به گزارش اقتصاد انرژی، با وجود مصوبه سال 98 مبنی بر تبدیل بیش از یک میلیون دستگاه خودروهای بنزینسوز فعال در حملو نقل عمومی به خودروهای دوگانهسوز CNG بهصورت رایگان که محل هزینههای آن هم مشخص شده بود، در سالهای اخیر، اجرای این مصوبه بهکندی پیش رفت و عملا متوقف شد و صنعت CNG که میتوانست بار ناترازی بنزین را کم کرده و حتی این ناترازی را به کلی رفع کند، با بیمهری مسئولان وقت وزارت نفت مواجه شد.
هماکنون بین 21 تا 23 میلیون مترمکعب CNG در روز در کشور بهمصرف میرسد و به همین اندازه ظرفیت افزایش سهم CNG در سبد حملونقل سبک کشور، با زیرساختهای فعلی وجود دارد، بنابراین برای رفع ناترازی 20 میلیون لیتری بنزین، تنها راهکار توسعه CNG میتواند در کوتاهمدت با سیاستگذاری درست و بدون هزینهسازی برای دولت، پاسخگو باشد.
اگر توسعه CNG متوقف نشده بود و اجرای کامل مصوبه شورای عالی اقتصاد پیگیری میشد، امروز میتوانستیم حداقل مصرف روزانه CNG را به 35 میلیون مترمکعب در روز رسانده و حدود 12 تا 14 میلیون لیتر مصرف بنزین را بیش از آمار فعلی، با مصرف CNGجایگزین کنیم. در این صورت بخش اعظمی از ناترازی بنزین رفع شده بود.