به گزارش اقتصاد انرژی ؛سهشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ بود که مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی در سال جاری قطع میشود. برخلاف آنچه تظاهر می شد، قطع سهمیه تاکسی های آنلاین اما مساله تازه ای نبود. آنگونه که احسان نصر معاون عملیاتی شرکت تپسی می گوید: اختلال در پرداخت سهمیه سوخت رانندگان تاکسی های آنلاین به اسفند سال ۱۴۰۱ برمی گردد.
اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین مابه التفاوت قیمت سوخت آزاد و یارانه ای به اعتبار بانکی رانندگان تاکسی های آنلاین واریز شده که آن هم مربوط به کارکرد ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ بوده است
بررسی های بازار نشان می دهد که اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین مابه التفاوت قیمت سوخت آزاد و یارانه ای به اعتبار بانکی رانندگان تاکسی های آنلاین واریز شده که آن هم مربوط به کارکرد ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ بوده است.
با وجود اینکه بیش از یک سال از عدم پرداخت اعتبار سوخت تاکسی های آنلاین می گذرد اما شرکت پخش فرآورده های نفتی تا کنون هیچ پاسخ مشخصی در اینباره نداده و حالا هم که تصمیم به حذف این سهمیه گرفته شده معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار معوقات قبلی است.
گرانی کرایه تاکسی های آنلاین در راه است؟
مطابق با بررسی های انجام شده مطابق با نوع خودرو، سوخت سهمی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از سبد هزینه های رانندگان تاکسی های آنلاین را به خود اختصاص می دهد.
با تصمیم شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر عدم اختصاص کمک هزینه سوخت به رانندگان تاکسی های آنلاین، سهم سوخت از سبد هزینه های رانندگان حدود ۲ برابر شده و به طور متوسط به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت
حالا اما با تصمیم شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر عدم اختصاص کمک هزینه سوخت به رانندگان تاکسی های آنلاین، سهم سوخت از سبد هزینه های رانندگان حدود ۲ برابر شده و به طور متوسط به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش هزینه ها در شرایطی رخ می دهد که عمده رانندگان فعال در تاکسی های آنلاین در دهک های پایین درآمدی قرار دارند. لازم به یادآوری است که در شرایط عادی (با در نظر گرفتن یارانه سوخت) ۳۵ الی ۴۰ درصد درآمد یک راننده فعال در تاکسی های آنلاین صرف هزینه های همچون استهلاک، کمیسیون و سوخت می شود.
کارشناسان معتقدند که افزایش هزینه های سوخت رانندگان تاکسی های اینترنتی می تواند باعث کاهش تمایل به فعالیت در کاربران در این استارت آپ های اینترنتی شده و این موضوع اثر منفی بر توازن عرضه و تقاضا و همچنین قیمت تمامشدهی سفر میگذارد. بنابراین تبعات این تصمیمها علاوه بر کاربران راننده اسنپ متوجه بیش از میلیون ها کاربر مسافر این سامانه نیز خواهد شد و اثر تورمی جدی در این حوزه خواهد داشت.
بد نیست که بدانید تاکسی های آنلاین سهمی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سیستم حمل و نقل کشور را دارند.
داستان پرداخت سهمیه یارانه ای به تاکسی های آنلاین از کجا شروع شد؟
سال ۹۸ که دولت تصمیم به تغییر قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت گرفت، برای جلوگیری از انتقال بار تورمی این تصمیم اقتصادی به سیستم حمل و نقل و مردم سازو کاری برای تاکسی های آنلاین تعریف شد. قرار بر این بود که علاوه بر سهمیه عمومی، مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد و دولتی به حساب رانندگان تاکسی های آنلاین واریز شود. داستان اینگونه بود که شخص با استفاده از کارت سوخت شخصی سوخت گیری را انجام می داد و بعد از آن بر اساس پیمایش و میزان مصرف بنزین مابه التفاوت قیمت بنزین آزاد و بنزین سهمیهای را به صورت نقدی دریافت میکرد.
شیوه کار بر این بود که در بیست ام هر ماه مابه التفاوت قیمت سوخت آزاد و یارانه ای به اعتبار بانگی رانندگان تاکسی های آنلاین ریخته شد. بر اساس آنچه مصوب شده بود، رانندگانی که بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش در ماه انجام می دادند، متناسب با مسیر طی شده تا سقف ۲۵۰ لیتر کمک هزینه سوخت دریافت می کردند.
کمک هزینه سوخت تاکسی های آنلاین چقدر بود؟
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که رانندگان تاکسی های چه مقدار کمک هزینه سوخت دریافت می کردند. بر اساس آنچه در دولت به تصویب رسیده این مقدار متناسب با پیمایش رانندگان متفاوت است. البته دریافت این اعتبار یک پیش شرط دیگر هم داشت و آن این بود که تنها به رانندگانی که ماهانه بیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش در ماه انجام دهند، این سهمیه اختصاص پیدا می کرد.
حداکثر سقف تعیین شده برای کمک هزینه سوخت (مابه التفاوت بنزین یارانه ای به قیمت ۱۵۰۰ تومانی با بنزین آزاد به قیمت ۳ هزار تومان) در ماه ۲۵۰ لیتر در ماه بود. در واقع رانندگان تاکسی های آنلاین می توانستند تا سقف ۴۰۰ هزار تومان کمک هزینه سوخت دریافت کنند. اما با این تصمیم جدید در عمل این یارانه حذف شده است.
معاون یکی از استارت آپ های فعال در حوزه تاکسی های آنلاین: ما دیگر نمی توانیم جوابگوی این کاهش حمایت ها و رشد هزینه ها برای رانندگان باشیم. منطقی هم نیست که انتظار داشته باشیم این هزینه ها به صورت تمام و کمال از جیب راننده پرداخت شود. البته بخشی از این رشد هزینه از طریق مشوق ها از طریق خود استارت آپ های تاکسی های اینترنتی جبران خواهد شد، اما بخشی از آن هم متاسفانه از طریق افزایش قیمت ها پوشش داده می شود که باعث افزایش فشار مالی به مشتریان و مسافران این تاکسی های اینترنتی خواهد شد
معاون یکی از استارت آپ های فعال در این حوزه به بازار می گوید: ما دیگر نمی توانیم جوابگوی این کاهش حمایت ها و رشد هزینه ها برای رانندگان باشیم. منطقی هم نیست که انتظار داشته باشیم این هزینه ها به صورت تمام و کمال از جیب راننده پرداخت شود. البته بخشی از این رشد هزینه از طریق مشوق ها از طریق خود استارت آپ های تاکسی های اینترنتی جبران خواهد شد، اما بخشی از آن هم متاسفانه از طریق افزایش قیمت ها پوشش داده می شود که باعث افزایش فشار مالی به مشتریان و مسافران این تاکسی های اینترنتی خواهد شد. باید تاکید کنم که رشد قیمت ها به هیچ وجه برای رانندگان و استارت آپ های تاکسی های اینترنتی مطلوب نیست.
با توجه بعه ابلاغ جدید این تصمیم، معوقات قبلی تکلیفش چیست؟
همانطور که اشاره شد شرکت پخش فرآورده های نفتی حدود ۱۴ ماه است که کمک هزینه سوخت تاکسی های آنلاین را پرداخت نکرده و پاسخ مشخصی هم برای آن ارائه نکرده است. نصر معاون عملیاتی تپسی در اینباره به بازار می گوید: متاسفانه درباره معوقات قبلی هم پاسخ دقیق و شفافی اعلام نشده و کاملا وضعیت پرداخت کمک هزینه سوخت یارانه ای برای تاکسی های آنلاین بلاتکلیف است. با وجود پیگیری های متعدد شرکت پخش و پالایش تا حالا درباره پرداخت یا عدم پرداخت این کمک هزینه ها از تاریخ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی پاسخی نداده است.
او گفته که در آخرین مکاتباتی که ما انجام دادیم اعلام شده که به دلیل تجمیع یک سری حساب های شرکت پخش و وزارت نفت یک خلایی در پرداخت کمک هزینه ها ایجاد شده است.
سالاری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عملکرد ضعیفی را در زمینه هایی همچون تامین نیاز سوخت کشور، جلوگیری از قاچاق، افزایش ظرفیت تولید بنزین و احداث پتروپالایشگاه از خود به نمایش گذاشته، حالا این بار مصوبه دولت را زیر پا گذاشته و پاسخ مشخصی در این خصوص ارائه نکرده است.