵۹ درصد ارزش بازار بورس انرژی ایران در رینگ بین‌الملل ثبت شد

ایران اکسپو ۲۰۲۵ دروازه ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی

امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک سپه با شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی

مجوز پروژه پتروشیمی میانکاله لغو شد

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است