به گزارش اقتصاد انرژی، در هفتمین نشست از مجموعه سلسله نشستهای اشتراک و انتقال تجربه مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران که توسط دبیرخانه مسئولیتهای اجتماعی شهر تهران در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، جناب آقای سپهر صالحی تجریشی از شرکت آریاکوپلینگ به ارائه تجربیات شرکت خود در حیطه مسئولیت اجتماعی پرداختند. در این نشست سرکارخانم مریم زارع (رئیس مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران) راهبري نشست را برعهده داشتند.
در این نشست جناب آقای سپهر صالحی تجریشی در ابتدا به حیطه فعالیت شرکت آریا کوپلینگ اشاره نموند که شامل طراحی و ساخت قالبهای صنعتی، تولید قطعات پلاستیکی و فلزی و تولید اتصالات STORZ برای صنعت آتشنشانی بوده است.
در ادامه ایشان به معرفی ۷ مبحث اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت خود مطابق با استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ پرداختند که شامل سرفصلهایی همچون حقوق بشر، توسعه و مشارکت جامعه، حاکمیت سازمانی، شیوههای کاری، مسائل مصرفکنندگان، محیطزیست و شیوههای عملیاتی منصفانه است و سپس اقدامات خود در هر کدام از بخشهای نام برده شده را تشریح کردند.
ایشان تاکید کردند این شرکت در راستای عمل به تعهدات خود در بخش “شیوههای کاری و حقوق بشر”، اقداماتی نظیر تعیین مشاوره و روانکاوی سازمانی برای پرسنل، عدم تبعیض سن و جنسیت برای جایگاههای مدیریتی، استقرار سیستم تصفیه آب و هوا در شرکت و عدم تبعیض در گذراندن دورههای آموزشی برای پرسنل و حمایت از رشد و توسعه فردی آنان، تدوین برنامه سلامت، اجرای معاینات ادواری و بیمههای تکمیلی و حمایت از احداث فضای ورزشی، پرداخت کمک هزینه آموزشی و لحاظ کردن ماموریت به جای مرخصی برای دورههای آموزشی مرتبط و اعطای هدایا و بستههای مناسبتی را انجام داده است. بهرهمندی از مشاوران سازمانی در واحدهای مختلف به منظور توانمندسازی، استخدام افراد توانیاب و توجه به امور مربوط به تغذیه پرسنل، در نظر گرفتن سرویس ایاب و ذهاب و بیمه تکمیلی و تهیه لباس کار مناسب و سال غذاخوری مطلوب از جمله سایر اقدامات انجام شده این شرکت در بخش شیوههای کاری و حقوق بشر است.
ایشان در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در بخش مسائل مربوط به “مصرفکنندگان و شیوههای عملیاتی منصفانه” پرداختند که شامل در نظر گرفتن واحد برنامهریزی فروش به جهت اطمینان از ارسال محصولات تولید شده به شیوه درست و دقیق و به موقع، ایجاد رقابت و بازاریابی منصفانه و جبران خسارت، توسعه فضای انبارش و دپوی محصولات به جهت در دسترس بودن محصولات برای مصرفکنندگان، وجود لیست قیمت واحد قابل دسترس برای همه با هدف برخورداری از شفافیت مالی، توسعه و تثبیت شبکه توزیع، ارتباط با سازمانها و نهادها و متخصصین و کارشناسان در کل کشور با هدف قرار گرفتن در متن اتفاقات صنعت بوده است.
اقدامات انجام شده این شرکت در بخش “محیط زیست و توسعه تکنولوژی” نیز شامل بازیافت مواد آلاینده برای محافظت از محیطزیست بومی به جهت اجتناب از آلودگی، جایگزینی دستگاه پانچ با دو دستگاه لیزر، افزایش دقت و سرعت تولید توام با حذف آلودگی صوتی، نصب دستگاه دایکست رباتیک جدید با هدف کاهش خطای ریختهگری، افزایش ظرفیت و دقت بسیار بالای تولید برای اولین بار در صنعت آتشنشانی، استفاده از ماشین پرس بریک با هدف افزایش ظرفیت و دقت و قابلیت تنوع بیشتر در ویژگیهای ابعادی و تولید محصولات جدید، استفاده از دستگاههای جوش لیزری با هدف افزایش دقت و استحکام جوشکاری توام با زیبایی بوده است.
در بخش “توسعه و مشارکت اجتماعی” نیز این شرکت اقداماتی نظیر توسعه منابع انسانی سازمانی به ۱۵۰ نفر در ۲ سال گذشته و بهسازی خیابانهای پیرامون سولههای صنعتی، ساخت مستند پیشکسوتان آتشنشانی و ارائه خدمات با تخفیف به آسایشگاه کهریزک و بچههای آسمان، حمایت از جوانان در سه دوره مسابقات استارتاپی را انجام داده است.
ایشان همچنین در ادامه به ارائه دستاوردهای مسئولیت اجتماعی خیریه زنو پرداختند و خاطر نشان کردند که ایران به عنوان یکی از کشورهایی که آمار سوختگی آن در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، قابل توجه است، همواره با چالشهای متعددی در حوزه بهداشت و سلامت روان مواجه بوده است. بر اساس گزارشهای اعلام شده، آمار سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط آمار جهانی است و سالیانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور ایران دچار سوختگی میشوند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر برای درمان به مراکز درمانی مراجعه میکنند و موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که افراد دچار آسیب سوختگی در کنار انجام مراحل درمانی، با آسیبهای روانی اجتماعی پس از سوختگی روبرو میشوند.
به همین دلیل موسسه مردم نهاد زنو در سال ۱۴۰۰ به همت مهندس سپهر صالحی تجریشی و در راستای حمایتهای روانی اجتماعی از افرادی که دچار سوختگی شدهاند، تاسیس شده است. اهداف زنو شامل ارائه خدمات مشاوره به منظور بهبود و ارتقای سلامت روان افراد رهیده از سوختگی، مهارت آموزی افراد رهیده از سوختگی به منظور توانمندسازی اجتماعی و روانی آنان، فرهنگسازی اجتماعی به منظور تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به افراد رهیده از سوختگی و تلاش در جهت حضور فعال افراد رهیده از سوختگی در جامعه است.
ایشان ارزشهای موسسه خیریه زنو را مواردی چون اثربخشی، نوعدوستی، مسئولیتپذیری، رشد و توسعه و ایجاد اعتماد و اطمینان دانستند و تاکید کردند که این موسسه در راستای شناسایی و تشکیل جامعهای از رهیدگان سوختگی تلاش میکند تا با نگرش به مفهوم توسعه فردی، زمینههای بازشناسی توانمندیها و پرورش ارزشهای اجتماعی افراد را فراهم کند و چشم انداز زنو در پیمودن این مسیر، تعهد به فرهنگساری و توانمندسازی پایدار است تا در راستای حفظ کرامت انسانی و پذیرش اجتماعی؛ کیفیت زندگی رهیدگان از سوختگی را بهبود بخشد.
رهیدگان از سوختگی، سازمانها و ایستگاههای آتشنشانی، کادر درمان بخش سوختگی، پزشکان جراح پلاستیک و بیمارستانها و مراکز درمانی سوختگی مخاطبان موسسه خیریه زنو را تشکیل میدهند و خدمات زنو شامل مشاوره روان درمانی و روانشناختی توسط تیم مشاوره مجرب، برگزاری دورههای آموزشی و مهارتآموزی با مشارکت اساتید حرفهای و انجام فعالیتهای گروهی در راستای توانمندسازی و جامعهسازی بوده است. زنو با رویکرد پژوهشمحور تلاش دارد با ارائه خدمات رایگان، زمینههای پذیرش آسیب سوختگی و خودشناسی را در افراد فراهم کند تا سهمی موثر در بهبود کیفیت زندگی رهیدگان سوختگی داشته باشد.
دوره نویسندگی خلاق، دوره فنبیان و اجرا و سخنوری، دوره نقاشی خط و نقاشی برجسته، دوره دیجیتال مارکتینگ، دوره اینستاگرام مارکتینگ، دوره ساخت زیورآلات، دوره فروش و بازاریابی، دوره آموزش زبان انگلیسی، دوره مبانی هنرهای تجسمی، دوره حسابداری، دوره مهارتهای کامپیوتری، دوره عکاسی و ویرایش عکس و دوره سفالگری از جمله دورههای آموزشی ارائه شده توسط موسسه خیریه زنو به جامعه رهیدگان از سوختگی است.