به گزارش اقتصاد انرژی، آرش کردی در هجدهمین جلسه شورای شهر تهران به عنوان مهمان ویژه در گزارشی درباره آخرین وضعیت شبکه برق تهران گفت: عمده وظایف شرکت برق منطقه ای تهران و مناطق تحت پوشش آن شامل سه استان تهران، البرز و قم است. با توجه به حضور مراکز مهم سیاسی، تصمیم گیری و جمعیتی ضریب حساسیت و اثری که کمبودها می گذارد بسیار زیاد است. ۲۴ درصد مشترکین صنعت برق کشور در محدوده عملیاتی تحت پوشش شرکت برق منطقه ای تهران قرار گرفتهاند. برق خدمتی سراسری است و همه حوزهها و بخش های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند.
وی افزود: میانگین مصرف خانگی در کل کشور ۳۲ درصد است اما در تهران، میانگین مصرف در بخش خانگی، ۴۲ درصد است. همچنین ۸ درصد مربوط به بخش صنعت، ۳ درصد بخش کشاورزی و ۱۵ درصد سایر مصارف را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به این که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در شبکه برق تهران وجود دارند افزود: این شبکه با ۲۳ حسن انتقال به عنوان شبکه ابرشهری محسوب میشود که دو خاصیت مهم دارد و این دو ویژگی در طول زمان ایجاد شده است؛ یکی از آن پرباری شبکه و دیگری فرسودگی شبکه است، به شکلی که فاصله معناداری با متوسط کل کشور در حوزه پرباری وجود دارد.
وی ادامه داد: ما شبکهای را استاندارد میدانیم که به محض خروج یک تجهیز بدون ایجاد مشکل تجویز دیگری جایگزین می شود و مشترک هرگز احساس خاموشی نداشته نباشد و شبکه ای که پربار باشد، خروج یک تجهیز منجر به خاموشی میشود. قطعا ضریب پرباری نباید بیش از ۵۰ درصد باشد. در حالی که این ضریب برای شهر تهران، بیش از ۷۰ درصد است که به عنوان زنگ خطری محسوب میشود.
مدیر عامل شرکت برق منطقهای تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به طول عمر تجهیزات شبکه که معمولا بیش از ۳۰ سال مطلوب و مناسب نیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بخشهای مختلف شبکه برق تهران ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. معضل دیگر با توجه به این که بیشترین خطوط کابلی در کشور به تهران اختصاص دارد، جایگزینی کابلهاست. البته این کار آغاز شده اما سرعت ما به دلایل مختلف بر اساس آنچه که انتظار داشتهایم نبوده است. قطعا فاصله معناداری بین شبکه تهران با سایر نقاط کشور به لحاظ وجود پرباری و فرسودگی وجود دارد لذا در بودجه و سایر موضوعات باید توجه ویژهای داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای مثال پست خراسان با قدمت ۵۵ سال تجهیزاتی در آن مورد استفاده قرار گرفته که از نسل نخست تجهیزات برقی است و به همین دلیل بعضا در تامین لوازم یدکی آنها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. البته در صورت تامین مالی این آمادگی وجود دارد که در مرکز شهر که حساسیتهای بسیاری وجود دارد، شبکهای در شان شهر تهران، با تجهیزات به روز را ایجاد کنیم. همکاری خوبی با نهادهای مرتبط داریم و شهرداری نیز در این راستا کمکهای بسیاری داشته اما ۱۵۰۰ کیلومتر کابل قدیمی در تهران وجود دارد که برای نوسازی در برنامه قرار گرفته است.
کردی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم خطوط برق در جاهای مختلف تهران اشاره کرد و افزود: امروز ساخت و سازها در حریم خطوط برق قرار گرفتند و جابجایی این خطوط نیز هزینه بسیاری را در بردارد. آنچه که از مدیریت شهری انتظار داریم این است که به صنعت برق به عنوان یک نهاد خدمت رسان نگاه کند این در حالی است که در بسیاری از کشورها برقرسانی در بخش توزیع در اختیار شهرداریهاست. ما امروز در تهران نیاز داریم که یک تونل شهری برای تاسیسات ایجاد شود، عملیات بهبود حریم خطوط به زودی آغاز خواهد شد به ویژه در منطقه ۴ که امیدواریم شهرداری در این حوزه به ما کمک کند.
وی به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: درصد عمده این آلودگی در تهران توسط وسایل نقلیه دودزا ایجاد میشود؛ استراتژی که در دنیا وجود دارد این است که درصد قابل توجهی از خودروها به خودروهای برقی تبدیل شدهاند البته اگر بخواهیم به نحو مطلوب در کشور ما این حوزه را توسعه دهیم، با راندمان نیروگاههایی که با ساخت فسیلی کار می کنند به صرفه و به منفعت کشور نیست. اما راهحل توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خواست تکنولوژی خودروهای برقی است، بیتردید اگر بتوانیم سرمایهگذاران را در بخش تجدیدپذیر به بخش توسعه خودورهای برقی متصل کنیم، این مشکل حل خواهد شد. کشور ما به لحاظ استفاده از انرژیهای خورشیدی ظرفیت بسیار خوبی دارد که میتواند زمینه بهره گیری از این موضوع را فراهم کند.
آرش کردی همچنین در پایان هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران؛ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ایجاد خاموشی در پاییز و زمستان امسال گفت: شبکه بخش شبکه سراسری است و ایجاد مشکل به کل شبکه تسریع پیدا می کند. تمام تلاش وزارت نیرو و مدیریتهای کلان به این نکته معطوف شده که محدودیتی نداشته باشیم لذا امیدواریم معضل و مشکلی پیش نیاید.
وی درباره قطعی برق و بروز خسارت برای وسایل برقی و بهرهمندی از بیمه گفت: هر ساله موضوع بیمه برای خسارت های ناشی از قطعی و نوسانات برق وجود داشته و قرار داد امسال با بیمه نیز در دست اقدام است لذا شهروندان می توانند شکایات خود را در سامانه مشترکین ثبت کنند تا پس از ارجاع به شرکت توزیع و بررسی این موضوع خسارت ها پرداخت شود؛ احتمالا تا پایان سال جبران خسارتها انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ۳.۱۶ درصد مشترکین تهران خارج از الگو مصرف برق دارند که در تمام دنیا برای چنین مشترکانی به سمت تعرفه های سخت گیرانهتر حرکت کردند. با توجه به هزینههایی که برای مصرف برق پرداخت میشود و آماری که در اختیار ماست، الگوی مصرف برق تعیین شده و افزایش بالاتر از این الگو تنها برای ۳ درصد از مشترکین رخ می دهد که حدود ۳۰۰ هزار قبض برق را شامل می شود.
کردی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که چرا تمهیدات اتخاذ شده موجب کاهش مصرف نشده است گفت: علت عمده ارزانی برق است در حقیقت فاصله قیمت تمام شده و قیمت دریافت شده معنادار است.
او درباره علت عدم نوسازی شبکه برق در سالهای گذشته نیز گفت: رشد مصرف در تهران بسیار زیاد بوده و این موضوع با توجه به انبوه سازیهای صورت گرفته موجب شده مصرف بالا برود و از سوی دیگر محدودیت هایی نیز در توسعه وجود دارد. البته بخش عمده ای از مشکل توسط دوستان بهره برداری مدیریت می شود.
کردی در بخش دیگری از جلسه امروز شورا پس از استماع نظرات و سوالات آنها گفت: بهره گیری از انرژی هستهای برای تولید برق در تمام کشورها مورد توجه است و در تمام کشورها سبد تولید برق متنوع است به شکلی که بخشی توسط نیروگاههای برق آبی، بخشی توسط انرژی هستهای و بخشی از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین می شود. در مورد کشور ما نیز حداقل عددی که از محل انرژی هسته ای نیاز است ۲۰ هزار مگاوات است و این ضرورت کشور ما است. آنچه که باید مورد توجه قرار دهیم این است که تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه برق کشور از محل انرژی هسته ای فراهم شود.
آرش با تاکید بر این که در تهران بسیاری از مصرف کنندگان الگوی مصرف را رعایت می کنند افزود: برای پر مصرفها سیاست، حرکت به سمت محاسبه قیمت تمام شده است که این موضوع برای برخی از مناطق خاص در تهران روی داده است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران در خصوص تعیین حریم خطوط برق گفت: در سال ۱۳۹۵ حریم خطوط برق کاهش داده شد این کاهش بر اساس مطالعه و با رعایت اصول ایمنی بوده است درصد عمده ای از نقض حریم قبل از ۱۳۹۵ انجام شده است اما این حریم مشخص شده و شناخته شده است.
وی در خصوص بهره گیری از خودروها و موتورهای برقی نیز گفت: باید از اجرای طرح های پایلوتی عبور کنیم و به اجرای پایلوتی طرح ها بسنده نکنیم اگر طرحی در ذات خود موضوعات اقتصادی را دیده باشد توسعه پیدا می کند.
این مسئول در مورد روشنایی معابر ضمن قبول انتقادات اعضای شورا گفت: ما نیز این موضوع را منعکس کرده ایم. همچنین در مورد به روزرسانی پست های برق حدود ۷ پست در مناطق مرکزی تهران وجود دارد که با سرمایهگذاری می توان فرصتی را برای نوسازی آنها فراهم کرد.
او در مورد ایجاد تونلهای شهری ویژه تجهیزات زیر ساختی گفت: این موضوع به مسائل اقتصادی وابسته است اما تجربه پروژه ازگل تا قیطریه تجربه موفقی بوده است.