رئیس تعمیرات تاسیسات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران از استقرار نظام مدیریت یکپارچگی داراییها (AIMS) در این شرکت خبر داد.
به گزارش اقتصاد انرژی به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علی خواصفر درباره مهندسی شدن همه موضوعات مربوط به تعمیرات و نگهداشت سازههای دریایی روی آب، زیر آب و خطوط لوله گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران بیش از ۴ هزار کیلومتر خطوط لوله دریایی و ۲۱۰ سازه شامل سکوهای مسکونی، سرچاهی، بهرهبرداری و … دارد که در حوزه خلیج فارس از حیث تکثر، تعدد و قدمت بینظیر است.
وی افزود: بیش از ۲۱۰ سازه دریایی، دو پایانه شناور ذخیرهساز خلیج فارس و FPSO کوروش و دو گوی شناور صادراتی (SPM) به عنوان آخرین حلقههای زنجیره تولید و صادرات مخازن مستقر در دریا و ۷ اسکله صادراتی و تدارکاتی در حوزه تاسیسات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد.
رئیس تعمیرات تاسیسات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: نکتهای که درباره تاسیسات دریایی در فلات قاره وجود دارد این است که عمر تعداد زیادی از این تاسیسات بیش از عمر طراحی است به همین دلیل با توجه به عمر بالای این تاسیسات، برنامهریزی و نگرشی بهروز و با نگاه به استانداردهای جدید نیاز بود که برنامهریزی شد تا همه این تاسیسات ذیل نظام مدیریت داراییهای فیزیکی قرار گیرد.
خواصفر با توضیح اینکه با توجه به اهمیت و ارزش تاسیسات، سازههای دریایی و خطوط لوله دریایی، برای سازههای دریایی استقرار نظام SIMS و برای خطوط لوله نیز نظام PIMS هدفگذاری شده است، گفت: از سه سال گذشته این اقدامات در مدیریت امور تولید، واحد برنامهریزی و هماهنگی تعمیرات و با تخصص همکاران ما در واحد تعمیرات تاسیسات دریایی، کمیتههای SIMS) structural integrity management system) و PIMS) pipeline integrity management system) یا سیستم مدیریت یکپارچگی خطوط لوله تشکیل شد و با توجه به برنامهریزیهای آتی شاهد شکوفایی بیش از پیش الزامات مدیریت یکپارچگی داراییها خواهیم بود.
وی افزود: همچنین برای پنج خط لوله گازی فلات قاره، پروژه PIMS شامل مطالعات و پلتفرم نرمافزاری مربوطه تعریف و اجرا شد. در نتیجه اکنون قابلیت تغذیه اطلاعات همه خطوط لوله به این سیستم و ثبت سوابق، اطلاعات مکانی و توصیفی و برنامههای نگهداری، تعمیرات، بازرسی و … از طریق این سامانه جامع قابل انجام است.
رئیس تعمیرات تاسیسات دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به اینکه در حوزه سازههای دریایی هم روند به همین شکل است، گفت: با توجه به اینکه عمر طراحی بیش از نیمی از سازههای شرکت نفت فلات قاره سپری شده، نیاز است تا با نگاهی جامع و بر اساس ماتریس ریسک و اولویتبندی، اقدامات نگهداشت و پروژههای SMR (Strengthening, Modification & Repair) تعریف شود تا برای دو دهه آینده گواهینامههای افزایش عمر (Life Extension) صادر شود.
خواصفر تاکید کرد: همه این نظامها اقدامات یکپارچهای است که در نهایت خروجی آن به تولید مستمر و ایمن به عنوان رسالت شرکت نفت فلات قاره منتج خواهد شد.