به گزارش اقتصاد انرژی،در اول ماه موزه قصر تهران میزبان سومین نشست سلسلهوار مسئولیت اجتماعی سازمانی بود. این نشست با محوریت مدیریت استراتژیک ذینفعان و با حضور خانم سیده سمیه رضوی و آقای رضا آزاد بخش، و سخنرانی آقای آرمان خالقی آغاز شد.در این جلسه، موضوعات مهمی نظیر شناسایی و تحلیل ذینفعان شهرداری، مدیریت ریسک و مشارکت راهبردی با ذینفعان مورد بررسی قرار گرفت. آقای خالقی در سخنرانی خود بر اهمیت احساس راحتی و خوشحالی شهروندان در زندگی شهری تأکید کرد و گفت: “شهرداری باید به نیازها و مطالبات شهروندان پاسخگو باشد.” او همچنین به ضرورت مشارکت مردم در تأمین هزینههای خدمات اجتماعی و جلوگیری از معضلات اجتماعی اشاره کرد و افزود: “برای بازگرداندن اعتبار اجتماعی شهرداری، توانمندسازی افراد و خودسازی آنها ضروری است.”
در ابتدا با سخنرانی آقای آرمان خالقی آغاز شد و بیان کردند : شهرداری باید بتواند کاری کند که شهروندان برای زندگی در آن شهر احساس راحتی و خوشحالی کنند و باید بررسی کرد که کدام پایتختها در کشورها جذابیت بیشتری دارند و از آنها الگو گرفت. همچنین برای ارتقای شهر در شهرداری باید مشارکت مردم در نظر گرفته شود و پاسخگوی مطالبات افراد باشد؛ زیرا که سرمایه اجتماعی شهرداری از دست رفته است و نیاز است تا افراد در تامین هزینههایی مانند خدمات اجتماعی از فقر و فحشا تا سایر معضلات اجتماعی، مشارکت کنند. در دقایق میانی جلسه پرسش و پاسخ صورت گرفت و افراد مسائل مد نظر خود را در میان گذاشته و توسط آقای خالقی و دیگر کارشناسان پاسخ داده شد و در پایان ذکر شد که شهرداری باید زمینه مساعد برای رشد جامعه و رشد تشکلها را فراهم کند تا از معضلاتی مانند پولشویی و امثالهم جلوگیری گردد و شهرداری بتواند اعتبار اجتماعی از دست رفته خود را برگرداند و تقویت کند که این امر مستلزم توانمندسازی و خودسازی افراد و توانایی آنها در مستندسازی میباشد.
در ادامه، آقای آزاد بخش به تشریح نکات کلیدی درباره ذینفعان سازمانی پرداخت و مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمانی را تعریف کرد. وی این مسئولیت را فراتر از الزامات اقتصادی دانست و بر اهمیت توجه به نظاممند ذینفعان در اهداف بلندمدت سازمان تأکید کرد.
بخش دوم با سخنرانی آقای رضا آزادبخش برگزار شد و در ادامه سلسله نشستهای مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مدیریت استراتژیک ذینفعان مطالبی مورد بحث قرار گرفت و هدف آن است تا نقش ذینفعان را تحلیل و بر پروژههای مسئولیت اجتماعی نگاهی داشته باشیم که در شهرداری تهران در کدام مناطق میتوان ذی نفعان را در تصمیم گیریها و پروژههای اجرایی مشارکت داد. ابتدای جلسه، پرسش و پاسخی در خصوص اطلاع کارشناسان از مفهوم ذینفعان و نقش آنها انجام شد و سپس مفهوم ذینفع و اهمیت مفهوم مدیریت ذینفعان در دنیای امروز مورد بررسی قرار گرفت و توضیح داده شد که یک سازمان و شرکت باید تعهدی اخلاقی و کنشگرایانه نسبت به جامعه خود داشته باشد. در نتیجه هر سازمانی یک ماموریت و چهارچوب برای وجودیت خود دارد که بدون آن رسالت خود را نمیتواند ایفا کند و باید بتواند بر اساس مسئولیت اجتماعی سازمانی، بین منافع جامعه در راستای وجوه اصلی توسعه پایدار و ماموریتهای خود یک توازن از راه کنشگری اخلاقی ایجاد کند و اگر بتواند گامی موثر بردارد، آنجاست که نقش ذینفع شکل میگیرد. در همین راستا مفهوم مسئولیت اجتماعی به معنای تعهد سازمان و مسئولیتی فراتر از الزامات اقتصادی در راستای اهداف بلند مدت و با در نظر داشتن نظام مند ذینفعان در همه سطوح سازمان ایجاد میگردد که در این قسمت از جلسه پرسش و پاسخی از کارشناسان در خصوص مفهوم کنشگری و مسئولیت اجتماعی سازمانی صورت گرفت. این جلسه به صورت کاملاً کارگاهی و با مشارکت افراد انجام شد و نظرات کارشناسان شهرداری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و افراد دیدگاههای خود را بیان کرده و با یکدیگر مورد بحث و گفتگو قرار دادند و انتظار می رود در ادامه جلسه، دستهبندی ذینفعان در بخش شهرداری نیز به صورت کاملاً عملی، اجرایی شوند و مدلی داخلی درون سازمان شهرداری اجرا گردد. در واقع ذینفعان به دو دسته از جمله ذینفعان خارجی یعنی افراد یا گروههایی که خارج از سازمان قرار دارند اما تحت تاثیر عملکرد آن هستند که شامل مشتریان و تامین کنندگان و جامعه محلی می باشند و ذینفعان داخلی یعنی افرادی که به طور مستقیم با سازمان در ارتباط هستند که شامل کارکنان و مدیران و سهامداران میباشند. در نهایت ذینفعان مختلف مجموعه شهرداری بر اساس مدل طبقهبندی ذینفعان انجام شد.
بعد از جلسه دوم افراد از موزه قصر تهران بازدید کرده و کارشناسان موزه اطلاعاتی در خصوص تاریخچه و اقداماتی که در موزه قصر در گذشته انجام میشد، توضیحاتی به کارشناسان شهرداری ارائه دادند.
بخش پایانی نشست به صورت کارگاهی و مشارکتی برگزار شد. در این بخش، کارشناسان با استفاده از کاربرگهای توزیع شده به تبادل نظر درباره شناسایی و تحلیل ذینفعان پرداختند و اساتید دوره به پرسشها و دغدغههای حاضرین پاسخ دادند.
بخش سوم نیز با صحبتهای خانم رضوی آغاز شد و توسط کاربرگهایی که توزیع شد، کارشناسان مفهوم مسئولیت اجتماعی را بررسی کردند و ذینفعان را دستهبندی کرده و ریسکها، تهدیدها و ابزار پایش و فرصتهای موجود را بررسی کردند. در ادامه آقای آزادبخش درباره انتظارات و نیازها صحبت کردند که انتظارات به معنای توقعات بیشتر و فراتر از نیازهای اساسی ممکن است که شامل شفافیت اخلاق مداری و رعایت حقوق ذینفعان میباشد و نیازها به معنای خواستهها و الزامات پایهای که ذینفعان برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند، تعریف میشود.
وی افزود اگر سازمانی بخواهد به بلوغ برسد، باید انتظارات ذینفعان خود را بالاتر برده و در مورد اینکه چگونه نیازها و انتظارات ذینفعان را شناسایی کنیم، صحبت شد که گروههای متمرکز نظرسنجی و پرسشنامهها و مصاحبههای عمیق و تحلیل شکایات و بازخورد ها میتواند گامی موثر باشد و در همین راستا مدیریت نیازها و انتظارات با ارزیابی و بازیابی مستمر و تدوین استراتژیهای پاسخ دهی و تنظیم برنامههای ارتباطی، امری تاثیرگذار در این عرصه میباشد. سپس درباره ریسکها صحبت شد که ریسک از جنس عدم قطعیت بوده و به هرگونه عدم قطعیت یا تهدیدی گفته میشود که میتواند بر اهداف سازمان تاثیر بگذارد و میتواند ناشی از عوامل داخلی یا خارجی باشد و ممکن است شامل جنبههای متفاوت باشد.
در پایان جلسه نیز یک مدل سه بعدی از پاسخ به تقاضای ذینفعان با شناسایی و تحلیل ریسک ذینفعان ارائه شد. این نشست به عنوان فرصتی مناسب برای ارتقاء فهم و همکاری میان شهرداریها و ذینفعان تلقی میشود و امید میرود که نتایج آن در بهبود خدمات شهری مؤثر واقع شود.