به گزارش اقتصاد انرژی، بسیاری از حامیان محیط زیست، خودروهای برقی را بهترین ابزار مقابله با تغییر اقلیم می دانند. دولت پرزیدنت جو بایدن در نظر دارد تا در سال ۲۰۳۰ میلادی نیمی از خودروهای جدید عرضه شده در بازار ایالات متحده برقی باشند. شرکت خودروسازی فورد در نظر دارد برای سرعت بخشیدن به عرضه خودروهای برقی در بازار ایالات متحده نخستین کامیون برقی تولیدی خود را در مایلد شیپد راه اندازی کند.
چند تولیدکننده دیگر خودرو نیز با سرمایهگذاری در فناوری باتری ها امیدوارند تا خودروهای برقی کاراتر، کم هزینه تر و بهتری را روانه بازار کنند. این باتری های جدید لیتیوم یونی نیستند. این رویکرد جدید شرکت های خودروسازی چندان بهت برانگیز نیست. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، صنعت حمل و نقل عامل انتشار ۲۹ درصد گازهای گلخانه ای به ویژه با مصرف سوخت های فسیلی است.
آنها تلاش می کنند تا خودروها و کامیون ها، آلاینده و گازهای گلخانه ای کمتری منتشر کنند. بدین ترتیب خودروهای برقی یک گزینه مناسب محسوب می شوند. این خودروهای پاک، مزایای چشمگیری دارند. آیونیس بیلوس، استاد دانشگاه تجارت جورج مادیسون که پژوهش های مختلفی در مورد خودروهای برقی و توسعه کاربرد آنها انجام داده است، می گوید: برای ارزیابی ردپای کربن هر محصول، باید میزان انتشار کربن در دوره عمر آن را محاسبه کرد. باید دانست که هم اکنون میزان انتشار کربن در زمان تولید خودروهای برقی بیش از خودروهای بنزینی است. تولید باتری ها فرایندی با میزان چشمگیر دی اکسید کربن به شمار می رود.
در فناوری های کنونی تولید باتری های خودروهای برقی، اشکالاتی وجود دارد. موسسه مشاوران استراتژی باریلز پس از پژوهش در این موضوع اعلام کرده توانایی ذخیره سازی باتری ها پس از ۸ سال حدود ۸۰ درصد کاهش می یابد. بدین ترتیب صاحبان این خودروها باید زمان بیشتری را به شارژ باتری ها اختصاص دهند. ماشین های کارکرده برقی در بازار فاقد جذابیت بوده و رانندگان ترجیح می دهند خودروی نو خریداری کنند.
همچنین با توسعه خودروهای برقی، تقاضای مواد معدنی کمیاب افزایش یافته است. کوین هیاسلیپ، استاد دانشگاه مهندسی شهری و زیست محیطی در ویرجینیا تک می گوید: کشف و استخراج مواد معدنی کمیاب یک مسابقه ژئوپلیتیک را در سراسر دنیا آغاز کرده است. برای بهبود عملکرد این خودروها و ساخت آهنرباهای قدرتمند، باید از این مواد معدنی کمیاب بهره برده شود. اما تولید این مواد با پیامدهای زیست محیطی و آلوده شدن محیط زیست همراه است. بدین ترتیب اگرچه این خودروها آلایندگی کربن تولید نمی کنند، اما باعث ایجاد آلودگی خاک و آب می شوند.
دکتر گوام اوفی، مدیر برنامه مهندسی معدن در دانشگاه علوم و فناوری میسوری می گوید: در مورد پاک بودن خودروهای برقی باید همه جانبه به ابعاد مختلف تولید و مصرف آن نگریست. من معتقدم مسأله اصلی این است که مواد مورد نیاز تولید خودروهای برقی در کشورهای توسعه یافته پیدا نمی شوند. در این کشورها مقررات زیست محیطی با قاطعیت اجرا می شوند. اما در کشورهای دارای ذخایر مواد معدنی کمیاب چنین شرایطی حکمفرما نیست.
*معدن لیتیوم
در فرآیند تولید مواد معدنی کمیاب شاهد ایجاد محصولات جانبی خطرناک و فلزات سنگین هستیم که وارد آب شرب این مناطق فقیر می شود. تولید مواد معدنی در این کشورها باعث مشکلات زیست محیطی گسترده ای می شود. هرچند این فجایع در مقایسه با میزان تولید دی اکسید کربن چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
صنعت خودروسازی باید برای مدیریت شرایط بحران آفرین تولید مواد معدنی کمیاب برنامه ریزی مناسبی انجام دهد. هر چند باید برای کارایی بهتر باتری ها نیز اقدامات گستردهتری انجام شود.
نویسنده: اریک شرمن
منبع: Forbes
مترجم: محسن داوری