اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه یادداشت و تحلیل
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60012

ایران؛ مصرف‌کننده بی‌رقیب و صادرکننده بی‌اثر در عرصه گاز

6 شهریور 1403 ساعت 14:19
ایران؛ مصرف‌کننده بی‌رقیب و صادرکننده بی‌اثر در عرصه گاز

ایران؛ مصرف‌کننده بی‌رقیب و صادرکننده بی‌اثر در عرصه گاز

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی، ایران با داشتن میدان‌های عظیم گازی مانند پارس جنوبی، از توانمندی بالایی در تولید گاز برخوردار است و این میدان به تنهایی سهم بزرگی از تولید گاز کشور را تأمین می‌کند. با وجود منابع گسترده و قرار گرفتن در رتبه سوم تولید و چهارم مصرف گاز در سطح جهانی، ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم در تأمین انرژی جهانی شناخته می‌شود. با این حال، در عرصه تجارت گاز، وضعیت مطلوبی ندارد و سهم این کشور از بازار جهانی کمتر از دو درصد است.

ایران با مصرف سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد متر مکعب گاز، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز در جهان شناخته می‌شود که این مصرف بالا ناشی از نیازهای گسترده در بخش‌های خانگی، صنعتی و نیروگاهی است. در حالی که کشورهای روسیه، قطر و ترکمنستان به خاطر منابع برجسته خود سهم قابل توجهی از تجارت گاز جهانی را در اختیار دارند، هدف‌گذاری شده بود که سهم ایران از صادرات گاز به ۸ تا ۱۰ درصد برسد. که افزایش مصرف داخلی مانع از تحقق این هدف و کاهش سهم ایران در بازار جهانی گاز شده است.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کشور در بند ۱۳ به صراحت بر افزایش صادرات گاز و برق تأکید دارند، در حالی که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز بر لزوم تبدیل ایران به مرکز مبادلات انرژی در منطقه تأکید می‌کند. این برنامه جدید، که به‌تازگی ابلاغ شده، به طور خاص بر تبدیل ایران به هاب انرژی با تمرکز بر تجارت گاز تمرکز دارد و هدف آن افزایش حجم صادرات گاز از ۲۰ میلیارد متر مکعب به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال است. در حال حاضر، ایران هیچ سهمی از واردات گاز ندارد و میزان صادرات گاز کشور حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب است.

تجارت گاز، به دلیل اهمیت آن در تولید برق و تأمین گرمایش، غالباً از طریق قراردادهای بلندمدت و در ابعاد استراتژیک صورت می‌گیرد. این قراردادها، که به محوریت تجارت گاز شکل می‌گیرند، می‌توانند به افزایش قدرت سیاسی کشورها کمک کنند. در این راستا، ایران به عنوان یک ابزار کلیدی در تقویت نفوذ و قدرت منطقه‌ای خود به این تجارت نگاه می‌کند.

رقابت سیاسی ایران با ایالات متحده در حوزه تجارت گاز اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که تجارت گاز به‌طور قابل توجهی با مسائل سیاسی پیوند دارد، ایالات متحده می‌تواند با بهره‌برداری از این وضعیت، نفوذ سیاسی خود را در منطقه گسترش دهد و به مشکلات توسعه ایران، از جمله موانعی که در مسیر صادرات گاز ایران به هند و پاکستان ایجاد کرده، افزوده شود. به همین دلیل، ضروری است که ایران سهم خود را در تجارت گاز منطقه‌ای افزایش دهد.

ایران توانایی واردات گاز از روسیه و صادرات آن به دیگر بازارها را به‌منظور پیشبرد استراتژی خود برای تبدیل شدن به هاب انرژی دارد. برای دستیابی به این هدف، ضروری است که سیاست‌گذاری‌ها به‌طور واقع‌بینانه طراحی شود. دو اصل اساسی در این حوزه شامل این موارد است: اول، هر مقدار گاز وارداتی باید معادل آن صادر شود و دوم، گاز وارداتی نباید صرفاً برای تأمین نیازهای صنایع داخلی مصرف گردد. علاوه بر این، ابتکار عمل در این تجارت باید کاملاً تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران باقی بماند.

برچسب: تجارت گازگاز ایران

مطالب مرتبط

بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
نفت و گاز

بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد

توسط زهرا رجایی
9 اردیبهشت 1404
0

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی آنلاین از چشم‌انداز آسمان پرفشار آبان‌ماه تا لابه‌لای سطرهای گزارش‌های اقتصادی، صدای ناترازی بنزین بیش...

برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
آب و برق

برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴

توسط زهرا رجایی
1 اردیبهشت 1404
0

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی آنلاین با نزدیک شدن به فصل تابستان ۱۴۰۴، ایران با چالشی جدی در حوزه تأمین...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

افزایش سهم اوپک پلاس در تأمین نفت جهان پس از سال ۲۰۳۰

بخشی از نیروگاه‌های برق‌آبی به مدار تولید بازگشت

خاموشی سامانه‌های سرمایشی ادارات از ساعت ۱۳

استمرار روند بازرسی تجهیزات مطابق استانداردهای روز جهانی

در روز ۲۱ اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
معاملات بورس انرژی به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید

طرح جدید مجلس برای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی در صنایع بالادستی نفت و گاز

پروژه همت؛ راهی به سوی توسعه پایدار و بهبود اقتصادی در منطقه عسلویه

فصلی جدید در فعالیت پتروفرهنگ آغاز شد

امضای دو تفاهمنامه همکاری توسط شرکت نفت پاسارگاد

«سراینو» رونمایی شد؛ گام بلند نفت سپاهان در مسیر تحول دیجیتال

گام جدید پالایشگاه تهران برای بهبود کیفیت گازوییل

نقش ارتباطات در دیپلماسی انرژی؛ نگاهی از منظر روابط عمومی در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران

پیشنهاد تفویض اختیار به استانداران برای مدیریت مصرف برق

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان‌کرد:
جذب سرمایه‌های مردم در صنعت پتروشیمی

با هدف بررسی وضعیت شرکت ها؛
بازدید میدانی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ

مدیرعامل آبفای منطقه 4: رسانه‌ها در بحران کم‌آبی نقش حیاتی ایفا می‌کنند

مصرف گاز نیروگاهی از خانگی پیشی گرفت

صادرات پتروشیمی به ۳۴.۸ میلیون تن می‌رسد

حجم آب سدهای کشور چقدر شده است؟

در نیمه اردیبهشت در بورس انرژی ایران رقم خورد؛
ثبت ارزش ۷.۱ هزار میلیارد ریالی در معاملات روزانه

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است