جلال علمدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: در 10 ماهه نخست امسال تعداد 262 هزار و 361 تماس از طریق شهروندان با مرکز ارتباط با مشتریان آبفای استان یزد (مرکز CRM ) ثبت و رسیدگی شده است.
او افزود: از این تعداد 89 هزار و 749 تماس بصورت خویش خدمت ؛ شامل پرداخت قبض، اعلام کارکرد کنتور، اطلاع رسانی مدارک و سوالات متداول و 172 هزار و 612 تماس از سوی کارشناسان این مرکز بصورت 24 ساعته و در طول ایام هفته ثبت و پاسخگویی شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد اظهار داشت: در 10 ماهه نخست امسال بیش از40 هزار پرونده حادثه آب و فاضلاب به این مرکز اعلام که توسط اکیپ های امدادی آب و فاضلاب رفع شده است.
علمدار گفت: مشترکین آب و فاضلاب استان میتوانند به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته و روزهای تعطیل، تمامی خدمات فروش و پس از فروش، ثبت حوادث و امداد رسانی، ثبت و پیگیری شکایات و تماسهای راهنمایی و پاسخگویی مشتریان را از درگاه تلفنی 122 و مرکز CRM دریافت نمایند.
اولین رویداد ایران من، جان و جهان من در قالب بوتکمپ آموزشی روز دوشنبه ۱۶ بهمنماه با حضور مسئولان کشوری، استانی و دانشگاهی به همراه برگزیدگان این رویداد در دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد؛ دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم ضمن اشاره به فرایند برنامهریزی و طراحی این رویداد گفت: با توجه به ضعفهایی که در تولید محتوای گردشگری و موج ایرانهراسی وجود داشت در نمایشگاه گردشگری دو سال قبل، تفاهمنامه همکاری معاونتهای فرهنگی وزارت علوم و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای برگزاری این رویداد ملی امضاء شد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشجویان در این رویداد که برای اولین بار در کشور برگزار میشود گفت: با توجه به ظرفیتهای بالای استان یزد و دانشگاه یزد، این استان و دانشگاه برای میزبانی این رویداد انتخاب شدند.
وی تصریح کرد: در معاونت فرهنگی وزارت علوم همواره بر استفاده از ظرفیت دانشجویان تاکید شده است. یکی از شاخصهای مهم طراحی شده در دفتر سیاستگذاری برای ارزیابی فعالیتها و عملکرد فرهنگی دانشگاهها، میزان استفاده از ظرفیت دانشجویان در برگزاری برنامهها است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از ۵ اولویتهای وزارت علوم، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی است. این مهم در فضای نوآوری اجتماعی تعریف میشود یعنی با استفاده از ذینفعان، مسالهای که خود ذینفعان با آن مواجه هستند را مرتفع کنیم.
دکتر ذوالفقارزاده اظهار کرد: شما دانشجویان بخشی از این ذینفعان هستید و امیدوارم در این رویداد و دوره آموزشی توانمندیهایتان ارتقای چشمگیری پیدا کند و تولیدات خوبی از ظرفیتهای بالای گردشگری ایران و یزد و فرهنگ کشور به دست آید.
وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این رویداد از دل ظرفیتهای گردشگری، فرهنگ غنی کشورمان را بتوانیم مخابره کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: برگزیدگان این رویداد که حاصل این مسیر طولانی هستند نباید رها شوند. این افراد بسیار با انگیزه هستند و میتوان به آنها کارهایی را در حوزه گردشگری واگذار کرد.
دکتر عباس کلانتری رییس دانشگاه یزد نیز در این مراسم ضمن تبریک ایامالله دهه فجر با بیان اینکه برگزاری این رویداد از جهات مختلف دارای اهمیت است گفت: بحث اشتغالزایی فارغالتحصیلان مقوله بسیار مهمی است که وزارت علوم نیز بر آن تاکید دارد. تمام سعی ما باید در راستای اشتغالزایی فازغالتحصیلان در رشتههای مختلف باشد.
وی افزود: یزد یک شهر گردشگری و میراث جهانی است و انتخاب شهر یزد و دانشگاه یزد برای برای برگزاری این رویداد انتخاب بهجایی بود.
وی با بیان اینکه در این رویداد کارگاههای خوبی تدارک دیده شده است گفت: تعامل دستگاههای مختلف برای برگزاری این کارگاهها قابل تقدیر است. این کارگاهها میتواند از حیث دانشجوپروری بسیار ارزشمند باشد.
وی در پایان سخنان خود گفت: عنوان این رویداد نیز مناسب این روزها است. افتخار همه ما این است که ایرانی هستیم و باید در حد توانمان برای سربلندی ایران تلاش کنیم.
حجتالاسلام محمدحسن تولائی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: دوست داشتن وطن جزیی از ایمان است. ما باید ظرفیتها را بشناسیم و ایران اسلامی را خوب درک کنیم.
وی با اشاره به تبلیغات منفی که علیه ایران وجود دارد و خودتحقیریهایی که در فضای مجازی دیده میشود گفت: شما دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم باید با دیدن و تحقیق کردن و ایجاد امید در همین فضاهای مجازی، ایران اسلامی را به خوبی پوشش دهید و جلوگیری کنید از چنین خودتحقیریهایی که باعث شرمساری است.
سیدمحمد رستگاری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروزه با عنایت استاندار یزد، مدیران استان و مسئولان دانشگاه یزد، شاهد توسعه همکاری دانشگاه و دستگاههای اجرایی هستیم.
وی با بیان اینکه استان یزد بیش از دههزار هکتار محوطه تاریخی دارد افزود: این استان ظرفیتهای بینظیری در حوزههای فرهنگی و گردشگری دارد و نیاز است این ظرفیتها با استفاده از تکنولوژی روز و تولید محتوای قوی، به دنیا نشان داده شود.
وی با اشاره به اینکه یزد مجموعه کامل گردشگری را در کنار هم دارد تصریح کرد: برای معرفی فرهنگ غنی و ارزشمند دارلعباده و دارالعلم نیاز به همافزایی بین بخشی است و این حرکتی که در دانشگاه یزد آغاز شده دیگر دستگاهها را نیز پای کار خواهد آورد که میتواند آثار خلاقانهای، برای معرفی بیشتر استانمان به دنبال داشته باشد.
رستگاری گفت: گردشگری باعث نزدیکی دلها، فرهنگها و ملتها به یکدیگر خواهد شد و باید در تولید محتوا به این امر توجه شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران امسال، ریاست ACD مجمع گفتگوی آسیایی را عهدهدار شده است، با پیگیریهای صورت گرفته استان یزد نیز به عنوان پایتخت گردشگری معرفی شده که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهایی که در استان یزد به ویژه در بحث معماری و مرمت وجود دراد ما میتوانیم از این ظرفیت و همچنی ظرفیت گفتگوهای دانشگاهی استفاده کنیم.
احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم با اشاره به اهمیت بحث گردشگری در حوزههای مختلف گفت: ما امروزه در یک نبرد سنگین به نام نبرد روایتها هستیم. راهبرد دشمن ما روایت یک سیاهچالگی از ایران است. این یک روایت ناجوانمردانه است که باید در مقابل آن یک استراتژی داشته باشیم و آن معرفی ایران زیباست.
وی با اشاره به اینکه ما در بحث روایت عقب هستیم افزود: ما با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی که داریم نیازمند به روایت رسمی و مردمی هستیم. باید تکتک مردم را به هنر روایت مجهز کنیم.
وی تصریح کرد:هنر ما در روایت میتواند در معرفی ایران بسیار موثر باشد. ما راهی نداریم به جز اینکه با استفاده از ابزار قدرتمند هنر، آنچه که هست را روایت کنیم. در این صورت قطعا همه دنیا به حیرات وا داشته خواهند شد.
دکتر محسن رفیعیان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد و رییس این رویداد با اشاره به اهمیت بحث گردشگری گفت: صنعت گردشگری یکی از حوزههایی بود که در زمان بحران کرونا، افول شدیدی را تجربه کرد و نیاز به یک سری پیشران و تسهیلگر بود تا این صنعت مجددا فعال شود.
وی تصریح کرد: وزارت علوم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا دو سال پیش وارد مذاکره شدند و تشخیص داده شد رویدادی به نام رویداد ایران من با متولیگری دانشگاه یزد برگزار شود.
وی افزود: امروزه بحث تولید محتوای گردشگری عامل رانش از مبداء و جذب در مقصد محسوب میشود. برنامهریزان گردشگری در دنیا برای بازارهای هدف به صورت ویژه تولید محتوا میکنند.
دکتر رفیعیان با بیان اینکه ۸۷۱ نفر از دانشگاههای سراسر کشور در این رویداد شرکت کردند اظهار کرد: طیفهای مختلف دانشجویان در دانشگاه، آینده شغلی خود را در صنعت گردشگری جستجو میکنند و امیدواریم برگزاری این رویداد بتواند مثمرثمر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه در این بوتکمپ آموزشی سه روزه جمعی از برگزیدگان حضور دارند اذعان کرد: این بوتکمپ از دو مرحله آموزشی، تئوری و آموزشی، عملی تشکیل شده است. روز اول و سوم کارگاههای آموزشی در محل دانشگاه یزد برگزار خواهد شد و روز دوم شرکتکنندگان در قالب اردوی تیمی برای تولید محتوای دو زبانه، به شهرستانهای هدف استان سفر خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این رویداد باعث ایجاد همافزایی شود و برای اعتلای ایران و شناساندن یزد و سایر نقاط ایران به بازارهای هدف گردشگری، قدم مثبتی برداریم و نقشآفرینیمان قویتر از پیش باشد.
دکتر سیدرضا بهادری دبیر علمی رویداد نیز در این مراسم گفت: بیش از هزار و ۱۰۰ اثر در حوزه عکس، کلیپ و پادکست به این رویداد ارسال و داوری شد و در این مراسم برگزیدگان این آثار حضور دارند.
وی ایرانهراسی را بزرگترین معضل حوزه گردشگری ایران در حال حاضر عنوان کرد و گفت: بسیاری از گردشگران خارجی با دید منفی وارد کشور میشوند و با دید به شدت مثبت به کشور خود باز میگردند.
وی گفت: هر تلفن همراهی میتواند ابزاری برای تولید محتوای حوزه گردشگری مثبت درجهت رفع ایرانهراسی و نشان دادن چهره واقعی گردشگری ایران به جهان باشد.
وی تصریح کرد: ایران جزء ده کشور برتر دنیا، به لحاظ داشتن جاذبههای تاریخی و فرهنگی و جزء پنج کشور دنیا به لحاظ جاذبههای طبیعتگردی است و این ظرفیت وجود دارد که ایران زیبا را به درستی به دنیا معرفی کنیم.
وی در ادامه گزارشی از روند انجام داوری آثار و همچنین برگزاری کارگاههای مختلف در این رویداد ارائه داد.
دکتر فائزه اسدیان مدیر برگزاری بوت کمپ رویداد ایران من نیز در این مراسم هدف اصلی برگزاری این بوتکمپ را مهارتافزایی در بحث تولید محتوا عنوان کرد و گفت: کارگاه سهروزه برای این رویداد برنامهریزی شده است که امیدواریم خروجی آن، یک گام در راستای توسعه گردشگری کشور باشد.
وی تصریح کرد: ۵ کارگاه تخصصی در حوزههای عکاسی، فیلمسازی تک نفره، ایدهپردازی، تدوین و ارسال و بارگذاری محتوا در فضای مجازی در این بازه زمانی طراحی شده است.
دکتر اسدیان برگزاری تور علمی فرهنگی و اعزام به مناطق مختلف استان را از دیگر برنامههای این بوتکمپ عنوان کرد.