روزگاری نه چندان دور، عرضه اولیه های بازار سرمایه، به عنوان جذاب ترین و شیرین ترین بخش این بازار حسابی طرفدار داشت و کار به مشارکت بیش از پنج میلیون نفری سهام داران در خرید عرضه اولیه ها رسیده بود اما این روزها کار به جایی رسیده که سهام دارن برای نخریدن عرضه اولیه، کمپین راه می اندازند و هشتگ میزنند!
به گزارش اقتصاد انرژی، عرضه اولیه به دلیل بازدهی و سودی که به دنبال خود دارد همیشه مورد توجه سهام داران بوده و همیشه و حتی قبل از اینکه بازار سرمایه وارد روزهای صعود شارپی خود شود، مورد استقبال سهام داران قرار می گرفت. موضوعی که در ماه های ابتدایی سال و زمانی که بازار به صورت شارپی درحال رشد بود، شدت گرفت و عرضه اولیه ها به محلی برای جذب سهام داران جدید و نقدینگی برای بازار بود.
تا همین چند ماه قبل عرضه اولیه باعث به وجد آمدن بسیاری از سهام داران، مخصوصا سهام داران خرد و نوپایی بود که تازه وارد بازار سرمایه شده بودند و بسیاری از این افراد کار خود در بازار را با خرید همین عرضه اولیه ها آغاز کردند. اما به مرور زمان و با ریزش بازار سرمایه، سایه بی اعتمادی سهام داران به این بازار بر سر عرضه اولیه ها نیز سنگینی کرد و مشارکت سهام داران در خرید عرضه اولیه به مرور کم تر و کم تر شد.
به طوریکه در عرضه اولیه که در میانه های شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه سپیدار که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشاکرت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت تنها دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشارکت کردند.
اینکه چرا در این روزهای بازار که شاخص به لطف دامنه نوسان منفی دو درصد، ریزش سنگین ندارد، اقدام به چنین عرضه اولیه بزرگی کرده اند به کنار، موضوع این است که از روزهایی که سهام داران برای خرید عرضه اولیه با یکدیگر رقابت می کردند، حال کمپین عدم خرید عرضه اولیه راه می اندازند و اقدام به غیرفعال کردن خرید عرضه اولیه در کارگزاری خود می کنند. شاید بتوان گفت مشارکت در عرضه اولیه نوعی دماسنج بازار سرمایه بوده و عدم مشارکت سهام داران، حاکی از روشن شدن زنگ خطر خروج نقدینگی از این بازار است.
انتهای پیام