به گزارش اقتصاد انرژی، براساس آمار وزارت نفت، دولت در سال گذشته سه میلیارد دلار بنزین وارد کرده است که معادل 11 میلیون لیتر در روز میشود. با ادامه روند فعلی، پیشبینی میشود تا پایان دولت چهاردهم در سال 1407، ناترازی بنزین به 40 میلیون لیتر در روز برسد. ناترازی بنزین به معنای تفاوت بین مصرف و تولید استاندارد بنزین در 10 پالایشگاه بزرگ کشور است.
همچنین، بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، رکورد ناترازی بنزین در حال حاضر به سال 1384 و 29 میلیون لیتر در روز برمیگردد. اما به نظر میرسد که این رکورد در دولت چهاردهم شکسته شود، مگر اینکه اقدامات اصلاحی انجام گیرد. در این میان، افکار عمومی خودروسازان داخلی را مقصر اصلی ناترازی بنزین میدانند.
در خصوص مصرف بنزین خودروهای ایرانی، ادعا شده که مصرف سوخت آنها دو تا سه برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است. این موضوع در رسانهها بارها مطرح شده که اگر خودروسازان داخلی خودروهای باکیفیت تولید میکردند، مصرف بنزین کاهش مییافت و ایران میتوانست یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین در جهان باشد. طبق آمار آژانس بینالمللی انرژی، میانگین مصرف بنزین در خودروهای «در حال تردد» در دنیا 7.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است. در ایران، با در نظر گرفتن انواع خودروها و مشخصات آنها، این مقدار 9.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر تخمین زده میشود. بنابراین، مصرف بنزین خودروهای ایرانی فقط 28 درصد بیشتر از میانگین جهانی است، نه 100 تا 200 درصد. نکته جالب این است که مصرف خودروهای ایرانی در مقایسه با آمریکا تنها 7 درصد بیشتر است. در حقیقت، مقایسه مصرف سوخت یک خودروی بیکیفیت ایرانی با یک خودروی هیبرید در آمریکا درست نیست، چرا که باید مصرف سوخت کل ناوگان خودرو در هر دو کشور را مقایسه کرد.