اقتصاد انرژی

صفحه ما در رسانه های اجتماعی

جمعه 9 آبان 1404
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
اقتصاد انرژی
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
خانه اسلایدر
https://eghtesadenergyonline.ir/?p=60231

ثروت پنهان: سوختی که از مرزها می‌گذرد

18 مهر 1403 ساعت 16:13
ثروت پنهان: سوختی که از مرزها می‌گذرد

ثروت پنهان: سوختی که از مرزها می‌گذرد

قاچاق روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر سوخت از ایران به خارج، با ارزشی بالغ بر ۲۱۹ هزار میلیارد تومان سالانه، ناشی از قیمت‌گذاری پایین و کنترل ضعیف مرزهاست که نیاز به اصلاحات اقتصادی و مدیریتی جدی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی، با توجه به توزیع روزانه حدود ۲۱۰ میلیون لیتر سوخت خودرو در ایران، وضعیت تولید و توزیع سوخت در کشور نیازمند بررسی دقیق‌تری است. براساس آمارهای رسمی، حدود ۱۰ درصد از این میزان، مازاد بر نیاز داخلی است. این مازاد به‌طور عمده به قاچاق سوخت به خارج از کشور اختصاص می‌یابد که نه تنها تهدیدی برای اقتصاد ملی محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند به هدررفت منابع ارزشمند کشور منجر شود.

وضعیت قاچاق سوخت

طبق گزارش‌های غیررسمی، به‌طور متوسط روزانه حدود ۵ میلیون لیتر سوخت از ایران به افغانستان منتقل می‌شود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن قاچاق از سایر مرزها، تخمین زده می‌شود که خروج سوخت از کشور به ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر در روز برسد. این ارقام نشان‌دهنده یک بحران جدی در مدیریت منابع انرژی و کنترل مرزهاست.

تحلیل اقتصادی قاچاق سوخت

اگر هر لیتر سوخت قاچاق را با ارزشی معادل ۳۰ هزار تومان (۵۰ سنت) محاسبه کنیم، مجموع درآمد ناشی از قاچاق روزانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و سالانه به ۲۱۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این مقدار قابل توجه می‌تواند به عنوان یک منبع درآمدی مهم برای کشور مورد توجه قرار گیرد؛ به‌ویژه اگر در نظر بگیریم که این درآمد به‌جای هدررفت می‌تواند در پروژه‌های عمرانی، بهبود زیرساخت‌ها و افزایش رفاه عمومی سرمایه‌گذاری شود.

عوامل مؤثر در قاچاق سوخت

چندین عامل می‌تواند در افزایش قاچاق سوخت مؤثر باشد:
1. **قیمت‌گذاری دولتی: قیمت پایین سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، انگیزه‌ای برای قاچاق ایجاد می‌کند.
2. **کنترل ضعیف مرزها: کمبود نظارت و کنترل کافی بر مرزها و وجود فساد اداری در برخی نقاط، قاچاقچیان را به فعالیت تشویق می‌کند.
3. **اقتصاد غیررسمی: در بسیاری از مناطق، اقتصاد غیررسمی و شبکه‌های قاچاق به شدت ریشه‌دار شده‌اند که مانع از اقدامات مؤثر در جهت مقابله با قاچاق می‌شود.

نتیجه‌گیری

قاچاق سوخت به‌عنوان یک معضل اقتصادی و اجتماعی در ایران نیازمند توجه و اقدامات جدی است. با اتخاذ تدابیر مناسب و همکاری‌های بین‌بخشی، می‌توان به‌جای هدررفت منابع، فرصت‌های اقتصادی جدیدی را خلق کرد و به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک نمود. استفاده از ظرفیت‌های موجود و بکارگیری فناوری‌های نوین در این راستا، می‌تواند نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق سوخت ایفا کند.

برچسب: بازار سوختقاچاق سوخت

مطالب مرتبط

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان
انرژی های نو

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

توسط عاطفه دهقان
8 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (شعبه دانشکده‌های فارابی) با...

اختصاصی/ تولید و تنوع اقتصادی در شهرهای کشاورزی محور
اسلایدر

کشاورزی دانش ­بنیان، عامل مهم امنیت ­و بازدارندگی

توسط عاطفه دهقان
7 آبان 1404
0

به گزارش اقتصاد انرژی آنلاین به نقل از ایرنا کشاورزی به عنوان پایه امنیت غذایی، نه تنها یک رکن مهم...

نوشته بعدی
مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین ارکان صنعت پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت

آرشیو
بنزین؛ جایی که ناترازی، نشانه‌ای از غفلت استراتژیک شد
برق قاچاق برای استخراج‌کنندگان، خاموشی برای مصرف‌کنندگان؛ دلایل ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴
سند ملی راهبرد انرژی؛ از سیاست‌گذاری کلی تا چالش‌های عملیاتی

آخرین اخبار

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

کشاورزی دانش ­بنیان، عامل مهم امنیت ­و بازدارندگی

شرکت های مجاز واردات بنزین سوپر به گمرک معرفی شدند

افزایش سهم صادرات پالایشگاه ستاره خلیج فارس

گسترش همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه برق

اصفهان صدرنشین انرژی پاک شد

21 استان بدون بارندگی؛ جدیدترین آمار وزارت نیرو

بروزرسانی بانک اطلاعاتی سامانه سوخت پس از ۱۸ سال

پایان تعمیرات سکوهای پارس جنوبی

زمان احیای منابع آبی با همکاری مشترک فرا رسیده است

افزایش ۶۶۵ درصدی سود عملیاتی پتروشیمی شازند

چین از خرید نفت آمریکا خودداری کرد

وزیر نفت به قطر سفر کرد

افزایش برداشت نفت از میدان مشترک یاران

تحریم و جنگ هم حرکت پرشتاب «خلیج‌فارس» را متوقف نکرد

باتری LiFePO4 چیست؟مزایا+نکات+استفاده در ups خانگی

شرکت پارس فنر، واحد تولیدی نمونه ملی استاندارد ایران شد

واردات نفت چین در سپتامبر ۳.۹ درصد افزایش یافت

آماده‌باش پارس جنوبی برای عبور از سرما

رشد تولید و رکوردشکنی در صادرات نفت

  • ارتباط با ما
  • درباره ما
  • RSS
  • آرشیو
نتیجه ای یافت نشد
مشاهده همه نتایج
  • صفحه نخست
  • پتروشیمی
  • نفت و گاز
  • آب و برق
  • بازار انرژی
  • بورس انرژی
  • انرژی های نو
  • دیپلماسی انرژی
  • مسئولیت های اجتماعی

تمامی حقوق پایگاه خبری اقتصاد انرژی محفوظ است